Anonym (Elakingar) skrev 2023-03-08 14:33:15 följande:
Jag har tyvärr tappat hoppet om folk. Genuint trevliga, snälla och hjälpsamma människor är sällsynt. En del ger sken av det, men i slutänden är de av samma skrot och korn även dom. Jag vet inte hur den här trenden började. Bara skylla på att man mår dåligt går jag inte på. Det måste vara en kombination av dålig uppfostran och få krav i skolan som gör folk till idioter. Dåligt har ju vissa mått i alla tider, men för det inte betett sig som svin. Ja, jag vet att jag målar en nattsvart bild, men det är så jag känner. Noll hopp om nånting.
Jag är inne på samma linje som du. Vänliga och hjälpsamma människor är sällsynt, idag, och det tror jag många av oss upplever. Det har något med 2000-talets tidsanda att göra. På 70-talet var det ju mer "En för alla, alla för en" och man ställde upp när någon person i ens omgivning for illa på ett annat sätt. Idag hör folk inte ens av sig till varandra för att höra hur det är. Det har blivit väldigt egoistiskt, samtidigt som folk tror de visar empati när de trycker på kram- eller hjärtknappen på Facebook. Men mer än så bryr de sig ofta inte.
Folk anser sig ha nog med sitt och man bryr sig inte ens om grannkvinnan håller på att bli ihjälslagen av sin aggressive man, för man vill inte "lägga sig i".
Man bryr sig inte om de som har psykisk ohälsa, de uppmanas söka sig till psykiatrin, och inställningen idag är att "var och en är ansvarig för sitt eget liv" och "sköt dig själv och skit i andra". Jag minns i sammanhanget en tråd här på Familjeliv för ett antal år sedan, när jag själv inte var medlem här utan mest bara var inne och läste olika trådar. En person som led av svår panikångest ville skriva av sig och berätta om sina problem (det var en man, ska tilläggas), bad om tips och råd, eftersom hans panikångest begränsade honom mycket i hans liv och vad han kunde göra. 7 kommentarer av 10 var direkt elaka, och flera av de svarande betraktade honom som ett psykfall som borde söka vård.
När personen skrev att han vid svåra panikångestattacker brukade knacka på hos grannar, bara för att få prata med någon, som kunde avleda honom från panikångesten och känslan av att vara på väg att dö, så svarade en av de kvinnor som var mest aktiv i tråden: "Det är klart att grannarna inte öppnar, de kanske tror att du är någon farlig desperado, psykopat eller rentav kriminell, jag hade heller inte öppnat". och flera svar gick i samma stil.
Tråden slutade med att trådstartaren blev förtvivlad och reagerade ilsket mot de som hade svarat på ett empatilöst och elakt sätt, varpå de elaka svarade att detta (hans arga reaktion) bevisade ju att han kunde vara farlig.
Det är tyvärr bara ett exempel på trådar som framförallt män startat, där de bett om tips, råd och stöd, men blivit elakt och empatilöst bemötta av främst kvinnor på forumet. Nästan så det verkar som om de försöker trissa upp trådstartarens humör och få denne ur balans, så att denne skriver något han får ångra.
Jag har sett samma mönster på FL i flera år. Och som du säger går trenden mot ett mer arrogant och empatilöst samhälle där man sparkar på den som redan ligger.