• Carolatom07

Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?

Man ser det i var och varannan tråd. Hela tiden någon sorts behov av att slå den andre på fingarna och försöka framstå som bättre och inte minst bättre vetande än debattmotståndaren.

Det ger en känsla av människor som egentligen mår mycket dåligt och därför till varje pris måste hävda sig under anonymitet för att få känna sig lite bättre, om så endast för stunden.

Det är sorgligt när var och varannan tråd slutar mer att två eller tre personer munhuggs och försöker trycka ner varandra. Är vi inte vuxna människor? Kan vi inte bättre än så? Varför har man ett behov av att få någon annan att känna sig sämre om det inte är för att man själv vill få en anledning att känna sig bättre på den andres nederlag?

Med en önskan om en lite bättre ton.

• Svar på tråden Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?
  • Dr Nail

Bara en påminnelse: man vinner INGENTING på att hänga på familjeliv i allmänhet. Det är bara dum underhållning.

• Anonym (Signatur)

Jag retar mig på att en del kvinnor anser sig kunna säga vad som helst till män och att dom hycklar. Som min syster t ex. Men på ett sätt så är hon är förebild. Hon träffar de männen som hon vill träffa, oavsett om de är mycket yngre eller äldre. Så om jag vill träffa nån mycket yngre eller äldre, så kan jag också göra det. Om hon eller andra kvinnor har problem med det, det spelar ju ingen roll faktiskt. Det är jag och kvinnan jag träffar som är det som betyder nåt. Jag har ju också lärt mig att jag behöver inte prata med kvinnor om jag har en dejt på gång eller hur det kändes efter att jag träffat en dejt. Jag behöver inte höra vad kvinnor tycker om det. Det viktiga är vad jag känner och vill.

• Fröken Allvar
    Dr Nail skrev 2023-03-09 08:39:04 följande:

Bara en påminnelse: man vinner INGENTING på att hänga på familjeliv i allmänhet. Det är bara dum underhållning.

Har du bra förslag på hur man slutar då?
    För mig är det inte heller bara dum underhållning. Det blir vad man gör det till. Jag minns att du tramsade i en tråd, så jag förstår att det blir underhållning för dig själv om du tycker att du själv är rolig. Sedan förstår jag också att man kan tycka att det är underhållning att sitta bakom en skärm och tycka att alla andra är idioter. Jag är inte sådan. Jag har hittat några få som jag kan diskutera med, och jag tycker att Eurydike, Soryu och många anonyma som inte är här i tråden nu har väldigt kloka saker att säga, som jag tar till mig av. 
  • Carolatom07
    Dr Nail skrev 2023-03-09 08:39:04 följande:

Är till största delen beredd att hålla med om det, frånsett en och annan intressant diskussionstråd.

• Fröken Allvar
    Carolatom07 skrev 2023-03-09 09:36:21 följande:
    Är till största delen beredd att hålla med om det, frånsett en och annan intressant diskussionstråd.
    Men då säger du ju emot dig själv? Du säger att du vill ha en bättre ton, men i själva verket är du här för underhållningen: ja, då kommer du ju alltid backa upp någon, anmäla eller göra det som krävs för att det ska bli bättre. Dr Nail hade nyss den goda smaken att skriva om hur stressigt det var att vara otrogen i en sårbar trådstart från en kvinna som blivit lämnad, och föreslog att TS ex kanske lämnat för att han tyckt att det inte längre var värt besväret att spela dubbelt. Jag menar: nivån på denna person och andra som tycks njuta av att gå på värst mot de som är mest öppna och sårbara är fullständigt vedervärdig. Sedan fattar jag att Dr Nail inte haft något lätt liv med den personlighet han tycks ha utvecklat. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (M) skrev 2023-03-09 09:46:20 följande:

De e väl så det är på många ställen många vill ha sista ordet å att dwras tänk e de rätta. En får släppa egot ibland å lyssa å tänka att alla e olika

Det håller jag med om. Men om människor  avsiktligt visar att de vill trycka ner så har jag inget utrymme att tänka på deras känslor. Att alla är så olika, vissa är ego och elaka, andra har svårt att sätta gränser och blir trampade på. Jag kan inte likställa dessa två vitt skilda sätt att fungera på med att tänka att alla är olika. De får vad jag tycker att de förtjänar av mig. Skit ska skit ha. 
  • Anonym (Tröttsamt)
    Fröken Allvar skrev 2023-03-09 09:50:24 följande:
    Det håller jag med om. Men om människor  avsiktligt visar att de vill trycka ner så har jag inget utrymme att tänka på deras känslor. Att alla är så olika, vissa är ego och elaka, andra har svårt att sätta gränser och blir trampade på. Jag kan inte likställa dessa två vitt skilda sätt att fungera på med att tänka att alla är olika. De får vad jag tycker att de förtjänar av mig. Skit ska skit ha. 

Vem bedömer vad som är skit? 

Om det inte stämmer med ens egen världsbild så är det många här som tycker det är skit per automatik för att det inte passar in i hur man själv ser världen och tycker att saker fungerar. Men i den andres värld så kanske det är så tokigt eller fel som hen beskriver.

• Fröken Allvar
    Anonym (Tröttsamt) skrev 2023-03-09 10:09:20 följande:

Vem bedömer vad som är skit? 

Om det inte stämmer med ens egen världsbild så är det många här som tycker det är skit per automatik för att det inte passar in i hur man själv ser världen och tycker att saker fungerar. Men i den andres värld så kanske det är så tokigt eller fel som hen beskriver.

Skit i detta fallet: Att i en tråd en kvinna skrivit om sin hjärtesorg känna behovet av att försvara otrohet eller dela med sig av sina åsikter om textens poetiska kvaliteter. 

Skit generellt: att uppföra sig drygt och nedsättande utan att det finns någon förekommen anledning.

Att dela med sig av att man har en annan världsbild på ett balanserat och trevligt sätt, möjligen med källhänvisningar om det gäller den sortens diskussion är inte skit, det är att visa respekt för att det finns olika uppfattningar. 
  • Fröken Allvar
    Anonym (M) skrev 2023-03-09 10:06:32 följande:

Ja kan hålla med om skit ska skit ha. Men ja tänker inte lägga min energi på skit då går ja vidare så kan idioter va idiot utan respons.

Detta att lämna diskussionen med någon jag uppfattar som idiot är något jag har svårare för, men jag gör det så ofta det går. 
Svar på tråden Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?