Fröken Allvar skrev 2023-03-07 09:25:38 följande:
Det är uppenbart att många skriver när de inte mår riktigt bra. Men jag tror egentligen att problemet på forumet, åtminstone för mig, är ett annat än att folk inte mår bra när de skriver.
På Familjeliv möter jag öppet värderingar som jag sällan möter annars. De människor jag känner i verkligheten har liknande värderingar som jag, även då de saknar egna erfarenheter av utsatthet. Några av dem har upplevt större utsatthet på nära håll än vad jag gjort.
På det här forumet läser jag ofta saker som jag inte alls håller med om. Det är möjligt att jag i flera fall gått över gränsen då jag låtit mig provoceras av att människor tillåtit sig att uttrycka sig mycket nedsättande om mig som person och vad de tror är min livssituation.
Anonymiteten har flera sidor. Den tillåter människor att skriva vad de verkligen tänker, men den gör också att troll finns, vilket i sin tur skapar tvivel och skepsis kring om det man läser verkligen har inträffat eller inte.
Osäkerheten skapar en spänd kommunikationssituation.
Jag har varit här ett halvt år nu. Människor använder forumet för olika behov. En sak jag inte var medveten om från början är att journalister och forskare information här, studenter söker i formatet, och krönikörer använder ämnen, ibland formuleringar tagna härifrån.
Vad gäller tonen vet jag att moderatorerna gör sitt bästa, men oförskämdheterna tar aldrig slut. Ibland är det enklare för mig att bita ifrån direkt än att anmäla och hoppas på att en moderator som är vänligt inställd till mitt konto arbetar den dagen.
Bra reflektion. Jag märker ofta att folk reagerar högst irrationellt på inlägg och kommentarer som ändå är rätt sakliga och analyserande, som att de känner sig kränka av att verkligheten faktiskt förhåller sig på ett visst sätt, eller bara av att folk har en åsikt som går tvärs emot deras.
Känns som om många reagerar mer med ryggmärgen och skriver spontant utan att ha reflekterat över vad debattmotståndaren faktiskt skrivit. Som t.ex. när en person blir kallad incel för att han har vissa erfarenheter av hur kvinnor är och berättar detta, eller någon som blir kallad "feminazi" för att hon har dåliga erfarenheter av män.
När någon skriver på ett sätt som liknar något en annan medlem skrivit (detta har jag själv råkat ut för), så kan vissa som kommenterar förutsätta att man är den person som skrivit det tidigare inlägget. Som att de inte förstår att människor faktiskt kan tänka ganska lika och uttrycka sig på liknande sätt.
Eller när vissa hånar en trådstart där en person ber om hjälp och mår dåligt pga sin livssituation. En del är direkt elaka och nedlåtande. Jag har sett mycket av det under min förhållandevis korta tid här på forumet.
Själv anmäler jag aldrig inlägg, då jag egentligen är för att det ska vara högt i tak, men tråkigt när så många trådar spårar ur och blir två eller tre personers privata tjafstråd istället för att diskussionen förs framåt.