Vad vinner folk på all denna pajkastning egentligen?
Jag tror att möjligheten att vara så att säga dubbelt anonym kombinerat med väldigt svag moderering bidrar till den tråkiga tonen på forumet, och jag tycker det är tråkigt, för det är ju många intressanta ämnen som diskuteras här.
Det verkar också som att just frågor om jämställdhet/könsskillnader osv blir väldigt infekterade här. Det beror väl delvis på att det finns en del män som skyller alla sina misslyckanden på kvinnor (jag pratar inte om dig Kaffedraken, för även om jag tycker du verkar vara ganska bitter på kvinnor så tycker jag inte mig ha sett att du beskyller dem för att du har svårt att träffa någon), men också på att det finns en del kvinnor som verkar ganska bittra över män. Det är tydligt för mig att män och kvinnor bemöts på lite olika sätt vilket ju inte är så konstigt, för så är det ju i samhället i stort, men just här kan det manifesteras på ett sätt som ofta blir till männens nackdel. En del män, däribland vår kära Kaffedrake, vill gärna lyfta den frågan men det leder sällan eller aldrig till någonting positivt. Det verkar vara en fråga som många tycker är angelägen, men som inte går att diskutera här utan att det direkt landar i skyttegravskrig.
De skriver saker som "En 40-årig man har inget gemensamt med en 25-årig kvinna", och glömmer i sammanhanget att det finns både kvinnor och män som är brådmogna (dvs som har ett språkbruk och en mentalitet som gör att de hellre söker sig till och pratar med äldre, då de upplever jämnåriga som för omogna. Jag har själv varit brådmogen, så jag vet).
När man sedan på det ser vissa kvinnor skriva att "Män över 40 är äckliga, har diabetes och luktar tonfisk", är det klart att jag som man, 40+, reagerar.
På det läser man sådant som "Män över 40 klarar inte att se yngre ut, men kvinnor har den förmågan, för vi har den rätta känslan för det och rätt mindset", så ser jag det som en uppenbar diskriminering av män över 40.
Jag reagerade irrationellt ilsket först när jag läste sådana och liknande saker på forumet, men tänkte sedan att jag skulle utmana dessa kvinnors tänk och fördomar, och har under en lång period nu gått in för att framstå och se ut som typ 10 år yngre än jag är, och jag märker, när jag ser på mina jämnåriga som börjar gubba och tanta till sig, att jag lyckas väldigt bra med det.
Jag tror tyvärr att en del kvinnor på forumet gillar att trycka ner män, och särskilt de med låg självkänsla. Det är elakt. Har förstås också sett män som beter sig illa och har en kvinnofientlig jargong, men de är betydligt färre, som jag uppfattat det.
Sedan har jag också reagerat på att ensamma och ledsna män som längtar efter kvinnlig närhet ibland blir aggressivt bemötta och vissa kvinnor tror då att den ensamma och ledsna mannen vill att kvinnorna sa "barmhärtighetsknulla" med honom, trots att han inte nämnt ett skit om något sådant.