Carolatom07 skrev 2023-03-07 09:38:11 följande:
Bra reflektion. Jag märker ofta att folk reagerar högst irrationellt på inlägg och kommentarer som ändå är rätt sakliga och analyserande, som att de känner sig kränka av att verkligheten faktiskt förhåller sig på ett visst sätt, eller bara av att folk har en åsikt som går tvärs emot deras.
Känns som om många reagerar mer med ryggmärgen och skriver spontant utan att ha reflekterat över vad debattmotståndaren faktiskt skrivit. Som t.ex. när en person blir kallad incel för att han har vissa erfarenheter av hur kvinnor är och berättar detta, eller någon som blir kallad "feminazi" för att hon har dåliga erfarenheter av män.
När någon skriver på ett sätt som liknar något en annan medlem skrivit (detta har jag själv råkat ut för), så kan vissa som kommenterar förutsätta att man är den person som skrivit det tidigare inlägget. Som att de inte förstår att människor faktiskt kan tänka ganska lika och uttrycka sig på liknande sätt.
Eller när vissa hånar en trådstart där en person ber om hjälp och mår dåligt pga sin livssituation. En del är direkt elaka och nedlåtande. Jag har sett mycket av det under min förhållandevis korta tid här på forumet.
Själv anmäler jag aldrig inlägg, då jag egentligen är för att det ska vara högt i tak, men tråkigt när så många trådar spårar ur och blir två eller tre personers privata tjafstråd istället för att diskussionen förs framåt.
Anledningen till att jag anmäler inlägg är att det är vad moderator uttryckt att jag bör göra.
Jag anmäler sällan inlägg i mina egna trådar, av samma skäl som jag inte gått till fröken eller till chefen särskilt många av alla de gånger jag har varit utsatt för mobbning i mitt liv.
En gång har jag anmält en familj till värden då jag misstänkte att barnen for illa. Det tog flera år av gråt och skrik och smäll i dörrar innan jag gjorde det. Hög tolerans är ibland ett problem.
Jag uppskattar ditt initiativ att diskutera tonen på forumet men misstänker att de flesta kommer att köra på som vanligt. Det finns en tråd nu när folk skriver om vad de stör sig på i vardagen. Familjeliv verkar vara en stor del av folks vardag då flera av inläggen beskriver vad folk stör sig på här på forumet.
Själv tog jag till mig av en kommentar som störde sig på användare som definierar sig själva och hur de är. Det har jag nog gjort mig skyldig till, och fungerar därför ofta bra med andra som är självreflekterande. Tre av mina trådar, varav en tyvärr raderades av oklar anledning men jag orkade inte bråka om det, har slutat med att det blivit en lång diskussion mellan mig och en annan användare som skriver långt och reflekterande.
Jag tror att mycket handlar om att man har olika sätt att kommunicera och att användare upplevs olika beroende på stilen. Jag har till exempel sällan haft problem att läsa sådant som andra uppfattar som TLDR eller Wall of text.