Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-05-29 21:33:25 följande:

Anonym (M): Nej, jag inte rek är en onödig tjänst. Jag har till och med talat om för ts att det är något hon kan be om. Men hon vägrar. 

Om jag hade haft problem med att brevbäraren lägger fel eller litar på mina grannar så hade jag absolut bett om att få alla handlingar från myndigheter med rek. 

Återigen - man ska inte behöva be myndigheter att följa lagstiftningen. I det här fallet sekretesslagstiftning och socialtjänstlag. De ska vara inlästa och medvetna om vilka regler som gäller. 
    Du har fått länkat till dig dessa lagar otaliga gånger, du har även fått rättsfall, kritik från JO m.m., men du vägrar ta till dig. Du hade problem med dyslexi sa du?
    EpicF skrev 2023-05-29 21:57:27 följande:
    Och i vilket inlägg jag påstått att du ska be dem följa lagstiftningen? 
    Hur var det egentligen med din läsförståelse? 

Jag må ha dyslexi, men du läser text som fan läser bibeln. Det är värre än att ha lätt dyslexi. 

Ja, de har fått kritik för att ha agerat olämpligt. Inte för att de inte har följ lagen. 

Enlig lagstiftning så är det helt ok att de skickar med vanlig post. Är det svårt för dig att ta in? 
    Du har fel. Det står inte explicit uttryckt i lagstiftningen att det skulle vara okej att sända sekretessbelagda handlingar med vanlig post. Att bryta mot sekretesslagstiftningen är i högsta grad att inte följa lagen. 
    Anonym (Beksebub) skrev 2023-05-29 21:59:37 följande:

Nu är inte dina handlingar säkerhetsklassade, vad har de för klassning tror du? Jag jobbar dagligen med högsäkerhetsklassade dokument och vill direkt påstå att en utredning inte har en säkerhetsklassning. Att det råder sekretess är inte detsamma som säkerhetsklassade dokument.
    Sekretessklassade, inte säkerhetsklassade, men du kanske också har dyslexi? Grin
    EpicF skrev 2023-05-29 22:27:06 följande:
    Du får gärna visa var det står att de måste skicka med rek...

Och du får gärna visa hur se bryter mot sekretesslagen. 

Och sedan bär du ta upp detta med socialtjänsten i din kommun.
    www.vn.se/2020-10-22/socialen-i-gnosjo-skickade-handlingar-fel-kvinnojouren-kan-fa-forodande-konsekvenser

Här kan du läsa om vad som gäller i socialtjänstlagen.
    www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/socialtjanstlag-2001453_sfs-2001-453

3 §   I det allmännas verksamhet gäller offentlighets- och sekretesslagen (2009:400). Lag (2009:496).

www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/offentlighets--och-sekretesslag-2009400_sfs-2009-400

26 kap. Sekretess till skydd för enskild inom socialtjänst, vid kommunal bostadsförmedling, adoption, m.m.

Socialtjänst m.m.

Socialtjänst och därmed jämställd verksamhet

1 §   Sekretess gäller inom socialtjänsten för uppgift om en enskilds personliga förhållanden, om det inte står klart att uppgiften kan röjas utan att den enskilde eller någon närstående till denne lider men.

Anonym (Jurist) skrev 2023-05-31 15:10:05 följande:
    Det är du som har fel. Du argumenterar bakvänt. Legalitetsprincipen är grundläggande. Om det står inte explicit uttryckt i lagen så är det inte olagligt - det är alltså fel det du påstår att det måste stå i lagen för att vara lagligt.

Dessutom behöver man i vissa fall gå till föreskrifter och allmänna råd för att veta hur myndigheter ska arbeta för att uppfylla lagens krav. De krav som finns är att sekretessbelagda handlingar kan (observera KAN inte MÅSTE) behöva skickas rekommenderat. Detta avgörs från fall till fall.

Det finns även uttalanden från JO rörande patientjournaler - vilket har mycket högt skyddsvärde. Inte ens där skriver JO att journaler måste skickas rekommenderat. Istället används ord som att det ska övervägas eller att det är lämpligt att skicka rekommenderat.

Motbevisa mig gärna. Jag vill då veta vilken föreskrift och allmänna råd du hänvisar till och exakt var det står att sekretessbelagda handlingar måste skickas rekommenderat. Eller om det finns ett JO-utlåtande eller utlåtande från t.ex. integritetsskyddsmyndigheten om att detta är ett krav.
    Fast det där är ju rent struntprat och gravt felaktigt. 
    Legalitetsprincipen har ju ingenting med detta att göra. Den innebär bara att man inte kan dömas i efterhand för ett brott som vid brottstillfället inte var brottsligt. Ingenting annat. 

Det jag fetmarkerat i ditt inlägg är dessutom gravt felaktigt. Det behöver inte alls uttryckas explicit för att vara olagligt. I det här fallet handlar det om sekretess enligt socialtjänstlag. och offentlighet- och sekretesslagen. Det är gamla lagar. Socialtjänsten får inte dela, vidareförmedla, yttra sekretessbelagd information till individer som inte är behöriga. Om socialtjänsten postar sådan information till fel person, antingen genom att de skriver fel person på kuvertet, fel adress, brevbäraren lägger i fel låda, fel person i hushållet öppnar kuvertet etc. Ja, då har socialtjänsten spridit sekretessklassad information till obehöriga. Det står givetvis inte att explicit att de måste sända REK, men de är skyldiga att försäkra sig om att inte fel person får tillgång till uppgifterna. De kan förstås även föreslå att rätt person infinner sig i kommunhuset och hämtar handlingarna personligen, eller om de har andra säkra vägar att gå.

Du kan jämföra det med annan lagstiftning. Det är exempelvis förbjudet att misshandla och mörda människor. Däremot är det inte explicit uttryckt att det skulle vara förbjudet att kasta stenar på folk, svinga ett baseballträ mot någon. Därav drar du slutsatsen att det skulle vara tillåtet, när de flesta andra skulle säga att det är förbjudet och utgör misshandel. Om du är jurist så är jag astronaut. Skrattande
    Anonym (Jurist) skrev 2023-05-31 22:52:39 följande:
    Du har ju extremt fel. Har du googlat legalitetsprincipen och tagit en mening från wikipedia eller varför tror du det enbart handlar om att inte kunna dömas I efterhand för något som vid brottstillfället inte var olagligt? 

Det du skriver är en mycket förenklad bild av legalitetsprincipen vid straffrätt. Effekten av legalitetsprincipen blir annorlunda när det t.ex. rör förvaltningsrätt. Så principen är mycket större än det du påstår.

Likadå är ditt exempel inte korrekt. Misshandel är tillfoga "en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd".

Så utifrån ditt exempel: att kasta en sten på någon behöver inte vara misshandel - om något av det som nämns i lagen inte är uppfyllt. Men högst troligt innebär stenkastningen att det kommer orsaka kroppsskada. Så det är formellt sett inte stenkastningen som är olaglig, det är effekten av stenkastningen som gör att det blir ett lagbrott att kasta sten på någon. Och detta täcks av brottsbalken.

Hur mycket juridik har du läst? Det finns en  anledning att juristprogrammet är 4,5 år - och inte ens då är man nära att vara fullärd. För mig är det uppenbart att du verkligen har noll koll, men uppenbarligen tror dig veta allt - trots alla som förklarar för dig att du har fel.
    Nej, jag har inte fel.

Du säger att om det inte står i tillämplig lag att det är förbjudet att skicka sekretessbelagda handlingar med vanlig post så är det tillåtet. Du hävdar även att det är legalitetsprincip, vilket är något helt annat. 

Däremot stämmer det att det inte är förbjudet att kasta sten, men det är förbjudet att kasta sten så att någon skadar sig. Då blir stenkastningen i förlängningen misshandel. 

På samma sätt är det inte förbjudet att skicka vanlig post. Sänder man däremot sekretessbelagda handlingar med vanlig post och dessa handlingar genom den omdömeslösa hanteringen hamnar i fel händer och sekretessen därigenom bryts begås ett lagbrott. Socialtjänsten har genom sådan hantering agerat omdömeslöst. Finns ju flera fall där socialtjänsten prickats för detta.

Jag tvivlar starkt på att du läst en enda poäng juridik, för det du hävdar är så totalt uppåt väggarna fel. Föreslår att du berättar dina sagor i någon annan tråd. 
    Anonym (Jurist) skrev 2023-06-01 01:09:20 följande:
    Jag föreslår att du vaknar upp ur din illusion om att du har rätt.  Hur många hp inom juridik har du?

Visa mig ett enda fall där socialtjänsten har 'prickats' för att använda vanlig post när berörd person har begärt ut handlingar. Jag vet att det finns fall där brev har varit feladresserade, men det är något helt annat. Då har man skickat brevet till fel person. När det är feladresserade brev spelar det inte någon roll om det då är rekommenderat brev eller vanligt brev.

Innan jag får konkret exempel med hänvisning till ett specifikt JO-beslut kommer jag inte lägga en minut till på dig.
    Varför det?

Tycker du ska prova att misshandla, eller ha ihjäl någon och åberopa därefter legalitetsprincipen. Det står ju inte i lagen att det är förbjudet att slå någon i huvudet, alltså måste det vara tillåtet enligt ditt synsätt.

Precis på samma sätt som det inte står i lagen att det skulle vara förbjudet att posta handlingar till fel person, men väl att det råder sekretess

Du som "jurist" fixar säkert försvaret själv utan biträde! 
    EpicF skrev 2023-06-01 16:28:16 följande:
    Att tillfoga någon skada är olagligt. Om man slår någon i huvudet så tillfoga man skada vilket innebär att är olagligt. 

Om de medvetet postar sekretessbelagd information fel så har de brutit mot lagen. 

Hur många hp (högskolepoäng) hade du inom juridik, sa du? 
    Men det står ju inte i lagen att det är olagligt att kasta stora stenar i huvudet på någon. Då måste det vara lagligt. 

Så du menar att Socialtjänsten inte vet om att de sprider sekretessbelagd information, underförstått att de inte vet vad de sysslar med? Tror du verkligen de kommer undan med det då handlingarna nått fel person? Logik tycks inte vara din starka sida. 
    Anonym (Ordning) skrev 2023-06-01 22:00:53 följande:
    Det står i lagen...
    Intressant. Var då? 
    EpicF skrev 2023-06-01 22:31:14 följande:

Ts: Varken juridik, logik eller läsförståelse är din sida. 

Du kan börja med att läsa vad som står i inlägget du vill citera. Sedan läser du inlägget ytterligare nio gånger, så att du verkligen förstår vad som står och vad du ska svara på. Sedan kan du svara. På inlägget. Inte svara på saker som inte står. 

Nu har du fel igen. Du fattar ingenting. Du förstår inte hur lagar och rättsväsende fungerar.

Jag svarar precis på det jag bedömer som relevant att svara på givet trådens ämne. Förstått??
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?