Anonym (Jurist) skrev 2023-05-31 15:10:05 följande:
Det är du som har fel. Du argumenterar bakvänt. Legalitetsprincipen är grundläggande.
Om det står inte explicit uttryckt i lagen så är det inte olagligt - det är alltså fel det du påstår att det måste stå i lagen för att vara lagligt.
Dessutom behöver man i vissa fall gå till föreskrifter och allmänna råd för att veta hur myndigheter ska arbeta för att uppfylla lagens krav. De krav som finns är att sekretessbelagda handlingar kan (observera KAN inte MÅSTE) behöva skickas rekommenderat. Detta avgörs från fall till fall.
Det finns även uttalanden från JO rörande patientjournaler - vilket har mycket högt skyddsvärde. Inte ens där skriver JO att journaler måste skickas rekommenderat. Istället används ord som att det ska övervägas eller att det är lämpligt att skicka rekommenderat.
Motbevisa mig gärna. Jag vill då veta vilken föreskrift och allmänna råd du hänvisar till och exakt var det står att sekretessbelagda handlingar måste skickas rekommenderat. Eller om det finns ett JO-utlåtande eller utlåtande från t.ex. integritetsskyddsmyndigheten om att detta är ett krav.
Fast det där är ju rent struntprat och gravt felaktigt.
Legalitetsprincipen har ju ingenting med detta att göra. Den innebär bara att man inte kan dömas i efterhand för ett brott som vid brottstillfället inte var brottsligt. Ingenting annat.
Det jag fetmarkerat i ditt inlägg är dessutom gravt felaktigt. Det behöver inte alls uttryckas explicit för att vara olagligt. I det här fallet handlar det om sekretess enligt socialtjänstlag. och offentlighet- och sekretesslagen. Det är gamla lagar. Socialtjänsten får inte dela, vidareförmedla, yttra sekretessbelagd information till individer som inte är behöriga. Om socialtjänsten postar sådan information till fel person, antingen genom att de skriver fel person på kuvertet, fel adress, brevbäraren lägger i fel låda, fel person i hushållet öppnar kuvertet etc. Ja, då har socialtjänsten spridit sekretessklassad information till obehöriga. Det står givetvis inte att explicit att de måste sända REK, men de är skyldiga att försäkra sig om att inte fel person får tillgång till uppgifterna. De kan förstås även föreslå att rätt person infinner sig i kommunhuset och hämtar handlingarna personligen, eller om de har andra säkra vägar att gå.
Du kan jämföra det med annan lagstiftning. Det är exempelvis förbjudet att misshandla och mörda människor. Däremot är det inte explicit uttryckt att det skulle vara förbjudet att kasta stenar på folk, svinga ett baseballträ mot någon. Därav drar du slutsatsen att det skulle vara tillåtet, när de flesta andra skulle säga att det är förbjudet och utgör misshandel. Om du är jurist så är jag astronaut.