Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Beksebub) skrev 2023-05-16 12:41:02 följande:

Snacka om gnällkärring...

Nej, det är inte olagligt att skicka med posten oavsett REK eller ej, är det så in i helvete svårt att förstå? Vill du ändra på det får du istället för att sitta på detta forum skriva till lagstiftaren och påpeka detta. Dock kommer du behöva träna på argumentationen för de kommer inte köpa att du inte bara tycker det är ok.

Nej, det är ingen som hittills gjort bedömningen att utredningar inte får skickas med vanlig post, sluta ljug nu och skriv till lagstiftaren istället om du vill ha en ändring.
    Du kommer  få en lärorik runda i hur våra system fungerar vilket verkar bra för dig.

Det verkar extremt fishy att du får en journal för in och utgående kommunikation, sådan skapas nämligen inte normalt och behövs inte heller då samtliga dokument i ärendet får ett tidsnummer.

Så antingen är tråden ljug och du har startat den bara för att få gnälla eller så har du specialbehandling för att du stalkar personalen och de gör mer än vad de borde behöva för att lösa ett ärende. Jag har hanterat ett tusentals ärenden när jag var yngre och inga journalanteckningar gjordes då heller.

Men sätt dig nu ner och gör en korrekt skrivelse om varför du tycker de bryter mot en lag, du måste kunna ge exempel på felen. Det går inte bara säga att du tycker de bryter ditten och datten och är vårdslös för du måste påvisa vårdslöshet i detta också.
    Enligt svensk förvaltningslagstiftning ska all in- och utgående kommunikation diarieföras i personärenden. Likaså alla upprättade handlingar som rör person. 

Uppgifter i en socialtjänstutredning lyder under sekretess och information ska behandlas på ett sådant sätt att obehöriga inte kan komma att ta del av den. 

Och som jag redan påtalat är det inte min uppgift att uppmana svenska kommuner att följa svensk förvaltningslagstiftning, samt sekretesslagstiftning. 

Om DU anser att svensk förvaltningslag, socialtjänstlag och sekretesslagstiftning ska avskaffas får du väl kontakta svenska riksdagspolitiker och föreslå en lagändring. Tills vidare är det svensk lag som gäller. 
    Anonym (qwerty) skrev 2023-05-16 18:27:58 följande:
    Nej det gör den inte. Inte där jag jobbar just nu, ytterkuvertet ankomststämplas med datum och lämnas i våra postfack. Vi öppnar vår egen adresserade post, datumstämplar dagen vi får handlingen och skriver om det skiljer sig från ett ankomstdatum tex vid semester eller liknande. Det finns till och med en helt egen stämpel för det Skrattande

Dig veterligen så har jag redan förklarat i tidigare inlägg att sekretess råder i ärenden för vuxna men inte pågående ärenden för barn under 18 om dessa byter kommun/boende under utredning. Just eftersom det kan skilja i journalsystemen så använder man PERSONNUMMER. 
    Ja du vet redan svaret, så det krävs en speciell människa att ställa frågan.. och om och om igen...
    En handling anses inkommen då ankomstregistrerats. Man kan inte ta semester från förvaltningslagen. 
    EpicF skrev 2023-05-16 19:18:23 följande:
    Du läste inte det h*n skrev va? 
    Det är oväsentligt, då ankomstdatum gäller. Ska ett ärende handläggas inom exempelvis 30 dagar är det från ankomstdatum det börjar räknas. Inte när handläggaren är tillbaks från semestern. 
    EpicF skrev 2023-05-16 20:08:58 följande:
    Hon har inte heller påstått annat... 
    Det tolkar jag att hen påstår i och med att hen skrev så här;

"Nej det gör den inte. Inte där jag jobbar just nu, ytterkuvertet ankomststämplas med datum och lämnas i våra postfack. Vi öppnar vår egen adresserade post, datumstämplar dagen vi får handlingen och skriver om det skiljer sig från ett ankomstdatum tex vid semester eller liknande. Det finns till och med en helt egen stämpel för det."

Min poäng är att det enda som är intressant är när handlingarna ankom till myndigheten. När någon har semester och sedan ev orkar öppna sina kuvert är ointressant. Varför det skulle stämplas med något annat datum fyller ingen funktion som jag ser det. Tiden börjar räknas från ankomst. 
    EpicF skrev 2023-05-16 20:47:58 följande:
    När kuvertet ankommer stämplas det med ankomstdatum. När brevet sedan öppnas stämplas det igen,  med datum för dagen de fick handlingarna. Dessa datum kan skilja sig pga av bla semester. 
    Helt onödigt då det är ankomstdatum som räknas. Vad skulle datumstämpel nr 2 fylla för funktion? Internt kvalitetsarbete? 
    EpicF skrev 2023-05-16 21:05:06 följande:
    Antagligen för att man ska se när handlingarna har kommit till korrekt handläggare. 

Troligen inget du behöver att bekymra dig över. 
    Fullständigt ointressant. Har handlingarna inkommit till myndigheten så är det från det datumet tiden räknas. Det är så svensk förvaltningslagstiftning fungerar. 
    EpicF skrev 2023-05-17 14:53:26 följande:
    Ingen har sagt något annat heller. Enbart att de också datumstämplar när handläggarna har mottat handlingarna. 
    Handlingarna ska diarieföras med ankomstdatum, ingenting annat. . 
    Anonym (Beksebub) skrev 2023-05-17 16:29:35 följande:
    Exakt och de följer ju den så vad exakt är ditt problem? 
    Sitter och gnäller på ett forum att de inte följer lagen, vägrar då att göra något åt det? 
    Du beter dig som ett barn men det vet du om sen några svar tillbaka. 
    Att det inte kommer i orätta händer ser de ju till genom att det går postvägen. 

Eller du är lagd åt hållet att om de krypterar så kan inte jag stjäla både kommunikationen och din privata nyckel? 
    Lika dumt som att tro en rattfull slutar köra bil för att körkortet dras in, eller tro att kriminella slutar med sina illegala vapen bara man gör livet surt för sportskyttar. 

Är det inte lite barnsligt att anmäla ett inlägg du sedan citerat? 
    I och med att det finns luckor i diarieföringen följer de inte förvaltningslagstiftningen. Jag jobbar inte på socialtjänsten. Det är deras ansvar att följa svensk lagstiftning. Dina liknelser i övrigt är helt obegripliga. Att kriminella inte följer lagen ligger ju i sakens natur, men man borde kunna kräva att svenska myndigheter följer lagstiftningen, för vem skulle annars göra det?

Då post kan hamna i orätta händer, genom att exempelvis brevbäraren lägger i fel låda, uppträder socialtjänsten oaktsamt och vårdslöst gentemot den sekretesslagstiftning som råder. De borde skicka REK. 

Att du får dina inlägg raderade har du dig själv att skylla för. Du borde läsa forumreglerna. Vi behöver inte ha samma åsikter, men man måste debattera sakligt och snälla, låt bli personangreppen. Du vinner inget på det - tvärtom. Du framstår bara som desperat, obalanserad och som att du helt saknar argument, för har man argument behövs inga personangrepp. 
    EpicF skrev 2023-05-17 21:18:25 följande:
    Vilket de också gör. Men där vederbörande jobbar så stämplas även datumet för när handläggaren öppnat, dvs mottat handlingarna. Oavsett om det är damma datum eller senare. De gör också en notering om datumen skiljer sig åt. 
    Då får de stämpla någon annanstans för inkomna handlingar ska stämplas med det datum de inkom, inte med något annat datum. 
    EpicF skrev 2023-05-17 21:23:11 följande:
    Där vederbörande jobbar gör dem båda delarna. Ankomstdatum på kuvertet. Och sedan stämplas brevet det datumet de öppnar. Och om jag tolkar henne/honom rätt så är det oftast samma dag. Annars görs en notering om datumet skiljer sig. 

Varför är detta ett problem för dig? 
    Det är handlingen/brevet som ska ankomststämplas och diarieföras, inte kuvertet. 
    Om de gör på något annat sätt är det absolut ett problem. Förvaltningslagen stipulerar exempelvis hur lång tid en handläggning får ta, från det att handlingar inkommer. Stämplar man då ett datum på kuvertet och något annat på handlingen, som inte överensstämmer med inkommendagen blir det fel. Det finns ingen anledning att stämpla i ett senare skede när handläggaren börjar handlägga. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?