Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

EpicF skrev 2023-05-01 22:04:33 följande:
    Nej, de har skickat handlarna till dig. 
    ...och hur har de gjort det?
    EpicF skrev 2023-05-01 22:51:47 följande:
    Enligt din egen utsago per vanlig post. Eftersom du inte bad om att få det rekommenderat. 
    Just det! De distribuerade via vanlig post.

www.synonymer.se/sv-syn/distribuera

sprida, dela ututdelafördelautskickautsändalevererautlämnautspridavidareföra

Bra att det äntligen gått upp ett ljus för dig. Var ju inte en dag för tidigt.
    Man ska inte behöva be en myndighet att följa svensk lagstiftning. Det ska de göra ändå. 
    EpicF skrev 2023-05-01 23:33:27 följande:
    Ja, eller snarare skicka är korrekt ord att använda. Sprida är felaktigt. 

Jag har förklarat det här för dig tidigare. Har det gått in för dig att "sprida" är felaktigt ord att använda? 

Det är fortfarande ingen som har sagt att du ska be dem följa lagstiftning. De gör dem redan. Däremot kan man be att få handlingarna från socialtjänsten med rekomenderat brev om man inte vill ha den med vanlig post.
    Distribuera är en synonym till att sprida. 
    Jag förstår att du har problem med svenska språket. Det har du själv nämnt.
    I inlägget ovan kan du exempelvis inte skilja på de och dem. 

Sänder socialtjänsten sekretessbelagda handlingar till personer som inte har rätt att ta del av dem bryter de mot sekretesslagstiftningen. 
  • Meddelande borttaget
    EpicF skrev 2023-05-02 14:04:59 följande:
    Inte det minsta. 

Det är faktiskt inte mitt problem att ts använder ordet "sprida" fel och inte heller mitt problem att hon vägrar ta in detta. 
    Fast jag använder ju inte orden fel. Du borde också förstå när jag till och med serverar dig länkar med synonymer. Att svenska ord inte betyder samma sak för dig pga utländsk bakgrund och dyslexi kan du inte gärna lasta mig för.
    EpicF skrev 2023-05-02 14:07:11 följande:
    Du kan länka till hur många synonymordbokar du vill. Der hjälper inte när du använder ordet "sprida" på fel sätt. I fel sammanhang. 

Socialtjänsten har inte spridit dina handlingar som konfetti. De jar däremot skickat/sänd handlingar till dig, handlar du har rätt att ta del av. 
    När de sprider sekretessbelagda handlingar så att obehöriga kan komma över dem agerar de fel. Då följer de inte sekretesslagstiftningen. 
    EpicF skrev 2023-05-02 17:07:18 följande:
    Och det har de inte gjort. 
    Jo, i mitt fall är det precis vad de har gjort. De har spridit sekretessbelagda handlingar med vanlig post. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-05-02 17:10:03 följande:
    Säg till dem. 
    De vet nog redan med sig vad de gjort. 
    Anonym (May) skrev 2023-05-02 17:51:52 följande:

Jag trodde faktiskt att det var allmänt känt att ett ord inte alltid kan ersättas mot vilken synonym som helst. Det kan vara helt utbytbart, men ofta inte. 
    Synonym är ett ord som har samma eller ungefärlig betydelse. En ungefärlig betydelse är vad vi har mellan orden sprida och skicka.

Det är väldigt ofta utbytbart. En synonym är ett ord som har samma eller snarlik betydelse. 
    Att EpicF inte förstår vad sprida eller distribuera betyder är förstås beklagligt, men jag förstår precis vad orden betyder och använder orden helt korrekt. När socialtjänsten kopierar handlingar från akten och lägger dem på brevlådan så sprider de handlingarna. Dvs, de kommer fler människor till handa. Väldigt märkligt att man ens ska behöva debattera något som är så fundamentalt. 

Skicka är däremot inget ord jag skulle använda i skriven text, utan jag anser det mer vara ett ord som används i talspråk. Sända däremot går bra. 
    EpicF skrev 2023-05-02 18:01:37 följande:

Ts: Nej, de har inte spridit sekretessbelagd handlingar till obehöriga. De har däremot sänt dem till dig med vanlig post. Helt enligt gällande rutiner, praxis och lag. 

Jo, de har spridit sekretessbelagda handlingar. Om de nått obehöriga vet inte vare sig du eller jag, så det behöver du inte ens kommentera. 

Om de har rutiner som gör att de bryter mot sekretesslagstiftningen borde de omgående se över sina rutiner. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?