Inlägg från: Anonym (Ordentlig mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ordentlig mamma)

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Lilo) skrev 2023-04-28 15:05:24 följande:

Vadå om de anser? Har de gjort fel kommer de se över rutinerna, det är väl DET du vill uppnå?

Men jag jobbar inom sekretess och eftersom det är olagligt att öppna andra människors post är det också ok att skicka sekretess med post.

Eftersom du suttit och lagt många timmar på denna tråd verkar frågan mycket viktig för dig, ändå vägrar du gå vidare med din sak. Hur svårt är det att lyfta luren och ringa till chefen och eller någon jurist och FRÅGA hur lagarna ser ut kring att skicka dina handlingar med vanlig post, och hur du ska gå vidare med att du tror att dina handlingar skickats i flera brev som hamnat hos dina grannar?

De kommer garanterat att sätta likhetstecken mellan:

Fällande dom = gjort något fel
    Ingen fällande dom/nedlagt åtal = Inte gjort något fel.

Då jag bedömer det senare som mest sannolikt finner jag det totalt meningslöst att anmäla. Därmed inte sagt att jag inte anser de gjort något fel med att sända sekretessbelagda handlingar med känslig information med vanlig post. 

Att hänvisa till att det är olagligt att öppna annans post och därmed anser det som säkert att sända sekretesshandlingar med vanlig post tycker jag låter otroligt korkat. 

Ungefär som när en känd politiker stolt konstaterade att det i Sverige minsann är förbjudet att vara kriminell (underförstått att kriminalitet är inget problem). 

Med det resonemanget behöver vi ju inte vare sig polis eller åklagare heller. (Det är ju förbjudet att begå brott)
    Anonym (Lilo) skrev 2023-04-28 16:22:21 följande:

Är du arbetslös och har aldrig jobbat? Jag börjar undra. Du har aldrig hört talas om förbättringsarbete? Om avvikelserapporter?

Du vill verkligen ingenting med denna tråd så varför ska folk lyssna på dig? Jag orkar inte mer i alla fall.

Kör du ditt Göra Ingenting Men Vara Arg Ändå. Knyt näven i fickan.

Men det förstår du väl själv att de inte jobbar efter de principerna, för då hade de ju inte jobbat på det viset.
    Anonym (Lilo) skrev 2023-04-28 17:35:50 följande:
    Du svarar ju verkligen goddag-yxskaft.

Jag har också fått handlingar från socialen i brevlådan och hade verkligen NOLL problem med det. Och då är min brevlåda inte ens precis utanför mitt hus.

Alla jobbar på det viset, skickar handlingar via posten. Även journalkopior skickas i posten. Provsvar skickas med posten.

Verkligen bara du som verkar ha problem med detta, så gör en anmälan och se om varenda myndighet i Sverige vill ändra sina rutiner.

Avvikelserapport och förbättringsarbete gör de givetvis om du påtalar att dina handlingar skickades i 100-1000 brev (konfetti som du skrev) till alla dina grannar.
    Då måste de givetvis göra något åt den saken, att det hände.
    Fast där vet jag att du har fel.
    Har nyligen röntgat mig på sjukhus. Då jag var intresserad av resultatet begärde jag ut journalkopia. Det skulle tvunget skickas rek och jag fick givetvis betala. Motiveringen var att det innehöll personuppgifter. I mitt tycke innehåller en sådan försändelse betydligt mindre känslig information än en soc-journal. 

Och nej, handlingarna behöver bara hamna i fel händer en endaste gång så har sekretessen brutits. Skickas det med vanlig post är risken påtaglig att det sker. Jag får frekvent någon grannes post. Något kuvert var och varannan vecka. Upptäcker jag det agerar jag brevbärare och lägger det i rätt låda, men det är ju inte alla som gör det. De kan mycket väl få för sig att öppna och läsa, för att därefter slänga. Vad anser du om den saken?

Jag är knappast ensam om att se ett problem med att sekretessbelagda uppgifter riskerar att hämna i fel händer. 
    EpicF skrev 2023-04-28 19:23:00 följande:
    Ja, endel sjukhus sänder med rek. Men inte alla. Och man får återigen skicka med vanlig post. 
    Det förutsätter att de kan garantera att sekretessen upprätthålls (vilket i praktiken är omöjligt), så jag skulle säga -  Nej, de får inte sända sekretessklassade handlingar med vanlig post. Då är man oaktsam och vårdslös. 
    EpicF skrev 2023-04-28 19:46:50 följande:
    Jo, det får man. Det har vi utrett redan, flera gånger dessutom. 
    Nej, socialtjänsten får inte bryta mot sekretesslagstiftningen. 
    Challenger skrev 2023-04-29 00:43:42 följande:
    Ha ha, ha, att du inte bara ger upp!?
    TS äger dig fullständigt i denna tråd!
    Vilka är "vi"? Du och dina löss eller??!?!?!! Ha ha ha ha!!!! //
    Ja, jag är också nyfiken på vilka "vi" utgör. Kanske är du något på spåren? 😀 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-29 08:38:40 följande:
    Men SÄG TILL DÅ. 
    Det ingår i deras uppdrag att känna till sekretesslagstiftningen. Jag ska inte behöva göra deras jobb. 
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-04-29 08:39:39 följande:

Här kommer du liksom inte framåt, det här börjar ju bara bli väldigt pinsamt.

Vad menar du med att komma framåt? Det här är ett diskussionsforum. Ingenting annat. 
    Anonym (bia) skrev 2023-04-29 11:36:57 följande:
    Där jag bor skickas inga provsvar eller journalkopior via post. Allt sånt hämtas via 1177.

Det enda jag fått från någon myndighet i brevlådan är från Kronofogden, kan kanske kännas lite kymigt. Jag har inga obetalda skulder utan har bevakning på en person som är skyldig mig pengar. Skulle det hamna i grannens låda så får de väl tro att jag är en ekonomisk katastrof. Jag skiter rätt mycket i det.

Skulle jag däremot få känslig post från soc angående mina barn, då skulle jag helt klart reagera om ts.
    Det är, i mina ögon, inte alls märkligt att ts reagerar som hon gör.
    Ja, det låter ju som det naturliga sättet att arbeta. Antingen digitalt med bank-id eller som rekommenderad post med ID-kontroll. 
    Tackar för ditt stöd Glad
    EpicF skrev 2023-04-29 10:36:14 följande:

Challenger: Äger mig? Du verkar inte för så vad som menas med "ägt". 
    Ts är den som ägd av alla i tråden, och hon fattar det inte själv. Och du fattar det inte heller. 

"Vi" utgör alla i tråden som har talat om för dig x flera att det är helt ok enligt sekretesslagstiftningen att skicka per vanlig post. 

"Vi" är ett talesätt för när många personer har talat om samma sak. 

Du verkar ha hakat upp dig en smula. Faktum är att det inte är så många som skriver i tråden, men jag tror inte att det är någon speciellt utbredd uppfattning att det inte är så noga med att följa svensk sekretesslagstiftning. Där är du nog tämligen ensam. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?