• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:57:28 följande:
    Ring du! Risken är dock att du lär dig något.
    Ja att jag har rätt. 

För nej, man behöver aldrig uppge sitt personnummer. Inte ens som myndighetsperson. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 17:00:28 följande:
    Lika underliga vibbar som jag själv får av deras kommunikation. Kanske börjar de fundera och då har jag ju lyckats i mitt uppsåt. Jag begär egentligen inte mer än så. Att de helt enkelt börjar fundera lite kring hur de kommunicerar. Om de uppfattar det som hotfullt så får de stå för dem. Kanske hamnar det dessutom hos Anna Svensson på bygglov istället. Kan ju inte jag rå för då jag bara skriver namn, adress och kommun...
    Då får du skylla dig själv om du inte bemödar att skriva art det ska till Socialtjänsten x Kommun. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 17:09:48 följande:
    I det fallet är det ju inte mina uppgifter som sprids. Namn och adress skulle ju räcka. Var det inte så du sa? Har du ändrat dig? Krävs det helt plötsligt mer uppgifter nu? 😁
    Nej, det var inte det jag sa. Har öht aldrig nämn något om hur du ska skriva på ett brev till handläggaren. 

Fövrigg så till hört ordet socialtjänsten till adressen. 

Ex Anna Svensson
    Socialtjänsten Äppelbo kommun
    Box 381
    345 23 Äppelbo
  • EpicF

Ordinär man: Identifiera sig ja. Men der gör han med sin polislegitimation. 

• EpicF

Ordinär man: Jag som ssk behöver inte uppge mktt personnummer till en patient eller patients anhöriga. Däremot idenfierar jag meg med mitt jobb-kort.

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 17:28:03 följande:
    De lyder under samma organisationsnummer. 
    Hur de sorterar sin post eller organiserar sin verksamhet är inget som jag vare sig behöver känna till eller lägga mig i. 

Teoretiskt kan de låta vaktmästeriet och socialtjänsten tillhöra samma avdelning. 
    Du måste fortfarande skriva hela adressen. Försfår du verkligen inte det heller?
  • EpicF

Ordinär man: Återigen, inte heller myndighetspersoner behöver uppge sitt personnummer. De ska identifiera sig med för- och efternamn ja. 

• EpicF

Ordinär man: Och nej, jag har aleig påstått att jag är en myndighetspersoner eller verkställer myndighetsbeslut även om man faktiskt kan jobba som sjuksköterska på en myndighet och ta myndiga beslut. Men inte heller så behöver man uppge sitt personnummer. 

• EpicF

Ess: Varför svarar du då " goddag yxskaft" på inlägg som är till ts? 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 17:58:24 följande:
    Krävs lite mer än så. En myndighetsperson ska kunna identifieras. Tjänstenummer ska i vart fall kunna styrkas genom lämplig ID-handling eller dyl. Man ska kunna verifiera att personen är den som denna utger sig för att vara om det handlar om myndighetsutövning. 

Att säga att man heter Anna Svensson eller Kalle Karlsson duger inte.  
    Jo, det duger som identifikation tillsammans med ett typ av tjänstgjort. Du kan alltid be om att få se en legitimation eller dyligt. 

Men återigen, de behöver inte uppge sina personnummer om du frågar dem. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?