• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Juli) skrev 2023-03-12 22:51:47 följande:
    Det mittersta tänkte jag också på. Jag trodde inte att man fråntogs vårdnaden vid ett omhöndertagande om det inte var synnerligen allvarligt. Men jag har kanske missuppfattat. 
    Nej, man behöver inte fråntas vårdnaden. Ska tydligen mycket till för att man som förälder ska fråntas vårdnaden. 

Däremot kan socialen i extrema tillfällen tillfälligt overta vårdnaden för barnet. Där också domstolen/förvaltningsdomstolen som beslutar om det dock. Ex om förälder som är jehovs vittnen nekar barnet livsviktig vård i form av blodtransfusioner så kan socialen tillfälligt overta vårdnaden om barnet. 
  • EpicF

Ts: Nej, det var inte fel det jag skrev. Socialen kan tillfälligt överta vårdnaden för barnet. 

• EpicF

Ts: Även vid tillfälligt övertagande av vårdnaden ska ett domstolsbeslut tas. Det står också i länken du limade kn. Tingsrätten är en domstol. 

Är är förövrigt lagen www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/lag-1999997-om-sarskild-foretradare-for-barn_sfs-1999-997

Ang det andra så utgick vi från att du fick barnet frpntaget med LVU. Och då går det till som vi skrev. Om så inte var fallet så utgick vi från det felaktigt. Men spelar ingen roll eftersom akut omhändertagande om barn ändå går till som vi skrev. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 23:22:33 följande:
    Men det förekommer ingen förhandling. Det går inte som vårdnadshavare att påverka beslutet, överklaga, föra talan osv.. Man blir inte ens informerad om att det sker. Man är med andra ord rättslös i den processen. Man förlorar vårdnaden utan att ens informeras om att det sker. Jag undrar hur socialen skulle agera om man skulle säga att om de övertagit vårdnaden så får de behålla den till det rättsliga är utagerat. Det gör man givetvis inte med hänsyn till barnet, men man kan ju alltid leka med tanken. 

Jag menar att om man ska hålla objektiva förhör med ett barn så ska man förhålla sig neutralt. Inte komma med olika former av mutor/belöningar för att få barnet att dansa efter ens pipa. Inte; "Berätta nu hur dum din mamma är, så ska jag bjuda dig på ännu mer godis", för att därefter starta videokameran. Det säger sig ju självt. 
    Vi har aldrig skrivit att det ska vara en förhandling. I ett sådant beslut krävs ingen förhandling. 

Du ska som vårdnadshavare ALLTID informeras att du tillfälligt fråntas vårdnaden. Det står också I lagen och i länken du limmade in. 

Att man ger barnet frukt och festis är för att vinna barnets förtroende att följa med och att barnet ska känna sig trygg i den omgivningen. Inte för att lura och muta för att kunna lägga orden I munnen på barnet. Tror du det har du fått det om bakfoten. 
  • EpicF

Ts: Jag har som sagt i tidigare inlägg aldrig påstått att det sker en rättslig förhandling. Ska rev enbart att det är ett beslut som tas av tingsrätten efter en begäran av åklagare (när det handlar om brottmål). Tingsrätten är en domstol. Beslutet tas direkt och gäller den tid som ex åklagaren behöver. Precis som det står i längden jag la in och i länken du la in. 

IVO har väl knappast med din sak att göra. Även om de har sanktionsmöjligheter. Vilket de själva även säger. Och de menar också att de behöver utökade befogenheter. Så även DO. 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 23:32:58 följande:
    nej, det är ju det de inte anser att de har. Det hade du förstått om du läst länken jag bifogade. Du verkar lida av bristande läsförståelse. 
    Bristande läsförståelse har du definitivt. Det har du bevisat flera gånger om. Kan inte ens läsa dina egna länkar du limmar in i tråden. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 09:55:27 följande:
    Vad menar du? Finns ju ingen rättssäkerhet beträffande det här. Det förs ingen förhandling, men blir inte informerad. Man vet ingenting. Man blir inte ens hörd. 

Vad spelar det för roll att jag fick tillbaka vårdnaden över mitt barn? Poängen är ju att den inte borde dragits in på så lösa boliner. Ponera att jag hade haft inställningen att; "Har ni dragit in vårdnaden så har ni säkert så gott på fötterna att jag inte vill ha tillbaks vårdnaden förrän vi utrett vad som hänt". Vad hade de gjort då? Att hålla på och dra tillbaks och återgälda vårdnaden borde rimligen inte vara något man gör på en handvändning fram och tillbaka. Antingen är jag vårdnadshavare eller så är jag inte det. 
    Jag kan inte vända mig till socialtjänsten och säga, att idag har jag ingen lust att ha vårdnaden över mitt barn, så ni får fixa någon annan. Imorgon däremot vill jag ha vårdnaden för då är jag nog på bättre humör. På Lördag däremot känns det mer tveksamt. Föräldraskap fungerar liksom inte på det viset. 
    Ett tips är att läsa din egna länk du la in. Föräldrarna ska få veta att vårdnaden tillfälligt fråntas efter att detta har hänt. Det står i Lag (1999:997) om särskild företrädare för barn och även i länken från Advokat Lundberg. Hon skrev också om hur hon gör, ger festis och frukt, för att trygga barnet. För barnet ska kunna sig trygg vid exemplivis ett polisförhör. Inte för att manipulera barnet. 
  • EpicF

"Tidsgränserna är korta då barnet ska genomgå åtgärderna utan vårdnadshavarens vetskap och då vårdnadshavaren ska informeras så snart de vidtagits, vilket oftast sker efter polisförhöret"

Nej, man informas inte för men man får information om att vårdnaden tillfälligt fråntagits när ex polisförhör är färdigt.

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 10:50:09 följande:
    Framgår inte hur rättssäkerheten upprätthålls genom den länk jag lade in. Står inte heller att de inte manipulerar barnet. Eller hur man säkerställer att så inte sker. Då man som vårdnadshavare dessutom inte är vårdnadshavare under processen ges man ju heller ingen insyn. Därmed lämnas det fritt utrymme för tolkning och spekulationer. Man kan i princip hävda att barnet sagt precis vad som helst, men inte heller det går att bemöta.  
    Klart du kan. 

Men att ge festis och frukt handlar om att bygga ett förtroende för att barnet ska känna sig trygg. Om du väljer att tolka det negativt så har du all rätt att göra det. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-13 10:53:39 följande:
    Då är det så dags...
    Som jag skrev tidigare hade det varit intressant att höra/se reaktionen om man hade tackat nej till att återfå vårdnaden. De utgår bara från att ingen gör så och som förälder vill man ju förstås sitt barns bästa, men känns inte riktigt som att socialtjänst och polis vill det alla gånger. 
    Tackar man nej, så hoppas jag att det görs en grundlig utredning som visar på att man är olämplig som förälder och att barnets andra förälder får ensam vårdad om denne är lämplig. Annars att vårdnaden fråntas helt och baret placeras i ett förhoppningsvis bra fosterhem med normala lämpliga fosterförlödrar som kan få vårdnaden. 

Däremot så tror jag det händer. Och jag tror inte man kan säga nej. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?