• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-11 04:52:51 följande:
    Du tycks helt sakna argument. 
    Känns inte dom någon idé att komma med argument till någon som totlat saknar både självinsikt, förnuft och kunskap. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-11 19:43:08 följande:
    Gör de? Tycker mest man hör dåliga saker. 
    Brukar ibland låta så för de som har med socialen att göra. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-11 19:47:29 följande:
    Ja, vad de som inte har varit i kontakt med dem tycker är ju totalt irrelevant. 

Här tycks vi i vart fall dela samma uppfattning. De som varit i kontakt med socialtjänsten är ofta missnöjda med socialtjänsten. Tror inte de har så många nöjda kunder faktiskt.
    Jag var inte missnöjd, så vi finns vi också. Var förvisso mer än 20 år sedan, så tiderna kam ha förändrats. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-11 19:58:04 följande:
    Vad fick du hjälp med då som du inte kunde lösa själv? Försörjningsstöd? Eller något helt annat? 
    Jag fick barn som 15 åring och var på samtal för föräldrarstöd några gånger. Väldigt bra och positivt. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-11 20:11:34 följande:
    Nu var du visserligen bara 15 år. Men du tror inte du hade kunnat lista ut saker på egen hand? 

Tror många lite mer erfarna föräldrar finner det både meningslöst och nedvärderande att sitta och lyssna på självklarheter från nyexade socionomer som inte ens har egna barn och som saknar livserfarenhet. Som att en idrottare på elitnivå ska sitta och lyssna och ta råd från någon som befinner sig på korpnivå. 
    Hade jag säkert kunnat göra. Men jag fick föräldrarstödssamtal och det är jag glad för. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-11 22:00:13 följande:
    Nej, inte när de gör fel, vilket de väldigt ofta gör. Ju mer socialtjänsten blandar sig. Desto värre blir det för alla inblandade parter och framförallt barnen.
    Socialtjänsten är skyldiga att utreda alla orosnmälningar som kommer in. Ibland är det befogat och ibland är det tyvärr inte befogat. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 07:28:38 följande:
    Den frågan ställs väl lämpligen bäst till socialtjänsten, men om jag får gissa så beror det på okunskap, nonchalans och kanske en vilja att skrämmas lite. Att nämna våra personnummer upprepade gånger om ens någon gång i utredningen fyller ingen godtagbart syfte. Inte heller att sända utredningen med vanlig post, då det råder sekretess. 
    Att de upprepar era personnummer är en säkerhet för er. Vilket du borde ja förstått vid dett laget, eftersom du fått der berättat för sig tidigare. 
  • EpicF
    Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-12 11:02:35 följande:
    Men vad pratar du om? Är du irriterad på att de frågat dig/er om personnummer flertalet gånger? Det är väl bra?
    Ts förstår inte att de använder hennes/deras personnummer i korrespondensen för att säkerställa att det är ts och hennes dotter/familj och att detta är positivt. Hon tar det som en kränkning av hennes personlighet. 

Däremot kan jag hålla med om att man bär skicka utredningar med rek. Och inte vanliga brev. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 11:10:40 följande:
    Beteendet att hantera sekretessbelagda uppgifter på det sätt de gör är betydligt mer gränslöst än något annat i den här utredningen. 
    Och vad sa chefen när du tog upp det i samband med att du personligen lämna in en anmälan? 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 11:13:33 följande:
    Och på vilket sätt hindrar det mig ifrån att få grannens post och att de får min när brevbäraren lägger post i fel låda? 
    Men du läser väl på brevet vem det är till innan du öppnar? 

Det hindrar att någon stjäl brev från din låda. 

Sedan har också ett ansvar att märka sin brevlåda med tydliga namn så att man får sin post och inte grannens. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?