• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Ordinär Man skrev 2023-03-12 14:32:33 följande:
    Även om handläggarens personnummer inte skrivs ut i beslutet eller i korrespondensen, så behöver TS bara fråga efter det.

Så går det till i det offentliga Sverige, att myndighetsbeslut tas av offentliga handläggare, och att besluten är offentliga och går och kan ifrågasättas. Vi lever inte i DDR.

Att du sitter och mumlar om vilka uppgifter TS kan behöva är fullständigt irrelevant. Handläggarens personnummer är offentligt, och ska ges till TS utan något som helst ifrågasättande.
    Har inte motsatt mig det heller. 

Men det är stor skillnad på att fråga ex handläggaren, som all rätt att säga nej mot att snoka fram ett personnummer för att hämnas. Som ts vill. 

Det är offentligt på samma sätt som övriga så länge man inte har skyddade uppgifter/sekretessmarkering. 
  • EpicF

Ordinär man: Nähä, så det har ingen betydelse att vet (utan personnummer).vem handläggaren är. Vad ska hon då med personnummer till, enligt dig? 

• EpicF

Ordinär man: Om ts frågar handläggare om dennes personnummer så behöver inte denne uppge det. Och har väldigt svårt att se att en sekreterare på Socialmyndigeterna ger ut personnummer till höger och vänster. 

Däremot kan man ringa skatteverket och få det. 

• EpicF

Ordinär man: Även ens personnummer är skyddad om man har skyddade uppgifter. Därför är det svårt att handla på faktura, fixa abonnemang etc. 

• EpicF

Ordinär man: Även ens personnummer är skyddad om man har skyddade uppgifter. Därför är det svårt att handla på faktura, fixa abonnemang etc.

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 15:08:14 följande:
    Det kan jobba flera Anna Svensson på socialkontoret. Däremot bor det bara en "Anna Svensson" i det här huset så att upprepade gånger nämna våra personnummer i utredningen fyller ingen funktion. Det har jag skrivit massor av gånger, men du tar inte till dig. 

Ska det överklagas beslut är det av centralt värde att veta vem som fattat beslut och på vilka grunder. Det måste ju även du förstå. 
    Jodå, jag har fått med mig det. Jag undrar fortfarande vad chefen för Socialtjänsten sa när du påpekade detta samt att de skickar utredning med vanlig post. 

Nej, om du ska överklaga så behöver du inte ens uppge vem som är handläggare. Där är ditt personnummer alt ett diarie/referens nr som används vid en överklagan. 

Och att det kan jobba flera med samma namn på ett och samma kontor har de en ordning för att hålla isär dessa personer. Så det är inget man behöver personnummer för. 
  • EpicF
    Ess skrev 2023-03-12 16:06:55 följande:
    öhh, oj, men adressen är ju RÄTT!
    Vilket den var. Men tyvärr så fick vi brevet tre månader efter mötet.
    Är du ts? 

För det var till ts inlägget var, inte till dig. 
  • EpicF
    Ordinär Man skrev 2023-03-12 16:37:11 följande:
    Återigen, det saknar betydelse. Vill TS veta vad handläggaren har för personnummer, ska TS få veta det. Motivet saknar fullständig betydelse. Har vi inte gått igenom det här några gånger nu?
    Och jag har fortfarande inte motsatt mig det. 

Du däremot skrev att ts ska få reda på personnumret för att hon har rätt att veta vem handläggaren. Vilket ts redan vet. Därför behövs inte personnummret av den grunden. 
  • EpicF

Ordinär man: Nej, man inte skyldig att uppge sitt personnummer för en klient eller en random person. 

• EpicF

Ordinär man: Då har väl skatteverket fel. Ska genast ringa dem på måndag och uppge att de enligt Ordinär man på sajten familjeliv har helt fel. 

Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?