• EpicF

Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?

Anonym (Nfnf) skrev 2023-03-16 17:32:37 följande:
    Nej jag läste faktiskt på lite nu och såg att det inte var någon lag på det heller. Så jag hade fel. Men jag har alltid blivit lärd att man inte får göra så, överhuvudtaget. kommer fortsätta med det. Vad konstigt att det inte finns en lag på det. Dåligt egentligen.
    Jag tycker det är väldigt bra att ditt jobb har en policy att alltid skicka rek. Tror dock många sjukhus har det och hoppas att där jag jobbar också har det. Måste medge att jag inte vet eftersom jag aldrig skickar något till patienter. 

Men ja, det kanske borde vara lagkrav på det. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 09:52:40 följande:
    Du måste skilja på att delta och att medverka. 

Enligt lag är man skyldig att infinna sig till ett polisförhör. Däremot är man inte skyldig att säga någonting. Man kan svara "inga kommentarer på alla frågor". Vad gäller en soc-utredning har man inga som helst skyldigheter att infinna sig på några möten. 
    Det är så många idiotiska anmälningar från individer som inte tycks ha något annat bättre för sig och om anklagelserna bedöms allvarliga anser sig Soc ha en skyldighet att både polisanmäla och starta utredningar. De säger själva att de inte har något val med hänsyn till regelverket, men som sagt - man har ingen skyldighet att delta. Det kostar både tid, engagemang, ork och resurser, förlorad arbetsinkomst m.m.  Det är därför man inte har någon skyldighet att delta om man inte har någon lust. 
    Att inte infinna sig på ett soc-möte ang en orosnmälan ser inte bra ut för föräldern. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 10:00:54 följande:
    Hos vem ser det inte bra ut menar du? Om man överenskommit om möte och sedan inte dyker upp kan jag hålla med om att det är dålig stil. Om man däremot klargör att man inte tänker delta är det en annan sak. Då får de utreda utan förälderns medverkan. Inget mer med det. 
    Oavsett så är det inte en fördel för mamman/föräldern. 
  • EpicF

Ts: Jag har aldrig hållt med att personutredningar ska skickas via vanlig post. Däremot är ok. Men det är helt Annan sak. 

Men man kan alltid som person be om att få der via rek. 

• EpicF

Ts: Självklart är det en nackdel för mamman/föräldrarna att inte medverka i en soc-utredning. Kan du verkligen inte förstå det? 

• EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 10:05:30 följande:
    Det vet man aldrig. Föräldern kan ju säga något som används emot dem. Socialsekreteraren kan lämna omdömen om föräldern som kan visa sig vara mer eller mindre sant. Om man aldrig träffats kan ju inga sådana negativa omdömen fällas av naturliga orsaker. 
    Om mam aldrig möter upp så är det en nackdel för mamman/föräldern. Vilket kan få konsekvenser som inte är så kul för mamman/föräldrarna. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 10:08:04 följande:
    Om socialsekreteraren hävdar att föräldern inte är tillräknelig, ger ett slitet intryck, luktar sprit (behöver inte vara sant), ger intryck av att inte kunna ta hand om barnet (behöver inte heller vara sant). Uppvisar agg mot förälder/vårdnadshavare. Tycker du då fortfarande att det är lyckosamt att delta då?
    Personligen så tycker jag att man alltid ska delta. Men det är min personliga åsikt. 
  • EpicF

Ts: Utredningen innehåller ingen sekretess. Vill man ha det rek så får man be om det. 

Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 10:15:21 följande:
    Socialen borde jobba mer professionellt än så. Inte att de ska straffa föräldrar som bara använder sig av sin lagstadgade rätt att neka. 
    Det handlar inte om att straffa föräldrarna. Om föräldrarna inte vill medverka så får socialen få på de uppgifter de ha  nämligen det som kommit fram i anmälan. Och då kan så att barnets omhändertas på felaktiga grunder. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 10:25:57 följande:
    Utredningen innehåller i högsta grad sekretessbelagd information. Bara det faktum att det finns en utredning är sekretessbelagt. Det är bara den enskilda som har rätt att ta del av den. 

www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/regler-och-riktlinjer/juridiskt-stod-for-dokumentation/ta-del-av-uppgifter-inom-socialtjanst/

Socialtjänstlagen. 

"Inom socialtjänsten är utgångspunkten att sekretess gäller för uppgifter om enskildas personliga förhållanden. Det betyder att en sekretessprövning behöver göras innan uppgifter kan lämnas ut. "
    Om andra ska få ut den ja. Du som utreds kan få ut den och få den hemskickad. Vill du ha dem med rek så ber du om det. 
  • EpicF
    Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-17 10:41:52 följande:
    Du skrev att utredningen inte innehåller någon sekretess, men det är ju helt fel. Den innehåller absolut sekretessbelagd information. Bara det faktum huruvida det finns en utredning eller inte är sekretess. 
    Det är ingen sekretess för dig. Vilket innebär att vill du ha de så får du ut den och det får du vanlige med vanlig post. Vill du ha den rek får du be om det. 
Svar på tråden Ange socialsekreteras personnummer i kommunikation?