Anonym (Ordentlig mamma) skrev 2023-03-12 23:22:33 följande:
Men det förekommer ingen förhandling. Det går inte som vårdnadshavare att påverka beslutet, överklaga, föra talan osv.. Man blir inte ens informerad om att det sker. Man är med andra ord rättslös i den processen. Man förlorar vårdnaden utan att ens informeras om att det sker. Jag undrar hur socialen skulle agera om man skulle säga att om de övertagit vårdnaden så får de behålla den till det rättsliga är utagerat. Det gör man givetvis inte med hänsyn till barnet, men man kan ju alltid leka med tanken.
Jag menar att om man ska hålla objektiva förhör med ett barn så ska man förhålla sig neutralt. Inte komma med olika former av mutor/belöningar för att få barnet att dansa efter ens pipa. Inte; "Berätta nu hur dum din mamma är, så ska jag bjuda dig på ännu mer godis", för att därefter starta videokameran. Det säger sig ju självt.
Vi har aldrig skrivit att det ska vara en förhandling. I ett sådant beslut krävs ingen förhandling.
Du ska som vårdnadshavare ALLTID informeras att du tillfälligt fråntas vårdnaden. Det står också I lagen och i länken du limmade in.
Att man ger barnet frukt och festis är för att vinna barnets förtroende att följa med och att barnet ska känna sig trygg i den omgivningen. Inte för att lura och muta för att kunna lägga orden I munnen på barnet. Tror du det har du fått det om bakfoten.