• Anonym (Ingen?)

Max tid att bekräfta faderskap?

Barnet föds och det finns ingen pappa med i bilden Inom två veckor har mamman på sig att bekräfta vem fadern är men ingen bekräftelse kommer in. Familjerätten blir inkopplad och kallar mamman för att starta en faderskapsutredning om vem som är pappan till barnet. 

Mamman vill inte alls medverka i utredningen eller ens komma på möte där. Så vad händer här? Är det straffbart för mamman att vägra på något sätt? Hur länge kan mamman dra ut på tiden? 

Mamman vet med stor sannolikhet vem pappan är och han är kontaktad. Kan även finnas en till potentiell pappa som inte är kontaktad och därför helt okänd. Vad händer om den som mamman kontaktat som potentiell pappa tar kontakt med Familjerätten och vill göra ett faderskapstes? Kan mamman neka att barnet testas? Och vad händer rättsligt om hon gör det?

Om mamman inte vill medverka hur länge får maximalt en faderskapsutredning ta ifall det finns minst en utpekad pappa som kan dna-testas innan Familjerätten låter det gå vidare till Tingsrätten? Ponera att pappan själv tar kontakt och vill göra test men mamman inte vill.

Finns det några juridiska eller andra skäl för att mamman INTE BÖR låta utredningen dra ut på tiden? Ingen umgängesrätt kan väl yrkas så länge faderskap ej har fastställts?

• Svar på tråden Max tid att bekräfta faderskap?
  • Friger

Nä, familjerätten kommer inte att ta fram sträckbänken och börja förhöra mamman under tortyr.

Väljer mamman att inte medverka i utredningen är det som kan hända att hon riskerar att staten inte tar ansvar för barnet. Dvs hon får inget underhåll från staten. Det är inte säkert att det blir så. Det kan bli så.

Hon kan även välja att medverka i utredningen och ljuga. Blir hon påkommen med en lögn händer inte heller så mycket. Rådbråkning och spöstraff är avskaffat. Samma sak här. Hon riskerar underhållet.

Om vi släpper moralen för ett tag och fokuserar på det praktiska, vad är bäst för mamman? Då är det att medverka i utredningen och beskriva den faktiska händelsen med den okända killen. Utelämna kontaktuppgifter.

• LFF

Om det är som så att en eventuell pappa kontaktar Familjeenheten på kommunen och säger att "Jag misstänker att jag kan vara pappa till barn X" så kan även Familjeenheten kräva test om ingen pappa finns. Rätten till sitt ursprung är så pass starkt gällande barnet. Om inte mamman vill samarbeta kan polis tillkallas (på samma sätt som om en ofrivillig pappa inte vill testa sig). 

• Anonym (xxx)
    Anonym (Ingen?) skrev 2023-02-21 07:09:21 följande:
    Max tid att bekräfta faderskap?

Barnet föds och det finns ingen pappa med i bilden Inom två veckor har mamman på sig att bekräfta vem fadern är men ingen bekräftelse kommer in. Familjerätten blir inkopplad och kallar mamman för att starta en faderskapsutredning om vem som är pappan till barnet. 

Mamman vill inte alls medverka i utredningen eller ens komma på möte där. Så vad händer här? Är det straffbart för mamman att vägra på något sätt? Hur länge kan mamman dra ut på tiden? 

Mamman vet med stor sannolikhet vem pappan är och han är kontaktad. Kan även finnas en till potentiell pappa som inte är kontaktad och därför helt okänd. Vad händer om den som mamman kontaktat som potentiell pappa tar kontakt med Familjerätten och vill göra ett faderskapstes? Kan mamman neka att barnet testas? Och vad händer rättsligt om hon gör det?

Om mamman inte vill medverka hur länge får maximalt en faderskapsutredning ta ifall det finns minst en utpekad pappa som kan dna-testas innan Familjerätten låter det gå vidare till Tingsrätten? Ponera att pappan själv tar kontakt och vill göra test men mamman inte vill.

Finns det några juridiska eller andra skäl för att mamman INTE BÖR låta utredningen dra ut på tiden? Ingen umgängesrätt kan väl yrkas så länge faderskap ej har fastställts?

Det är naturligtvis inte upp till mamman om test ska göras eller inte. 
  • Friger
    Anonym (xxx) skrev 2023-02-21 08:51:09 följande:
    Det är naturligtvis inte upp till mamman om test ska göras eller inte. 
    Nä, men de screenar inte heller av befolkningen för att hitta fadern.

Allt hänger på om:
    -Modern frivilligt berättar vem som kan vara far.
    -Att soc listar ut det ändå. Genom telefonanvändning osv.
    -Att fadern hör av sig till soc och ger en trovärdig berättelse om att han kan vara fadern. (du kan inte ringa in och säga att du är far till kungens barnbarn)

Finns ingen "misstänkt" så tas inga prov på barnet. Inga av mina okända barn har blivit testade.
  • Anonym (xxx)
    Friger skrev 2023-02-21 08:55:44 följande:
    Nä, men de screenar inte heller av befolkningen för att hitta fadern.

Allt hänger på om:
    -Modern frivilligt berättar vem som kan vara far.
    -Att soc listar ut det ändå. Genom telefonanvändning osv.
    -Att fadern hör av sig till soc och ger en trovärdig berättelse om att han kan vara fadern. (du kan inte ringa in och säga att du är far till kungens barnbarn)

Finns ingen "misstänkt" så tas inga prov på barnet. Inga av mina okända barn har blivit testade.
    Självklart måste där finnas någon att testa, man testar inte random personer. Men det är ju så självklart att jag tycker att det behövs inte skrivas. Men tydligen förstod inte alla. 
  • Friger
    Anonym (xxx) skrev 2023-02-21 08:57:52 följande:
    Självklart måste där finnas någon att testa, man testar inte random personer. Men det är ju så självklart att jag tycker att det behövs inte skrivas. Men tydligen förstod inte alla. 
    Ditt svar var fattigt, så jag utvecklade det. Skadar inte att vara tydlig. Saken är för stor för att hänvisa till självklarheter.

Grejen är ju att soc egentligen enkelt skulle kunna hitta fadern genom ett test. Skicka till någon släktforskningssida så skulle de ha svaret med vändande post. Även om pappan inte är med så finns det i regel så mycket släktingar så det är enkelt att hitta pappan. Men det får de alltså inte göra.
  • Anonym (Ingen?)

Läser ni inte ordentligt innan ni svarar? Citerar mig själv nedan. Om han som redan är kontaktad ringer Familjerätten och vill göra ett dna-test kan mamman neka eller välja att inte samarbeta och i så fall hur länge innan de låter Tingsrätten fastställa faderskapet? Kan mammans agerande anses vara en nackdel i en framtida vårdtvist? Och ev ge fördel pappan som blir fastställd via dom. Men nu var det mer hur lång tid det kan få tillåtelse att dra ut på tiden. 

Ni behöver inte informera mig i övrigt om hur en faderskapsutredning går till om fadern är helt okänd dvs mamman inte vet eller vägrar berätta och inte heller har kontaktat potentiell pappa. Där står det överallt max 1 år osv. Så är det samma tidsfrist som gäller ifall det finns en pappa som kontaktar och säger ?att jag är ev far till det här barnet?? Även om mamman inte uppger honom. 

• Anonym (???)
    Anonym (Ingen?) skrev 2023-02-21 10:35:26 följande:

Läser ni inte ordentligt innan ni svarar? Citerar mig själv nedan. Om han som redan är kontaktad ringer Familjerätten och vill göra ett dna-test kan mamman neka eller välja att inte samarbeta och i så fall hur länge innan de låter Tingsrätten fastställa faderskapet? Kan mammans agerande anses vara en nackdel i en framtida vårdtvist? Och ev ge fördel pappan som blir fastställd via dom. Men nu var det mer hur lång tid det kan få tillåtelse att dra ut på tiden. 

Ni behöver inte informera mig i övrigt om hur en faderskapsutredning går till om fadern är helt okänd dvs mamman inte vet eller vägrar berätta och inte heller har kontaktat potentiell pappa. Där står det överallt max 1 år osv. Så är det samma tidsfrist som gäller ifall det finns en pappa som kontaktar och säger ?att jag är ev far till det här barnet?? Även om mamman inte uppger honom. 

Det kan det väl inte vara? Det kan ju komma pappor när barnen är 10 år och "upptäckas" vara pappan för att rätten dömer att det ska bli en utredning då (mot en mammas önskan). 

Mamman kan alltid säga nej men om en man som tror han är pappa verkligen vill göra test så kan han anmäla det. Då är det som sagt rätten som avgör om det ska bli test eller inte (utifrån barnets sits och lagliga rätt att känna till sitt ursprung) varken mamman eller denne man kan bestämma hur det ska bli. 
  • LFF
    Anonym (Ingen?) skrev 2023-02-21 10:35:26 följande:

www.mfof.se/faderskap-och-foraldraskap/handbok---att-utreda-och-faststalla-faderskap-eller-foraldraskap.html

Här har du Handboken för att utreda och fastställa faderskap.

Under kapitel fem, Utredning av faderskap, finns det avsnitt som handlar om när modern inte vill medverka. 
  • LFF
    Anonym (???) skrev 2023-02-21 10:41:08 följande:
    Det kan det väl inte vara? Det kan ju komma pappor när barnen är 10 år och "upptäckas" vara pappan för att rätten dömer att det ska bli en utredning då (mot en mammas önskan). 

Mamman kan alltid säga nej men om en man som tror han är pappa verkligen vill göra test så kan han anmäla det. Då är det som sagt rätten som avgör om det ska bli test eller inte (utifrån barnets sits och lagliga rätt att känna till sitt ursprung) varken mamman eller denne man kan bestämma hur det ska bli. 
    Jo, de ska visst utreda det hela inom ett års tid. Men om de inte hittar en presumtiv fader under den tiden så är det inte som att de DNA-testar varenda kotte. Då kan en presumtiv pappa som fått nys om att hans fling för x antal år sedan har ett barn som skulle kunna vara hans kontakta Familjeenheten och be om att få testas. Just för att barnets rätt till sitt genetiska ursprung är så starkt. 
Svar på tråden Max tid att bekräfta faderskap?