• Friger

Max tid att bekräfta faderskap?

Nä, familjerätten kommer inte att ta fram sträckbänken och börja förhöra mamman under tortyr.

Väljer mamman att inte medverka i utredningen är det som kan hända att hon riskerar att staten inte tar ansvar för barnet. Dvs hon får inget underhåll från staten. Det är inte säkert att det blir så. Det kan bli så.

Hon kan även välja att medverka i utredningen och ljuga. Blir hon påkommen med en lögn händer inte heller så mycket. Rådbråkning och spöstraff är avskaffat. Samma sak här. Hon riskerar underhållet.

Om vi släpper moralen för ett tag och fokuserar på det praktiska, vad är bäst för mamman? Då är det att medverka i utredningen och beskriva den faktiska händelsen med den okända killen. Utelämna kontaktuppgifter.

• Friger
    Anonym (xxx) skrev 2023-02-21 08:51:09 följande:
    Det är naturligtvis inte upp till mamman om test ska göras eller inte. 
    Nä, men de screenar inte heller av befolkningen för att hitta fadern.

Allt hänger på om:
    -Modern frivilligt berättar vem som kan vara far.
    -Att soc listar ut det ändå. Genom telefonanvändning osv.
    -Att fadern hör av sig till soc och ger en trovärdig berättelse om att han kan vara fadern. (du kan inte ringa in och säga att du är far till kungens barnbarn)

Finns ingen "misstänkt" så tas inga prov på barnet. Inga av mina okända barn har blivit testade.
  • Friger
    Anonym (xxx) skrev 2023-02-21 08:57:52 följande:
    Självklart måste där finnas någon att testa, man testar inte random personer. Men det är ju så självklart att jag tycker att det behövs inte skrivas. Men tydligen förstod inte alla. 
    Ditt svar var fattigt, så jag utvecklade det. Skadar inte att vara tydlig. Saken är för stor för att hänvisa till självklarheter.

Grejen är ju att soc egentligen enkelt skulle kunna hitta fadern genom ett test. Skicka till någon släktforskningssida så skulle de ha svaret med vändande post. Även om pappan inte är med så finns det i regel så mycket släktingar så det är enkelt att hitta pappan. Men det får de alltså inte göra.
  • Friger
    Anonym (Ingen?) skrev 2023-02-21 16:24:44 följande:

Ett försök till att vara lite putslustig gällande ev påföljd en mamma som vägrar samarbeta kring utredning? Du förstår nog säkert vad som syftades här. Alla fattar att mamman inte blir stenad eller så.

Varför anser du att mamman ska beskriva händelsen med den okände mannen men arr utelämna kontaktuppgifter? Vad tänkte du där?

Du förstår säkert mitt skämt om saken, fanns en allvarlig underton. Inte så mycket kommer att hända. Det är inte olagligt att vara besvärlig och vägra svara på frågor. Vilken trist attityd du har i tråden för övrigt. Är du sådan?

Visst kan du leka rättshaverist och vägra svara på frågor och låta socialförvaltningen mangla dig genom domstolar, utredningar och myndigheter. Men enklast är ju att prata med dem och bara ljuga. Det kostar inget. Är inte olagligt. Och gör du det bra så är du snart av med dem,

Den okända killen är ju perfekt att skylla på i så fall. Går inte han att hitta så finns det ju en chans att soc inte heller gör det. Enklare att tala halva sanningar än att hitta på fabler.

Men du kommer ju alltid att leva med möjligheten att soc hittar den andra killen ändå. Att den andre killen hör av sig och vill ta ansvar.

• Friger
    Anonym (Ingen?) skrev 2023-02-21 17:11:46 följande:

Så varför ska jag ljuga här tänker du? Du vet ju inte om jag representerar mamman här eller??

Friger skrev 2023-02-21 16:34:01 följande:
    Visst kan du leka rättshaverist och vägra svara på frågor och låta socialförvaltningen mangla dig genom domstolar, utredningar och myndigheter. Men enklast är ju att prata med dem och bara ljuga. Det kostar inget. Är inte olagligt. Och gör du det bra så är du snart av med dem,

Den okända killen är ju perfekt att skylla på i så fall. Går inte han att hitta så finns det ju en chans att soc inte heller gör det. Enklare att tala halva sanningar än att hitta på fabler.
    Jag tycker du ska göra som nu. Det blir säkert bra, lycka till!
Svar på tråden Max tid att bekräfta faderskap?