Anonym (Ingen?) skrev 2023-02-21 10:35:26 följande:
Läser ni inte ordentligt innan ni svarar? Citerar mig själv nedan. Om han som redan är kontaktad ringer Familjerätten och vill göra ett dna-test kan mamman neka eller välja att inte samarbeta och i så fall hur länge innan de låter Tingsrätten fastställa faderskapet? Kan mammans agerande anses vara en nackdel i en framtida vårdtvist? Och ev ge fördel pappan som blir fastställd via dom. Men nu var det mer hur lång tid det kan få tillåtelse att dra ut på tiden.
Ni behöver inte informera mig i övrigt om hur en faderskapsutredning går till om fadern är helt okänd dvs mamman inte vet eller vägrar berätta och inte heller har kontaktat potentiell pappa. Där står det överallt max 1 år osv. Så är det samma tidsfrist som gäller ifall det finns en pappa som kontaktar och säger ?att jag är ev far till det här barnet?? Även om mamman inte uppger honom.
Mamman vet med stor sannolikhet vem pappan är och han är kontaktad. Kan även finnas en till potentiell pappa som inte är kontaktad och därför helt okänd. Vad händer om den som mamman kontaktat som potentiell pappa tar kontakt med Familjerätten och vill göra ett faderskapstes? Kan mamman neka att barnet testas? Och vad händer rättsligt om hon gör det?
www.mfof.se/faderskap-och-foraldraskap/handbok---att-utreda-och-faststalla-faderskap-eller-foraldraskap.html
Här har du Handboken för att utreda och fastställa faderskap.
Under kapitel fem, Utredning av faderskap, finns det avsnitt som handlar om när modern inte vill medverka.