Anonym (...) skrev 2023-02-23 20:40:14 följande:
Jag misstolkar eller så är du dålig på att välja dina ord?
Vikten känns väl ändå som en undanflykt för mannen? "När du gått ner x antal kilo så kör vi" = han får mer tid. Löjligt. Älskar man någon och vill satsa spelar det faktiskt ingen roll om hen väger +X antal kilo.
Om han nu är motvillig och känner sig "tvingad" får han väl öppna munnen och säga hur han känner? Vad vill han - raka rör!
Problemet i deras förhållande verkar vara just denna otydligheten från TS man. Skulle han säga till TS "jag vill ha barn om 2 månader" tror jag att hon skulle köpa det. Men nu ger han ett diffust "i framtiden" - vad betyder ens det? Om en timme? Om en vecka? Fem år? Som sagt - raka rör!
Kan man inte ens ge en person tydliga och enkla besked om en så stor sak i livet som barn, och TS börjar känna sig stressad - så kanske det är helt rätt tillfälle att säga "lämna"? De har varit tillsammans i 10 år, mannen känner säkerligen TS utan och innan. Knappast så att han "köper grisen i säcken".
Min kommentar om vikten har ingenting med mannens kommentar att göra utan det faktum att ts själv anger att hon gått upp i vikt. Och jag säger också att jag i min kommentar utgår från att hon faktiskt är överviktig och inte bara ökat från xs till m.
Och visst, jag tycker att 4 år av otydlighet från mannens sida är extremt dåligt och jag förstår inte att ts har accepterat det. Men det är ändå historia och man måste utgå från läget idag och då är faktan denna:
* förhållandet är inte bra
- min rekommendation kommer aldrig vara att skaffa barn i ett dåligt förhållande så att bli gravid nu med nuvarande partner är ingen bra ide enligt mig
* ts har gått upp i vikt
- gå ned i vikt för det ökar chansen att bli gravid (under förutsättning att uppgången innebär övervikt)
* ts verkar ändå vilja ha barn med sin partner i första hand
- det är barnfrågan som verkar vara orsaken till problemen. Även om det verkar vara partnerns fel i och med hans ord om vilja utan beslut så kan det vara vettigt av ts att faktiskt satsa på deras relation utan barnpressen för att se om det faktiskt är en relation att skaffa barn i
* alternativet är att skaffa barn på egen hand
- påbörja den processen samtidigt som ts jobbar med de två ovan punkterna så hon inte slösar tid på att vänta på sambon utan om punkt 3 ovan skiter sig så är hon fit for fight att köra på egen hand utan dröjsmål