• Anonym (Förtvivlad)

Barnfrågan splittrar oss

Min sambo och jag är båda runt 35 och har varit ihop i snart 10 år. Jag har stor barnlängtan och är jättestressad och han känner sig inte redo än, men är säker på att han vill ha barn med mig men vet inte när. Jag har väntat i 4 år på att han ska bli redo.
    Det sliter på förhållandet, många tårar, tjaffs och samtal om detta sista året. Känner mig så uppgiven och förtvivlad. Snart kommer det vara för sent. 
  • Svar på tråden Barnfrågan splittrar oss
  • Anonym (!!!)

Han kommer att bli ?redo? när han träffat någon annan och du sitter barnlös och det är försent för dig..

Gör man såhär mot sin partner. Alltså att driva med henne och förhala det tills det är försent för henne så förtjänar man att bli behandlad som en spermadonator. Jag hade slutat med p-medel. Det är ju långt ifrån säkert att du hinner träffa någon som vill ha barn omgående nu.

Han har hållit dig kvar så länge och vill dessutom fortsätta med det. Då får han fan skylla sig själv..

• Roterar

Jag trodde det var kvinnan som bestämde sånt här själv? Inte att vi killar hade med att göra när hon slutade skydda sig. Jag tycker att du bara helt enkelt säger till att nu vill du bli gravid så får han gilla läget. Vi killar kan vela i evigheter annars och då blir det som du säger, för sent. Det går inte att backa tiden.

• Anonym (Alva)

Är en man inte redo efter 10 år tillsammans och är i 35 års åldern så är det något som är troligtvis är fel tyvärr. Du behöver lämna honom , eller så påbörjar ni försöken NU

• Anonym (xxx)
    Anonym (Alva) skrev 2023-02-21 10:14:58 följande:

Är en man inte redo efter 10 år tillsammans och är i 35 års åldern så är det något som är troligtvis är fel tyvärr. Du behöver lämna honom , eller så påbörjar ni försöken NU

Håller med. Risken är stor att han inte vill ha barn alls.

TS, ställ ett ultimatum. Barn nu eller så är det slut. Då får han bekänna färg. 
  • Anonym (Förtvivlad)

Förhållandet är inte bra just nu eftersom detta är en så stor fråga som kommer på tal ofta. Det är ett väldigt laddat samtalsämne. Och sen så blir det irritation och småbråk oftare nu pga detta. Han säger att han vet att han vill ha barn med mig i framtiden och älskar mig m.m. men nu senast kom det fram att han vill att jag ska gå ner i vikt (håller med, är känsloätare och har gått upp sista 2 åren) så det måste jag ta tag i för min egna skull.

• LFF
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-02-21 12:28:41 följande:

Förhållandet är inte bra just nu eftersom detta är en så stor fråga som kommer på tal ofta. Det är ett väldigt laddat samtalsämne. Och sen så blir det irritation och småbråk oftare nu pga detta. Han säger att han vet att han vill ha barn med mig i framtiden och älskar mig m.m. men nu senast kom det fram att han vill att jag ska gå ner i vikt (håller med, är känsloätare och har gått upp sista 2 åren) så det måste jag ta tag i för min egna skull.

Han har inget med din vikt att göra, rent krasst. Om du dessutom är känsloätare och har mått dåligt över detta med barnfrågan så är det inte ett dugg konstigt att du gått upp i vikt. Du har inte "i framtiden" på dig snart. Du måste ta ett beslut NU!

Vi började prata om barn när jag var 30 (hade då varit tillsammans i 4 år). När jag var 32 började vi försöka. Det tog två missfall och fem år innan vi fick levande barn. 

När är "framtiden" enligt honom? Ni har trots allt varit ihop i 10 år. 
  • Anonym (Mamma efter 30)

Om du tänker efter lite så kanske det innebär att er relation inte klarar av så mycket belastning. Ni har det dåligt nu pga dålig kommunikation. Att få barn innebär Ofta en stor belastning på relationen. Det första åren innebär det ofta en ordentligt förändrad kropp, noll egentid tillsammans, noll sömn, sämre ekonomi, sämre sexliv.. 
    Er relation kommer inte klara av småbarnsåren om er kommunikation inte funkar och han retar dig på din övervikt nu. 
  • Anonym (Ulla)

Gå vidare. Du vill inte få barn, med allt vad det innebär av kroppsliga förändringar, med en man som har åsikter om ditt utseende och vikt. Några kilos övervikt är ingenting jämfört med vad en graviditet och förlossning kan göra med ens kropp. 
  • Anonym (000)

När menarr han att "i framtiden" är? Tala om för honom att framtiden är NU (eftersom ni redan varit ihop 10 år och du är 35). 

Det är hemskt att ge upp sin dröm, men du kan få den drömmen med någon annan och det kommer troligen bli hundra gånger bättre, eftersom han är så tveksam till detta med barnfrågan.
    I värsta fall är han som en del andra män varit: de har sagt att de vill ha barn någon gång, men sen har tiden gått tills det var för sent eller tills kvinnan gör slut, och då sagt att de hoppades att hon skulle nöja sig med ett liv utan barn och att han därför drog ut på saken. 
  • Anonym (Vandra vidare)

Han vill inte ha barn alls. Så enkelt är det. Det krävs inte 20 år som vuxen man för att veta om man vill ha barn eller bli "redo". Han vet. Han vill inte. Inse det och gå vidare här i livet.

Svar på tråden Barnfrågan splittrar oss