• LFF

Barnfrågan splittrar oss

Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-02-20 22:32:11 följande:
    Barnfrågan splittrar oss
    Min sambo och jag är båda runt 35 och har varit ihop i snart 10 år. Jag har stor barnlängtan och är jättestressad och han känner sig inte redo än, men är säker på att han vill ha barn med mig men vet inte när. Jag har väntat i 4 år på att han ska bli redo.
    Det sliter på förhållandet, många tårar, tjaffs och samtal om detta sista året. Känner mig så uppgiven och förtvivlad. Snart kommer det vara för sent. 
    Alternativ ett: Sorry, han kommer aldrig att bli redo. Sannolikt vill han inte ens ha barn men drar till med "inte redo"-kortet för att hålla dig kvar. 

Alternativ två: Han är en rädd skit när det kommer till förändringar. Man blir aldrig helt redo för barn. Även de som verkligen längtar efter barn kan få kalla fötter när det väl är dags. 

Oavsett vilket måste du ge honom ett ultimatum. Antingen börjar ni köra oskyddat för att kunna bli gravida eller så får du se dig om efter en annan man. 
  • LFF
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-02-21 12:28:41 följande:

Förhållandet är inte bra just nu eftersom detta är en så stor fråga som kommer på tal ofta. Det är ett väldigt laddat samtalsämne. Och sen så blir det irritation och småbråk oftare nu pga detta. Han säger att han vet att han vill ha barn med mig i framtiden och älskar mig m.m. men nu senast kom det fram att han vill att jag ska gå ner i vikt (håller med, är känsloätare och har gått upp sista 2 åren) så det måste jag ta tag i för min egna skull.

Han har inget med din vikt att göra, rent krasst. Om du dessutom är känsloätare och har mått dåligt över detta med barnfrågan så är det inte ett dugg konstigt att du gått upp i vikt. Du har inte "i framtiden" på dig snart. Du måste ta ett beslut NU!

Vi började prata om barn när jag var 30 (hade då varit tillsammans i 4 år). När jag var 32 började vi försöka. Det tog två missfall och fem år innan vi fick levande barn. 

När är "framtiden" enligt honom? Ni har trots allt varit ihop i 10 år. 
  • LFF
    Anonym (korven) skrev 2023-02-24 08:10:26 följande:
    DominantPoly skrev 2023-02-22 21:48:06 följande:

35 år gammal och väntar på att ni ska bli redo? Vad är det för fantasivärld ni lever i? Vid 35 så har du bara 5% av äggen kvar. Vid 37 är det nere på 2,5%. Och då är det betydligt sämre kvalitet på dem än hos en 22-åring.

Det är en fyrdubbelmacka. Du har färre ägg, många av äggen har kromosomavvikelser, samt om du väl lyckats bli gravid så ökar risken för missfall markant vid 35 och därefter. Dessutom ökar risken för att barnet föds sjukt. Sen finns ju givetvis risken att du eller mannen är infertila från början.

Det är dags att vakna upp, ska du ha något barn så sätt igång med det igår.

Men herregud, hon är 35 inte 45. Era inlägg låter som att hon har en dag kvar. 

TS - så illa är det inte. Men dags att gå vidare om mannen inte vill ha barn. Dvs, dags att göra ett aktivt val nu!

www.vitanova.dk/sv/mer-fakta/kvinnans-fertilitet-sjunker/
    Länken visar: Statistiken visar att 82 procent av alla par kommer att få ett barn inom ett år och 90 procent efter två år när kvinnan är mellan 35 och 39 år. Dessa siffror är inte så annorlunda jämfört med siffrorna för kvinnor mellan 19 och 26 år, där 92 procent får ett barn inom ett år och 98 procent får ett barn inom två år.
    Nej, men det är också väldigt individuellt hur stora reserver man har. Gissningsvis så vet inte TS detta heller, om hon skulle ha lätt eller svårt att faktiskt bli gravid. Vill man dessutom få barn tillsammans med någon och inte köra på på egen hand så är det faktiskt så att det brinner lite i knutarna. Man vill ju hemskt gärna lära känna en person först innan man bestämmer sig för att få barn med den. 

TS sambo kanske också har sett den där statistiken och därmed tycker att "men det är väl inte så farligt, vi har tid att vänta". 
Svar på tråden Barnfrågan splittrar oss