• Anonym (Förtvivlad)

Barnfrågan splittrar oss

Min sambo och jag är båda runt 35 och har varit ihop i snart 10 år. Jag har stor barnlängtan och är jättestressad och han känner sig inte redo än, men är säker på att han vill ha barn med mig men vet inte när. Jag har väntat i 4 år på att han ska bli redo.
    Det sliter på förhållandet, många tårar, tjaffs och samtal om detta sista året. Känner mig så uppgiven och förtvivlad. Snart kommer det vara för sent. 
  • Svar på tråden Barnfrågan splittrar oss
  • Anonym

Har din sambo en intellektuell funktionsnedsättning , förstår han inte hur det funkar biologiskt? 

• Anonym (G)

Ja, det stämmer att det snart är försent. Jag tänker att du behöver lämna han om han inte vill ha barn nu. Du behöver satsa allt du har på att bli gravid (om du nu är lika desperat som jag var... ) Jag hade heller inga barn när jag var 35 och min biologiska klocka dånade i huvudet.... Före 40 hade jag sen två barn. Jag rensade bort allt och alla som inte stöttade mej på vägen mot att försöka bli mamma. Jag var kompromisslös.

• Mint

Nej, det här duger inte. Han är inte redo när han är 35, vad säger då att han är redo när han är 36 eller 38? Du behöver sätta ultimatum tyvärr, statistiskt sett sjunker ju fertiliteten för dig och det kan dessutom vara så att ni har fertilitetsproblem och behöver ta hjälp av t ex IVF.

Jag tror inte du behöver fråga vad som ska hända för att han ska bli redo (det kommer inte att hända), det han behöver fatta är att ni behöver börja försöka nu!
    Sen kan det ju mycket väl hända att det tar sig på första försöket och då får han 9 månader på sig att ?bli redo?. Eller så tar det fem år av ivf, eller något däremellan. Men ska du stanna med honom så måste han också vara med på tåget NU. 

• Anonym (Biologiskklocka)

Rent krasst har du två allternativ…o båda måste gälla från NU 
    Antingen påbörjar ni försöken att bli gravida  eller så måste du lämna honom NU 
    Vid 35 har din fertilitet redan sjunkit rejält och oddsen att bli gravid minskar för varje vecka , 
    risken att ett ev barn födds med någon form av funktionsvaritation ökar också för varje är..det pratas mest om riskerna för downssyndrom när mamman är äldre…vad som mer sällan pratas om är att riskerna för att ett barn födda med funktionsnedsättning inom npf ökar med pappans ålder 

• Anonym (Mamma efter 30)

Varför vill han inte? Är det för att ni bråkar mycket? Dålig ekonomi? Någon av er arbetslös eller sjukskriven? 

Jag tycker att man alltid ska ha båda helt redo och på tåget till 110% innan man gör barn. Det förtjänar varje barn.
    Men om din sambo inte är redo trots att ni båda har bra jobb, friska, har en riktigt bra relation mm så innebär det nog att han inte vill ha barn egentligen. Då ska han absolut inte bli pappa. Du vill väl ge ditt barn två föräldrar som vill vara föräldrar?

jag skaffade barn sent. I flera relationer så tjatade männen om barn. Jag sa att jag inte var redo ännu för jag kände verkligen att det inte var rätt och tänkte att det kanske skulle kännas rätt senare.
    Sedan träffade jag min make. Då gick det fort för allt kändes helt rätt. Vi uppfyllde snabbt allt på min måste-innan-barn lista. Dvs köpte drömgården, sparade pengar och gifte oss  ( bra jobb och utbildning hade vi båda redan) Jag var en bit över 30 men blev gravid löjligt lätt och vi lever idag ett lyckligt familjeliv. Att få barn med rätt person är oerhört viktigt!

• Anonym (korven)

Vissa inlägg här är lite väl alarmistiska. Det är inte så att bara för att man får barn när man är 37 år och inte 36 så får barnen massa defekter.

Men med detta sagt så är det dags att ställa ett ultimatum. Han vägrar dig barn. Det är en dealbreaker. Gör inte mitt misstag, jag var 38 år innan jag vågade ställa ultimatum. Vi hann få ett barn, men har sedan flyttat isär. Men hade varit kul att få ett till.

Det är inte kört för du är 35, men det är dags att hitta en ny partner om han inte vill, hur svårt det än är.

• Anonym (.)

Byt sambo. Såna där män blir aldrig redo.

• Friger

Jag anser att du är i åldern när det är "nu" som gäller. Bestäm dig för något och gör det "nu". Antingen är din kille med på det på en gång eller så ber du honom flyga och fara.

När man ska skaffa barn så springer tiden lätt iväg.

En del blir ju gravida av att titta på 'ett med naturen'. Andra får kämpa ett år eller två, kanske mer.

Till det ska du lägga tiden det tar att hitta ny kille. Du har inte lite bråttom. Du har jättebråttom. Det finns solskenshistorier om de som börjat sent. Men det finns även motsatsen.

• LFF
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-02-20 22:32:11 följande:
    Barnfrågan splittrar oss
    Min sambo och jag är båda runt 35 och har varit ihop i snart 10 år. Jag har stor barnlängtan och är jättestressad och han känner sig inte redo än, men är säker på att han vill ha barn med mig men vet inte när. Jag har väntat i 4 år på att han ska bli redo.
    Det sliter på förhållandet, många tårar, tjaffs och samtal om detta sista året. Känner mig så uppgiven och förtvivlad. Snart kommer det vara för sent. 
    Alternativ ett: Sorry, han kommer aldrig att bli redo. Sannolikt vill han inte ens ha barn men drar till med "inte redo"-kortet för att hålla dig kvar. 

Alternativ två: Han är en rädd skit när det kommer till förändringar. Man blir aldrig helt redo för barn. Även de som verkligen längtar efter barn kan få kalla fötter när det väl är dags. 

Oavsett vilket måste du ge honom ett ultimatum. Antingen börjar ni köra oskyddat för att kunna bli gravida eller så får du se dig om efter en annan man. 
  • Anonym (Erfaren_man)

Inte redo när han är 35 år?? Efter 10 års förhållande? Vad är det för fel på honom? Eller är ert förhållande dåligt?

Du har två val. Antingen lämna honom IDAG, eller riskera att bli en barnlös gammal kvinna. 

Svar på tråden Barnfrågan splittrar oss