Anonym (abc) skrev 2023-02-22 20:44:13 följande:
Nu väljer du ju verkligen att misstolka allt.
Fokusera på vikten kommer från ts egen kommentar om att hon borde ta tag i den för sin hälsas skull och också det faktum att det är svårare att bli gravid som överviktig. Det är absolut ett ansvar som hon själv borde ta för att öka sina chanser att bli gravid, det är ingen annan som kan göra det åt henne.
Ts verkar ju faktiskt hellre skaffa barn med sin partner än på egen hand. Då kanske det kan vara bra att medan hon förbereder sig för att skaffa barn på egen hand parallellt satsar på förhållandet så kanske det i slutändan när allt ställs på sin spets för att det börjar närma sig insemination att de skaffar barn tillsammans i ett lyckligt förhållande istället för att hon gör det själv.
Jag har inte på något sätt sagt att hon absolut ska stanna med honom oavsett vad, däremot att hon inte ska skaffa barn med en motvillig man som känner sig tvingad till det i ett förhållande som är dåligt.
Jag försöker hjälpa henne med att arbeta med två spår parallellt där det ena är att skaffa barn på egen hand och det andra att skaffa barn i ett lyckligt förhållande. Det anser jag som betydligt mer lösningsfokuserat och konstruktivt än att bara gasta lämna.
Sedan om det är så att han är ett as i övrigt så borde hon såklart göra det så snabbt som möjligt, men om de varit tillsammans i 10 år så gissar jag att de faktiskt älskar varandra riktigt mycket i grunden.
Fast det står ingenstans i Ts inlägg att hon är
överviktig …det står att
han vill att hon ska gå ner, och att
Ts erkänner att hon är
kännsloätare och att hon gått upp under de senaste åren…
men vi vet inget om vilket BMI Ts hade för två år sedan eller vilket BMI hon har idag .
Beroende på hur man ser på sin kropp och vikt kan
gått upp de senaste två åren för en person betyda att hen gått upp 10 kg och för en annan att hen gått upp 2kg… allt beror på var och i vilket sammanhang man startar.
Ser jag till mig själv och mina vänninor så för vissa av dem syns minsta viktförändring direkt medan andra kan gå upp/ ner både 5 o 10 kg utan att det märks särskilt mycket och då är ingen av dem särskilt överviktig, de ligger skulle jag tro i övre delen av normalt BMI till nedre gränsen för övervikt …några är lite
mulliga andra har en kroppsbyggnad där de lägger på sig på ett sätt som inte är så märkbart .