• Anonym (abc)

Barnfrågan splittrar oss

Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-02-21 12:28:41 följande:

Förhållandet är inte bra just nu eftersom detta är en så stor fråga som kommer på tal ofta. Det är ett väldigt laddat samtalsämne. Och sen så blir det irritation och småbråk oftare nu pga detta. Han säger att han vet att han vill ha barn med mig i framtiden och älskar mig m.m. men nu senast kom det fram att han vill att jag ska gå ner i vikt (håller med, är känsloätare och har gått upp sista 2 åren) så det måste jag ta tag i för min egna skull.

Om förhållandet inte är bra så är det ju inte optimalt att skaffa barn, det är knappast något som brukar göra förhållanden bättre. 

Mitt förslag är att göra en plan som funkar både med och utan din partner. 

Börja med att ta tag i vikten. (Utgår från att du faktiskt är överviktig, om du gått från storlek XS till M så kanske det mer handlar om att få ett sunt förhållande till mat). Ge det 6 månader där du målmedvetet och på ett hälsosamt sätt tar tag i din hälsa så att du får en sund vikt, bra matvanor och livsstil. Och under de 6 månaderna att du också låter bli att prata om barn och att du och din partner fokuserar på varandra och får en andningspaus från barntjafsen. 

Sedan påbörjar du barnverkstaden. Och det med eller utan din partner där han får välja om han vill påbörja försöken att skaffa barn med dig, vara passiv i dina försök att skaffa barn på egen hand men ändå fortsätta förhållandet eller om han i så fall väljer att separera. 

Självklart att du gör detta i dialog med din partner. "Nu ger jag det 6 månader där jag satsar på oss och min hälsa och lägger undan allt barnprat. Efter det kommer jag försöka bli gravid och min högsta önskan är att du är med mig på det spåret. Men om du inte är det så kommer jag att gå vidare och försöka få barn på egen hand." 
  • Anonym (abc)
    Anonym (...) skrev 2023-02-22 09:00:12 följande:
    Är du man eller kvinna? Vet du hur hemskt det är att vänta bara en cykel och låta mensen komma när man har stark barnlängtan? Och du tycker att TS ska vänta i ett halvår, inte få prata om det hon vill ha mest i hela världen och dessutom istället fokusera på att gå ner i vikt??

Nej, TS man får bestämma sig nu - han har haft tid! Han är respektlös som inte ger henne raka besked med något som påverkar i stort sett hela hennes liv och framtid!
    Jag är kvinna. En synnerligen rationell och lösningsfokuserad sådan som kan hålla två tankar i huvudet samtidigt och inte se allt svartvitt. 

Ts säger själv att hon behöver gå ned i vikt för hälsans skulle och det är svårare att få barn som överviktig så det är ju hur som helst något hon kanske bör göra innan hon blir gravid. Och om hon ska skaffa barn själv så gissar jag det också är något som tar lite tid att komma igång med och inte något hon kan inseminera imorgon utan att det tar en viss tid att komma till att det är dags för insemination.

Då är det väl bra att använda den tiden till att dels bli hälsosam och dels faktiskt se om förhållandet är något som är värt att bygga vidare på. Nu är det ju helt infekterat av barnfrågan och kanske inte alls ett förhållande som man bör skaffa barn i. 

Att hon och partnern låter bli att tjata och bråka om barn i ett halvår betyder ju inte att hon inte samtidigt på egen hand kan kontakta läkare och påbörja processen för en insemination. Om det sedan om ett halvår faktiskt är bra mellan dom så kanske det blir att de skaffar barn tillsammans, och om inte så skaffar hon barn på egen hand. 

Det är väl ändå en mycket bättre lösning än att tvinga partnern att skaffa barn i en dålig relation? 

Och inte långt ifrån lösningen att lämna och skaffa barn på egen hand, men att faktiskt ge förhållandet en chans och eventuellt få partnern som villig pappa istället för en okänd donator. 
  • Anonym (abc)
    Anonym (...) skrev 2023-02-22 15:00:21 följande:
    Ja, wow vad du är lösningsorienterad och duktig - här ska ansvaret läggas på kvinnan igen! Sluta hetsa! Fokusera på vikten! Ge honom mer tid!

Ingen har väl sagt något om att TVINGA mannen att skaffa barn? Det handlar bara om att han måste ge ett besked! TS är orättvis mot sig själv om hon ger honom ETT HALVÅR till att tänka på saken! 

Herregud, han får väl bestämma sig för vad han vill! Livet pågår här och nu - antingen så satsar man eller så gör man det inte!
    Nu väljer du ju verkligen att misstolka allt. 

Fokusera på vikten kommer från ts egen kommentar om att hon borde ta tag i den för sin hälsas skull och också det faktum att det är svårare att bli gravid som överviktig. Det är absolut ett ansvar som hon själv borde ta för att öka sina chanser att bli gravid, det är ingen annan som kan göra det åt henne. 

Ts verkar ju faktiskt hellre skaffa barn med sin partner än på egen hand. Då kanske det kan vara bra att medan hon förbereder sig för att skaffa barn på egen hand parallellt satsar på förhållandet så kanske det i slutändan när allt ställs på sin spets för att det börjar närma sig insemination att de skaffar barn tillsammans i ett lyckligt förhållande istället för att hon gör det själv.

Jag har inte på något sätt sagt att hon absolut ska stanna med honom oavsett vad, däremot att hon inte ska skaffa barn med en motvillig man som känner sig tvingad till det i ett förhållande som är dåligt.

Jag försöker hjälpa henne med att arbeta med två spår parallellt där det ena är att skaffa barn på egen hand och det andra att skaffa barn i ett lyckligt förhållande. Det anser jag som betydligt mer lösningsfokuserat och konstruktivt än att bara gasta lämna. 

Sedan om det är så att han är ett as i övrigt så borde hon såklart göra det så snabbt som möjligt, men om de varit tillsammans i 10 år så gissar jag att de faktiskt älskar varandra riktigt mycket i grunden. 
  • Anonym (abc)
    Anonym (Biologiskklocka) skrev 2023-02-22 21:16:53 följande:
    Fast det står ingenstans i Ts inlägg att hon är överviktig ?det står att han vill att hon ska gå ner, och att Ts erkänner att hon är kännsloätare och att hon gått upp under de senaste åren?
    men vi vet inget om vilket BMI Ts hade för två år sedan eller vilket BMI hon har idag .
    Beroende på hur man ser på sin kropp och vikt kan gått upp de senaste två åren för  en person betyda att hen gått upp 10 kg och för en annan att hen gått upp 2kg? allt beror på var och i vilket sammanhang man startar.

Ser jag till mig själv och mina vänninor så för vissa av dem syns minsta viktförändring direkt medan andra kan gå upp/ ner både 5 o 10 kg utan att det märks särskilt mycket  och då är ingen av dem särskilt överviktig, de ligger skulle jag tro i övre delen av normalt BMI till nedre gränsen för övervikt ?några är lite mulliga andra har en kroppsbyggnad där de lägger på sig på ett sätt som inte är så märkbart .
    Ja och det var därför jag också skrev att jag utgick från att hon faktiskt var överviktig när jag gav det rådet och inte om det handlade om att hon gått från XS till M.
  • Anonym (abc)
    Anonym (...) skrev 2023-02-23 20:40:14 följande:
    Jag misstolkar eller så är du dålig på att välja dina ord?

Vikten känns väl ändå som en undanflykt för mannen? "När du gått ner x antal kilo så kör vi" = han får mer tid. Löjligt. Älskar man någon och vill satsa spelar det faktiskt ingen roll om hen väger +X antal kilo.

Om han nu är motvillig och känner sig "tvingad" får han väl öppna munnen och säga hur han känner? Vad vill han - raka rör!

Problemet i deras förhållande verkar vara just denna otydligheten från TS man. Skulle han säga till TS "jag vill ha barn om 2 månader" tror jag att hon skulle köpa det. Men nu ger han ett diffust "i framtiden" - vad betyder ens det? Om en timme? Om en vecka? Fem år? Som sagt - raka rör!

Kan man inte ens ge en person tydliga och enkla besked om en så stor sak i livet som barn, och TS börjar känna sig stressad - så kanske det är helt rätt tillfälle att säga "lämna"? De har varit tillsammans i 10 år, mannen känner säkerligen TS utan och innan. Knappast så att han "köper grisen i säcken".
    Min kommentar om vikten har ingenting med mannens kommentar att göra utan det faktum att ts själv anger att hon gått upp i vikt. Och jag säger också att jag i min kommentar utgår från att hon faktiskt är överviktig och inte bara ökat från xs till m.

Och visst, jag tycker att 4 år av otydlighet från mannens sida är extremt dåligt och jag förstår inte att ts har accepterat det. Men det är ändå historia och man måste utgå från läget idag och då är faktan denna:

* förhållandet är inte bra
    - min rekommendation kommer aldrig vara att skaffa barn i ett dåligt förhållande så att bli gravid nu med nuvarande partner är ingen bra ide enligt mig 

* ts har gått upp i vikt
    - gå ned i vikt för det ökar chansen att bli gravid (under förutsättning att uppgången innebär övervikt)

* ts verkar ändå vilja ha barn med sin partner i första hand
    - det är barnfrågan som verkar vara orsaken till problemen. Även om det verkar vara partnerns fel i och med hans ord om vilja utan beslut så kan det vara vettigt av ts att faktiskt satsa på deras relation utan barnpressen för att se om det faktiskt är en relation att skaffa barn i

* alternativet är att skaffa barn på egen hand
    - påbörja den processen samtidigt som ts jobbar med de två ovan punkterna så hon inte slösar tid på att vänta på sambon utan om punkt 3 ovan skiter sig så är hon fit for fight att köra på egen hand utan dröjsmål
Svar på tråden Barnfrågan splittrar oss