Barnfrågan splittrar oss
Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-02-21 12:28:41 följande:
Förhållandet är inte bra just nu eftersom detta är en så stor fråga som kommer på tal ofta. Det är ett väldigt laddat samtalsämne. Och sen så blir det irritation och småbråk oftare nu pga detta. Han säger att han vet att han vill ha barn med mig i framtiden och älskar mig m.m. men nu senast kom det fram att han vill att jag ska gå ner i vikt (håller med, är känsloätare och har gått upp sista 2 åren) så det måste jag ta tag i för min egna skull.
Mitt förslag är att göra en plan som funkar både med och utan din partner.
Börja med att ta tag i vikten. (Utgår från att du faktiskt är överviktig, om du gått från storlek XS till M så kanske det mer handlar om att få ett sunt förhållande till mat). Ge det 6 månader där du målmedvetet och på ett hälsosamt sätt tar tag i din hälsa så att du får en sund vikt, bra matvanor och livsstil. Och under de 6 månaderna att du också låter bli att prata om barn och att du och din partner fokuserar på varandra och får en andningspaus från barntjafsen.
Sedan påbörjar du barnverkstaden. Och det med eller utan din partner där han får välja om han vill påbörja försöken att skaffa barn med dig, vara passiv i dina försök att skaffa barn på egen hand men ändå fortsätta förhållandet eller om han i så fall väljer att separera.
Självklart att du gör detta i dialog med din partner. "Nu ger jag det 6 månader där jag satsar på oss och min hälsa och lägger undan allt barnprat. Efter det kommer jag försöka bli gravid och min högsta önskan är att du är med mig på det spåret. Men om du inte är det så kommer jag att gå vidare och försöka få barn på egen hand."