• Anonym (Ond mor)

Talanglöst barn i kör. Hur tänka?

Jag har en sjuåring som älskar att sjunga. Hon sjunger konstant och sjunger i kör, utan några krav på sångröst eller musikalitet. Och det är tur, för min dotter är totalt tondöv. Hon kan absolut inte följa melodi och ligger alltid i fel tonart. Hon uppfattat absolut inte detta, utan tycker att det är jättekonstigt att hon aldrig tillfrågas om att sjunga solo. Jag säger inte att hon är dålig, men förklarar att de som får sjunga solo är bättre på att sjunga än vad hon är.

Både jag och syskonet är musikaliska med gott gehör. Syskonet, som är yngre, ber ofta sin syster sluta sjunga för att hon tycker att det låter så illa. Jag är tyst, men lider. 

Frågan är hur länge man kan låta henne leva i villfarelsen att hon kan sjunga. Å ena sidan hade jag aldrig tagit henne ut handbollen för att hon är rätt dålig och drar ner laget. Å andra sidan påverkar hennes insats körens framträdande, för även om kören saknar krav, är det många som sökt sig dit som är duktiga på att sjunga. 

Hur ska man tänka? Hur länge ska hon få ?hållas??

• Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?
  • Anonym (Sångglädjen)

Låt hon sjunga i kör så länge hon tycker om det  Tids nog klickar det för de flesta och de lär sig hur man bildar rätt ton eller så inser man att sångare inte var något för just mig. 
    Det är så många positiva delar i att sjunga med andra. Alla i en kör  sjunger inte heller solo även om de hittar rätt toner. Jag har sjungit i kör i säkert 40 år och man upplever en fin gemenskap och får uppleva mycket roligt. I vår sjunger vi med Tommy Nilsson t.ex. 
    Låt hon fortsätta så länge hon själv vill. 

• Anonym (Glädjen)

En barnkör behöver inte låta perfekt. Det tycker jag är absurt. Låt henne sjunga du. Tids nog lär hon sig eller vill inte längre eller också vill hon fortsätta och får det. Hon är liksom bara 7 år! Sångglädjen är det absolut viktigaste i den åldern. När vi var på skolavslutningen i julas sjöng alla klasser upp till 3:an några sånger. Det lät för det mesta som hej kom och hjälp mig. Men spela roll! De var glada. Tids nog kommer kraven i samhället på att man måste prestera, vara duktig, Helst vara bäst. Låt henne slippa det ett bra tag till.

• Anonym (hm)

Vilken trend med talanglösa barn som föräldrarna vill säga till på FL...

En 7åring är nybörjare med handboll och ska självklart inte bedömas hela tiden, att ens en förälder funderar över dessa saker när aktiviteten ska vara glädje och rörelse??

• Anonym (Handbollsmamma)

Klart ungen ska få vara med i kören.
    Vi pratar om en sjuåring
    Vi toppar ju inte lagen för sjuåringar så varför skulle inte de med sämre sångröst inte få ingå i en kör.

• Anonym (Hin håle)

Handboll? 
    Ta handbollen ur henne händer så sjunger hon kanske bättre? 

• TvillingmammaVästgöte

Man kan utveckla sin musikalitet ända upp till puberteten ungefär så det går inte att säga om en sjuåring är musikalisk eller inte och hennes gehör kan utvecklas. Att hon tycker om att sjunga tyder ju på att det är bra för henne och att hon utvecklas. 

• lövet2
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 10:52:11 följande:
    Jag vill inte döda drömmar, men jag kan inte heller vara föräldern som talar om hur fantastisk min dotter är och att hon minsann kan sjunga solo, när hon inte tar en ton rätt. Jag lyfter henne gärna, men jag ljuger inte.
    Åh, vad jag känner igen mig! Min dotter var vid 7 års ålder övertygad om att hon skulle bli en världsstjärna, för hon tyckte på riktigt att hon sjöng fenomenalt. I själva verket var hon tondöv och omusikalisk. Nej, jag vägrade också att ljuga. Jag sade saker som att "Vad kul att du gillar att sjunga!" och så försökte jag berömma annat hon gjorde. Att hon var så duktig i matte t ex.
    Förr eller senare måste hon inse att hon inte kan sjunga, och fallet blir stort om hon tror att hon är bäst i världen. Man vill ju inte se sitt barn vid 16 års ålder göra en audition på Idol och göra bort sig inför hela Sverige.
  • Anonym (Som din dotter)
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 10:52:11 följande:

Vi står i kö för intstrument, men det är lång kö för att få plats i närområdet. Att köra tre mil för blockflöjt klockan 15, är i dagsläget inget alternativ. Någon föreslog att vi skulle byta sport, men hon älskar handbollen och blir långsamt bättre. Dessutom får hon rörelse, vilket är viktigt. För övrigt är hon rätt dålig på allt som är fysiskt, så vi är glada att hon hittat nåt hon gillar.

När det gäller kören, är det som någon skrev, svårt att träna upp sången. Min dotter är kopiöst intelligent och lärde sig genast alla termer, men det hjälper inte att hon förstår hur notsystemet är uppbyggt när hon inte kan träffa en ton rätt. När kören går upp, går hon ner och tvärtom. Kören är liten, de andra är duktiga och man hör tydligt min dotter när de sjunger.

Jag vill inte döda drömmar, men jag kan inte heller vara föräldern som talar om hur fantastisk min dotter är och att hon minsann kan sjunga solo, när hon inte tar en ton rätt. Jag lyfter henne gärna, men jag ljuger inte.

Jag skulle kunnat vara din dotter för 40 år sedan ungefär. Var lite äldre när jag gick med i en lite kör. Total brist på insikt men älskade att sjunga. Lät nog hemskt i andras öron. Nu slutade mitt sjungande ganska fort då körledare vid en repetion efter vi repat samma låt fyra gånger sa att NÅGOT låter inte bra och bad mig att inte sjunga den 5 gången. Vi repade till skolavslutningen. Hon petade mig inte ur kören direkt men bad mig mima vilket i princip var samma sak. Gick aldrig mer dit igen och tog inte en ton så att någon hörde mig på 30 år. Förstod ju när jag blev äldre hur jäkligt det måste ha låtit men önskat att jag fått veta det lite mer pedagogiskt än inför alla de andra i kören. Tror att det var det som knäckte mitt 10 åriga jag mest. 
    Tänker så här i efterhand att mina syskon och föräldrar måste hört det långt tidigare då jag även gärna sjöng hemma men inte pratat om det. Ett barn i din dotters ålder har ju knappast fått insikt i sina styrkor och begränsningar ännu på gott och ont. Men att låta henne tro att detta är hon bra på kommer inte gagna henne då andra barn i kören lär låta henne få veta det förr eller senare. Och då kanske på ett brutalt sätt. Har du provat att spela in henne när hon sjunger så att hon får lyssna på sig själv? Men utan att du recenserar sången själv. 

Därmed tror jag att du gör helt rätt som inte vill låta henne tro att det är sång som är hennes talang. 

Senare hittade jag det som var min talang och min grej och fick självförtroendet tillbaka i det. Men sjunger gör jag bara när jag är ensam :) 
  • Citronella

Är du lika elitistisk när det kommer till andra saker? Hon är ett barn låt henne göra det hon tycker är kul det finns ingen anledning till att vara elak mot henne. 

• nnnnnnnn

Varit i samma sits, totalt tondövt och en plåga att utsätta sig för. Uppmuntrade det som var bra tex vad bra att du kan texten utantill osv men led i det tysta.
    Rätt som det var så blev det bättre och bättre och bättre! (Tog säkert 5 år innan någon tillstymmelse till förbättring och sen gick det långsamt åt rätt håll)
    Efter många, många år (10+ år) så sjöng barnet så pass bra att det fick sjunga solo!!!
    Det hade vi aldrig kunnat ana

Så... Låt barnet sjunga. Det värsta som kan hända är att ingen förbättring sker. 
    Om barnet inte blivit bättre när det är i övre tonåren och får för sig att tex vara med på talangjakter/idol osv så spela in barnet och låt det höra själv, märker barnet inte själv att det låter illa så låt barnet ta några privatlektioner med en brutalt ärlig sånglärare innan uttagningen till talangjakten/idol och stötta sedan barnet när det får nedslående besked av sångläraren.

Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?