Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 10:52:11 följande:
Vi står i kö för intstrument, men det är lång kö för att få plats i närområdet. Att köra tre mil för blockflöjt klockan 15, är i dagsläget inget alternativ. Någon föreslog att vi skulle byta sport, men hon älskar handbollen och blir långsamt bättre. Dessutom får hon rörelse, vilket är viktigt. För övrigt är hon rätt dålig på allt som är fysiskt, så vi är glada att hon hittat nåt hon gillar.
När det gäller kören, är det som någon skrev, svårt att träna upp sången. Min dotter är kopiöst intelligent och lärde sig genast alla termer, men det hjälper inte att hon förstår hur notsystemet är uppbyggt när hon inte kan träffa en ton rätt. När kören går upp, går hon ner och tvärtom. Kören är liten, de andra är duktiga och man hör tydligt min dotter när de sjunger.
Jag vill inte döda drömmar, men jag kan inte heller vara föräldern som talar om hur fantastisk min dotter är och att hon minsann kan sjunga solo, när hon inte tar en ton rätt. Jag lyfter henne gärna, men jag ljuger inte.
Jag skulle kunnat vara din dotter för 40 år sedan ungefär. Var lite äldre när jag gick med i en lite kör. Total brist på insikt men älskade att sjunga. Lät nog hemskt i andras öron. Nu slutade mitt sjungande ganska fort då körledare vid en repetion efter vi repat samma låt fyra gånger sa att NÅGOT låter inte bra och bad mig att inte sjunga den 5 gången. Vi repade till skolavslutningen. Hon petade mig inte ur kören direkt men bad mig mima vilket i princip var samma sak. Gick aldrig mer dit igen och tog inte en ton så att någon hörde mig på 30 år. Förstod ju när jag blev äldre hur jäkligt det måste ha låtit men önskat att jag fått veta det lite mer pedagogiskt än inför alla de andra i kören. Tror att det var det som knäckte mitt 10 åriga jag mest.
Tänker så här i efterhand att mina syskon och föräldrar måste hört det långt tidigare då jag även gärna sjöng hemma men inte pratat om det. Ett barn i din dotters ålder har ju knappast fått insikt i sina styrkor och begränsningar ännu på gott och ont. Men att låta henne tro att detta är hon bra på kommer inte gagna henne då andra barn i kören lär låta henne få veta det förr eller senare. Och då kanske på ett brutalt sätt. Har du provat att spela in henne när hon sjunger så att hon får lyssna på sig själv? Men utan att du recenserar sången själv.
Därmed tror jag att du gör helt rätt som inte vill låta henne tro att det är sång som är hennes talang.
Senare hittade jag det som var min talang och min grej och fick självförtroendet tillbaka i det. Men sjunger gör jag bara när jag är ensam :)