Anonym (Sångfågel) skrev 2023-02-06 13:13:44 följande:
Nej, hon hör absolut inte när någon sjunger fel eller om jag spelar fel. Hon saknar helt både ton- och taktkänsla.
- Det var ju synd. Då blir det betydligt svårare, möjligtvis omöjligt för henne att kunna bli bättre om hon verkligen skulle vilja. Men med lite tur så kan en del av det som saknas, växa till sig. Hur är det med hennes hörsel överlag? Kanske hör hon inte alla toner som normalt.
Ser att en del råder till att inget säga. Att hon kommer räkna ut själv tillslut att hon sjunger bedrövligt. En själv är ju aningens färgad i detta, då man gjorde så med mig och det uppvaknandet var hemskt. Jag sjöng knappt något på många många år efteråt. Kommer även att tänka på vad min lillasyster sa i en konversation involverande mig, min mor och henne angående min sång som barn/tonåring. Min mamma sa inget för att hon inte ville göra mig ledsen, och var rädd att jag skulle avskräckas ifrån att sjunga. Min lillasyster sa, att okej vist. Men, genom att inget säga så har mamma också förhindrat en eventuell möjlighet till utveckling utav min sång. Men eftersom man alltid sa att det lät så fint. Så har jag gått runt och trott detta. Har därför inte haft anledning att misstänka att något var off med mitt gehör. När man då tillslut blir uppmärksammad på att man sjunger skit? Så känner man sig lite sviken. Här har mina föräldrar inget sagt, och jag gjort mig själv till åtlöje många många gånger. Taskigt. Min lillasyster gick musik/sång på gymnasiet, så hade betydligt mer naturlig förmåga som barn/tonåring än mig.
Eftersom vi bara har TS beskrivning av barnet är det jättesvårt att avgöra om barnet är helt talanglöst och faktiskt ton-döv och helt saknar känsla för takt.
Man utvecklas olika och en sjuåring kanske inte ännu riktigt förstår vilka saker som hen behöver slipa på. Det är ett rätt högt krav att ställa.
Mitt eget barn sjöng i kör som barn och sjöng ibland bra och ibland mindre bra och ville söka till musikklass. Visst sa jag och bokade 5 lektioner för övning, eftersom jag faktiskt märkte att hen inte alltid hörde när det blev fel.
Barnet kom inte in. Jag är inte förvånad. Nu däremot som 15 åring har röst och takt kommit ifatt och hem spelar 2 instrument. Inte för att jag ljugit och fört hen bakom ljuset, utan troligen för att jag inte satte mig själv som sånglärare inför att hen ville försöka komma in i musikklass.
Man behöver inte ljuga för sina barn om deras talang, man kan ge dem en chans att växa.
Jag tror inte att TS barn kan läsa noter. Möjligen har de gått igenom hur det går till, men troligen saknar barnet kunskap om takt, ton och hur man hanterar sin röst. Och troligen har de inte övat rytmik och takt i tillräcklig omfattning för detta barns förmåga.
Lite trist att tro att man redan vid 7 års ålder behöver säga till barnet att hen saknar talang. Det finns verkligen ett mellanting. Att faktiskt hjälpa barnet att lära sig. Antingen själv, eller genom lektioner med någon som vet hur rösten och musik fungerar.