• Anonym (Ond mor)

Talanglöst barn i kör. Hur tänka?

Jag har en sjuåring som älskar att sjunga. Hon sjunger konstant och sjunger i kör, utan några krav på sångröst eller musikalitet. Och det är tur, för min dotter är totalt tondöv. Hon kan absolut inte följa melodi och ligger alltid i fel tonart. Hon uppfattat absolut inte detta, utan tycker att det är jättekonstigt att hon aldrig tillfrågas om att sjunga solo. Jag säger inte att hon är dålig, men förklarar att de som får sjunga solo är bättre på att sjunga än vad hon är.

Både jag och syskonet är musikaliska med gott gehör. Syskonet, som är yngre, ber ofta sin syster sluta sjunga för att hon tycker att det låter så illa. Jag är tyst, men lider. 

Frågan är hur länge man kan låta henne leva i villfarelsen att hon kan sjunga. Å ena sidan hade jag aldrig tagit henne ut handbollen för att hon är rätt dålig och drar ner laget. Å andra sidan påverkar hennes insats körens framträdande, för även om kören saknar krav, är det många som sökt sig dit som är duktiga på att sjunga. 

Hur ska man tänka? Hur länge ska hon få ?hållas??

• Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 09:52:42 följande:

Hur ska man tänka? Hur länge ska hon få ?hållas??

Hon ska få hållas tills hon tröttnar. Att du ens frågar....?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 09:52:42 följande:
    Både jag och syskonet är musikaliska med gott gehör.
    Förresten, varför hjälper du henne då inte att träna om du är så duktig själv??
  • Anonym (För tidigt)

Är för tidigt att få drömmar krossade redan vid 7. Vänta tills 13.

• Anonym (H)

Har mardrömshistorier från estetprogrammet när jag arbetade där och elever från Waldorf och liknande där ingen berättat hur det låter, gör sig till åtlöje och pga sin autism, och föräldrarnas lika stora svårigheter att ta in andras perspektiv, hårdnackat hävdat sin "rätt". Det går helt enkelt inte in, för ingen har sagt något tidigare. Eller så har gliringar funnits men vissa vuxna har envist skyddat och sagt att "alla kan". Det var som att förskräckt vänta på att de skulle dyka upp i rutan på nästa idol-audition och få både sitt hjärta och sin identitet krossad.

Om det är på så vis att du anar att din dotter snart kan börja bli utsatt är det dags att tänka om med kören, annars låt henne hållas lite till, men börja vara ärlig med att för många barn och vuxna finns det skillnad på "härligt att sjunga" och "bra på att sjunga". Precis som med "härligt att simma" eller "kunna crawla" osv, utifrån hennes referenser.

Jag tänkte på det här med instrument och väntetider.. Ukelele och tutorials på barnnivå på skärm, kan det vara något? Svårt i början men när några ackord sitter blir det "riktig musik". Man kan köpa två stycken och lära sig tillsammans med barnet. Hon kan ju dessutom sjunga och nynna på egen hand och kompa, hur illa det än låter, medan det kanske lika gärna visar sig att spela är lättare för din dotter än att sjunga. Det kanske t.o.m trumfar intresset för sång om hon har lätt för det. Låter inte heller detta jättebra trots att hon övar och spelar av hjärtans lust finns inga elaka kompisar som kväser glädjen med för tidiga insikter Hjärta 

• cosinus

Jag är/var barnet som inte kan sjunga och är fullständigt tondöv.

Nu har jag aldrig gått i kör (det hade nog min pappa - som faktiskt är musikalisk - vägrat) men överlag är jag tacksam över att mina föräldrar aldrig lät mig tro att jag kunde sjunga. 

Ett barn som är dåligt i en idrott vet att det inte är bäst, kommer man bland de sista när man springer eller simmar vet man det. Sen kanske man gör det ändå för att det är kul och att man inte bryr sig att man inte är bäst men viss form av självinsikt finns iaf.

Hör man inte att man sjunger fel har man ingen aning. Jag kan fortfarande 45 år gammal inte relatera till - tonart - går hemma och sjunger ibland för mig själv och så kan ibland mannen börja sjunga med för att sen tystna. Då har jag tydligen bytt tonart och jag kan inte höra det. Sjunger jag (eller någon annan) riktigt riktigt falskt kan jag ev urskilja det men bara för att jag ibland hör att jag sjunger fel betyder inte att jag kan göra något åt det. Har ingen aning om hur jag ska få det rätt. 

Om jag vore du skulle jag prata med körledaren. Det är ändå bättre att hon får reda på att sång inte är hennes talang genom er än om barnen i kören börjar säga något. Samtidigt är hon bara 7 så det kanske funkar något år till.

men från en som är kass musikaliskt. Det är bra att veta det - tidigt. Just för att man inte har en chans att räkna ut det själv. 

• Anonym (Ond mor)

Min stora skräck är, som någon beskrev, att någon annan kommer upplysa dottern om hur illa det är. Och då inte på ett trevligt och fint sätt. Jag är rädd att någon förälder säger nåt till sitt barn, som sen för det vidare, till exempel. Jag ser ju hur folk höjer på ögonbrynen när hennes röst skär igenom, och hennes insats faktiskt drar ner körens insats. Det handlar inte om att jag är elitistisk eller elak. Men någon gång kommer någon berätta för henne att hon inte är bra, och jag ser hellre att det är vi, än en elak kommentar från kompis. 

Jag övar absolut med henne, men bara för att jag själv är musikalisk, innebär inte det att jag kan lära ut. Jag föddes så här. Jag är inte musiklärare. 

Jag berömmer det hon är bra på. Hon lär sig texten på nolltid. Det lyfter jag. Jag lyfter andra saker hon är bra på. Jag säger att det är roligt att hon vill sjunga, men jag kan inte säga att hon är duktig. 

• Anonym (Tvillingmorsan)

Din dotter är bara 7 år. Jag inbillar mig att de flesta barn själva upptäcker att det inte låter bra när de blir äldre. Men kanske inte?

Sen ska man inte ljuga för barnen, men inte heller trycka ner dem. Det där är en balansgång.

Jag har ingen proffsröst, men ganska bra sångröst. Maken är nästan totalt tondöv, men han vet ju om det och har aldrig varit intresserad av att sjunga. Sjunger i duschen ibland

Dottern har sjungit i skolkören och hade lite svårt att hålla tonen när hon var yngre, men det har ju många barn. Nu är hon 10 år och sjunger bra. Sonen kan också om han anstränger sig, men är inte så intresserad.

Vissa barn har bra gehör och sjunger rent redan när de är några år gamla. Andra lär sig först senare eller inte alls. Din dotter kanske aldrig blir nån sångfågel, men förhoppningsvis kommer hon märka det själv? Och nuvarande kören ställer ju inga krav, låt det vara så länge.

Man bör skilja på barnkörer eller andra körer där alla får vara med, och körer där det krävs en viss nivå. Alla platsar inte i Adolf Fredriks körer, men i andra sammanhang kan man sjunga ändå, då får det låta som det låter.

• Anonym (Jenny)

Klart att hon ska få sjunga i kören! Det är lika stor risk att någon är taskig mot någon som sjunger bra, för mobbare bryr sig väldigt lite om fakta. Sanningen är också att de flesta av oss inte sjunger så där jättebra, men det betyder inte att vi inte kan njuta av musik och att musik kan vara en viktig del av våra liv. Det finns massor med fördelar med att utveckla sin musikalitet (som att man blir bättre matematik och läsning) och det finns ingen anledning att ta det ifrån henne. 

Skaffa henne några appar som jobbar med att känna igen toner och musik i allmänhet. Kommer bara på en från när mina var små - Blob-Chorus Ear Training - men det finns säkert nyare och bättre numer. Se till att den är speciellt till storasyster så att hon faktiskt får en chans att se att hon blir bättre och att inte lillasyster sveper in och överglänser.

Och sju år är fortfarande jättelitet när det kommer till musik.

Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 14:58:55 följande:

Min stora skräck är, som någon beskrev, att någon annan kommer upplysa dottern om hur illa det är. Och då inte på ett trevligt och fint sätt. Jag är rädd att någon förälder säger nåt till sitt barn, som sen för det vidare, till exempel. Jag ser ju hur folk höjer på ögonbrynen när hennes röst skär igenom, och hennes insats faktiskt drar ner körens insats. Det handlar inte om att jag är elitistisk eller elak. Men någon gång kommer någon berätta för henne att hon inte är bra, och jag ser hellre att det är vi, än en elak kommentar från kompis. 

Jag övar absolut med henne, men bara för att jag själv är musikalisk, innebär inte det att jag kan lära ut. Jag föddes så här. Jag är inte musiklärare. 

Jag berömmer det hon är bra på. Hon lär sig texten på nolltid. Det lyfter jag. Jag lyfter andra saker hon är bra på. Jag säger att det är roligt att hon vill sjunga, men jag kan inte säga att hon är duktig. 

PS. En annan app är Music Intervals (fast den kanske är lite mer avancerad). Mina barn hade också en jätterolig app för att lära sig blockflöjt men jag kan inte hitta den.
  • Anonym (Hej)

Skulle man inte kunna låta henne få gå till en sångpedagog? 

• Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Ond mor) skrev 2023-02-04 14:58:55 följande:

Jag antar att du har försökt öva med din dotter att hålla tonen, eller hitta rätt ton? Men hon saknar gehör?

Jag har sjungit med mina barn sen de var små. Inte för att träna egentligen, men eftersom jag spelar gitarr och sjunger själv. Båda saknade delvis gehör när de var mindre, men nu går det bättre. Jag har inte ställt några krav, men ibland "rättat" dem eller hjälpt dem på traven när det låtit fel. Men det kanske inte funkar med din dotter?
Svar på tråden Talanglöst barn i kör. Hur tänka?