Anonym (Sorg) skrev 2023-02-04 00:42:29 följande:
Det jag har svårast med är hatet mot mig själv, att jag där och då valde min egen lycka framför barnens. Jag trodde jag gjorde något som på sikt skulle bli bra, åtminstone hade potential till att bli det, istället blev det ett ännu större hål i mitt hjärta, med ännu mer självförakt. Det låter dramatiskt kanske men det är så jag känner. Jag tror jag aldrig kommer kunna förlåta mig själv för den egoismen.
Den här självkritiken, är den baserad på vad dina barn sagt eller är det nåt du upplever själv? Min mamma resonerade lite som du, att hon skulle kämpat mer för att hålla ihop familjen. Det tog ett tag innan jag lyckades övertyga henne att hon istället väntade för länge med att separera. Hade hon inte försökt kämpa för kasst förhållande i fem år kanske jag inte hade kommit i kläm. Det var en klar befrielse när hon till sist bestämde sig för att skiljas.
Vad jag menar är att man som förälder lätt målar upp en bild av hur det ska vara och om det inte går enligt plan är det en katastrof. Barnens mamma är lite i den situationen. Eftersom hon var den som valde att separera lägger hon också skulden på sig själv för att det blivit så dåligt. Men det dåliga finns i hennes huvud. Barnen säger att de mår bättre nu och det märks på deras humör och skolgång.
Det läggs för mycket skuld på föräldrar som väljer att separera idag (särskilt mot kvinnor) för att det går mot nån slags norm. Det är inte skilsmässan som skadar mest, det är hur föräldrarna hanterar situationen gentemot barnen.