• LFF

    Elbil på vinter och långresor?

    Ni som har elbil och åker upp till fjällen (Åre/Vemdalen speciellt) på vintern, hur funkar det? Tänker just under högsäsong när det är många som är ute och reser. Vi håller på och kikar på ny bil när leasingen går ut i höst på den befintliga bilen (förmånsbil via sambons jobb) och då är elbil ett stort alternativ. Det vi i synnerhet kollat på är Skoda Enyaq (behöver bra bagageutrymme då barnen spelar hockey). Det som tar emot gällande elbil är ju just detta med att ladda på vägen upp så jag är nyfiken, hur funkar det för er som har elbil och gärna åker upp till fjällen tex vecka 9? Funkar det smidigt? Är det ofta kö till laddning? Fungerar laddningen som den ska? Hur många gånger behöver ni ladda på vägen upp när det är minusgrader?

  • Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-18 09:16:22 följande:
    Ja, det är inte så svårt att förstå. Jag försöker bara göra just det. Förmedla mina erfarenheter om hur svårt det är att ge de exakta svar som många tror de kan få.
    Bara den rent psykologiska aspekten skiljer när man plötsligt sitter och stirrar på en procentmätare som stadigt minskar, jämfört med en bensinmätare där det var enkelt att lösa problemet så länge man har pengar på kontokortet.
    Fast jag behöver inte exakta svar, jag vill bara veta andras erfarenheter. Hur man själv tyckt att det har varit så att jag kan bilda mig en uppfattning utifrån andras svar. Har ju dessutom varit rätt specifik med vilken sträcka jag speciellt vill ha erfarenhet ifrån. 

    Har laddarna fungerat? Har det varit mycket kö när vi snackar högsäsong (ja, vi pratar v9 tex eftersom barnen går i skolan)? Har det varit mycket strul? Ungefär hur ofta har man behövt ladda på sträckan Stockholm-Åre/Vemdalen?

    Att då få ett svar som "planering behövs" är inte speciellt givande. Det är klart jag vet att det kommer behövas mer planering när man har en ren elbil, därav mina frågor. 
  • LFF
    Studentpappa skrev 2023-01-18 10:01:27 följande:
    Låter dyrt, dåligt avtal eller skjuter du från höften? Jag hade inte tagit någon bil om det var min nettokostnad.
    Tja, med förmånsvärdet på bilen så blir det den kostnaden totalt (eller strax under) baserat på en körsträcka om 2000 mil/år. 
  • Tukt
    LFF skrev 2023-01-18 10:08:33 följande:
    Fast jag behöver inte exakta svar, jag vill bara veta andras erfarenheter. Hur man själv tyckt att det har varit så att jag kan bilda mig en uppfattning utifrån andras svar. Har ju dessutom varit rätt specifik med vilken sträcka jag speciellt vill ha erfarenhet ifrån. 

    Har laddarna fungerat? Har det varit mycket kö när vi snackar högsäsong (ja, vi pratar v9 tex eftersom barnen går i skolan)? Har det varit mycket strul? Ungefär hur ofta har man behövt ladda på sträckan Stockholm-Åre/Vemdalen?

    Att då få ett svar som "planering behövs" är inte speciellt givande. Det är klart jag vet att det kommer behövas mer planering när man har en ren elbil, därav mina frågor. 
    Jag förstår inte varför du verkar så upprörd. Jag har försökt ge dig den kunskap jag har och förklarat varför och hur det skiljer sig att köra bil. Du vill ha exakta kunskaper. Det kommer du inte få. Det är exempelvis omöjligt att avgöra hur kön är till en laddstolpe. Ta en titt bara på de stolpar du åker förbi till vardags, så kommer du kunna skönja att det finns tendenser, men inte mer. Det är därför det krävs planering.
    I det här fallet, som jag också skrev, ladda oftare och när du har chans, än vad bilen själv planerar.
    Men visst, jag släpper diskussionen. Lycka till med ditt bilköp.
  • MsM84

    Har bara haft elbil som familjebil i tre månader nu men kan ändå dela med mig lite. Har en BMW ix3 som ska ha en räckvidd om 45 mil. Till vardags fungerar det toppen, laddar på natten till 80% och har ca 25 mil räckvidd på motorväg nu i skånsk vinter, dvs ett par plusgrader. I julas åkte vi till Värmland, ca 60 mil. Vi har då avtal på ionity samt de som har kopplat sig till BMW-avtal (finns i appen). Dock har vi ca halva priset på ionity och laddar därför där primärt. Dessutom går det snabbt att ladda upp till 80%, sen går det mycket långsammare. körde därför ca 20 mil och laddade sen upp till 80%. fick stanna och ladda två gånger på vägen upp. Då var det inte jättekallt utan -7 typ. Tar ca 30 min att ladda upp till 80%. Kör man vid de mest trafikerade tidpunkterna kan det vara kö till laddning, och även när elpriset är väldigt dyrt hemma. I nov/dec när elpriserna var väldigt höga var det nästan konstant kö hos ionity.

    Man måste ha med sig att räckvidden avser inte motorvägskörnin, det drar betydligt mer än landsväg/ligga i typ 80.

  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-18 10:52:58 följande:
    Jag förstår inte varför du verkar så upprörd. Jag har försökt ge dig den kunskap jag har och förklarat varför och hur det skiljer sig att köra bil. Du vill ha exakta kunskaper. Det kommer du inte få. Det är exempelvis omöjligt att avgöra hur kön är till en laddstolpe. Ta en titt bara på de stolpar du åker förbi till vardags, så kommer du kunna skönja att det finns tendenser, men inte mer. Det är därför det krävs planering.
    I det här fallet, som jag också skrev, ladda oftare och när du har chans, än vad bilen själv planerar.
    Men visst, jag släpper diskussionen. Lycka till med ditt bilköp.
    "Det är omöjligt att avgöra hur lång kön är till en laddstolpe" Ja, självklart. Men vad har din erfarenhet varit när du har varit ute och åkt. 

    Jag blir frustrerad över luddiga svar som inte ger mig svar på hur det har fungerat när man varit på långresa vintertid.
  • LFF
    BuoBä skrev 2023-01-18 10:00:00 följande:
    Kolla om ni kan hyra bilen ni funderar på under en helg och kör en lite längre sträcka. Då märker ni hur det fungerar.
    Det är ett alternativ att göra. Dock säger det ju inget om hur det är just när "takboxmaffian" är ute och reser under högsäsong. 

    Vi åker ju upp även sommartid och då är det inget vi är oroliga för eftersom då är det allt som oftast tomt på laddplatserna. Det är vintertid, högsäsong, som är den oroliga punkten. 

    Visst, jag vet att Jämtkraft ställer ut ett par portabla laddstolpar i tex Ljusdal för att stötta upp. Men behöver man (som regel) stanna mellan Stockholm och Härnösand och ladda också eller kommer man till Härnösand? Vet att det finns laddare vid BK som ligger precis vid Max där.
  • Kockobello
    MsM84 skrev 2023-01-18 10:53:39 följande:

    Har bara haft elbil som familjebil i tre månader nu men kan ändå dela med mig lite. Har en BMW ix3 som ska ha en räckvidd om 45 mil. Till vardags fungerar det toppen, laddar på natten till 80% och har ca 25 mil räckvidd på motorväg nu i skånsk vinter, dvs ett par plusgrader. I julas åkte vi till Värmland, ca 60 mil. Vi har då avtal på ionity samt de som har kopplat sig till BMW-avtal (finns i appen). Dock har vi ca halva priset på ionity och laddar därför där primärt. Dessutom går det snabbt att ladda upp till 80%, sen går det mycket långsammare. körde därför ca 20 mil och laddade sen upp till 80%. fick stanna och ladda två gånger på vägen upp. Då var det inte jättekallt utan -7 typ. Tar ca 30 min att ladda upp till 80%. Kör man vid de mest trafikerade tidpunkterna kan det vara kö till laddning, och även när elpriset är väldigt dyrt hemma. I nov/dec när elpriserna var väldigt höga var det nästan konstant kö hos ionity.

    Man måste ha med sig att räckvidden avser inte motorvägskörnin, det drar betydligt mer än landsväg/ligga i typ 80.


    Fy fan vad drygt. 
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-18 10:52:58 följande:
    Jag förstår inte varför du verkar så upprörd. Jag har försökt ge dig den kunskap jag har och förklarat varför och hur det skiljer sig att köra bil. Du vill ha exakta kunskaper. Det kommer du inte få. Det är exempelvis omöjligt att avgöra hur kön är till en laddstolpe. Ta en titt bara på de stolpar du åker förbi till vardags, så kommer du kunna skönja att det finns tendenser, men inte mer. Det är därför det krävs planering.
    I det här fallet, som jag också skrev, ladda oftare och när du har chans, än vad bilen själv planerar.
    Men visst, jag släpper diskussionen. Lycka till med ditt bilköp.
    Till vardags kommer vi för övrigt att ladda en eventuell bil hemma, precis som vi gör med hybriden nu (som till 80% går på el eftersom vi kör korta sträckor). Att jämföra hur det är vid laddstolparna i Stockholm, där folk bor och laddar hemma, med hur det är söndag vecka 8 på väg upp till fjällen ger mig ingenting (eller söndag vecka 9 när folket ska hem igen). Därav att jag vill veta hur erfarenheten har varit. 

    www.vibilagare.se/opinion/kronika/jag-fick-lova-att-aldrig-mer-aka-pa-langresa-med-elbil Den här artikeln har jag tex läst. Den beskriver en persons erfarenhet (mer än "planera"). Det är lite sådant jag är ute efter. Hur har det gått på långresor och då helst när det är många andra som är ute och reser samtidigt. 
  • BuoBä
    LFF skrev 2023-01-18 11:18:10 följande:
    Det är ett alternativ att göra. Dock säger det ju inget om hur det är just när "takboxmaffian" är ute och reser under högsäsong. 

    Vi åker ju upp även sommartid och då är det inget vi är oroliga för eftersom då är det allt som oftast tomt på laddplatserna. Det är vintertid, högsäsong, som är den oroliga punkten. 

    Visst, jag vet att Jämtkraft ställer ut ett par portabla laddstolpar i tex Ljusdal för att stötta upp. Men behöver man (som regel) stanna mellan Stockholm och Härnösand och ladda också eller kommer man till Härnösand? Vet att det finns laddare vid BK som ligger precis vid Max där.
    Här kan du laborera med bilmodell, väglag, vägval mm och få ett hum om var och hur ofta man behöver ladda: abetterrouteplanner.com
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-18 10:12:00 följande:
    Tja, med förmånsvärdet på bilen så blir det den kostnaden totalt (eller strax under) baserat på en körsträcka om 2000 mil/år. 
    Dåligt avtal alltså. Utgår ifrån att det är kostnadsneutral (för företaget) kontobil det handlar om? Det är ju knappt en förmån, har mannen ett bruttoavdrag tillkommer ju även förlorad pension. 
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-18 11:18:10 följande:
    Det är ett alternativ att göra. Dock säger det ju inget om hur det är just när "takboxmaffian" är ute och reser under högsäsong. 

    Vi åker ju upp även sommartid och då är det inget vi är oroliga för eftersom då är det allt som oftast tomt på laddplatserna. Det är vintertid, högsäsong, som är den oroliga punkten. 

    Visst, jag vet att Jämtkraft ställer ut ett par portabla laddstolpar i tex Ljusdal för att stötta upp. Men behöver man (som regel) stanna mellan Stockholm och Härnösand och ladda också eller kommer man till Härnösand? Vet att det finns laddare vid BK som ligger precis vid Max där.
    Sthlm-Härnösand tror jag blir tufft, sthlm-Hudiksvall går nog bra. Borde vara den vägen ni åker om det är vemdalen eller Åre som är målet? Tesla har öppnat laddare i ljusdal och det finns i Sveg. Men om de är öppna för andra än tesla vet jag inte men det är ju enkelt kontrollerat. Tror inte den i Sveg är det iaf.


    Funderingen var väl kanske inte helt klar för inlägget ovan, tänkte mer hur man resonerar kontra att köpa en bil när kostnaden blir så hög? 
    Ride it like you stole it
  • Tukt
    LFF skrev 2023-01-18 11:23:58 följande:
    Till vardags kommer vi för övrigt att ladda en eventuell bil hemma, precis som vi gör med hybriden nu (som till 80% går på el eftersom vi kör korta sträckor). Att jämföra hur det är vid laddstolparna i Stockholm, där folk bor och laddar hemma, med hur det är söndag vecka 8 på väg upp till fjällen ger mig ingenting (eller söndag vecka 9 när folket ska hem igen). Därav att jag vill veta hur erfarenheten har varit. 

    www.vibilagare.se/opinion/kronika/jag-fick-lova-att-aldrig-mer-aka-pa-langresa-med-elbil Den här artikeln har jag tex läst. Den beskriver en persons erfarenhet (mer än "planera"). Det är lite sådant jag är ute efter. Hur har det gått på långresor och då helst när det är många andra som är ute och reser samtidigt. 
    Jättebra om du hittar artiklar på nätet som ger dig svar. Men nu skriver du i ett forum, där de som svarar oftast, och i bästa fall är vanliga användare.
    Du ber om råd, och jag tar mig tid till att svara dig. Och mitt svar är att det är svårt och luddigt.
    Det kan räcka med att receptionisten på ett hotell i Sälen är sjuk, och utcheckningarna blir lite försenade. Så vips har ni tre före i kön vid en laddplats.
    Laddstolpar går i bland sönder också, och repareras sällan blixtsnabbt. Och det räcker att en är kaput, så ser eran dag helt annorlunda ut. Det är just det här som skiljer sig på bensin och el.
    Sedan kan jag inte er bilmodell, men i Teslan kan du se hur ledigt det är med laddningen framåt och om något är trasigt. Det underlättar i stunden, men inte planeringar framöver.
    Och det viktiga är ju att veta var du har snabbladdare. På vissa ställen är Teslas laddare öppen för andra märken, på andra inte.
  • LFF
    Studentpappa skrev 2023-01-18 19:11:03 följande:
    Sthlm-Härnösand tror jag blir tufft, sthlm-Hudiksvall går nog bra. Borde vara den vägen ni åker om det är vemdalen eller Åre som är målet? Tesla har öppnat laddare i ljusdal och det finns i Sveg. Men om de är öppna för andra än tesla vet jag inte men det är ju enkelt kontrollerat. Tror inte den i Sveg är det iaf.


    Funderingen var väl kanske inte helt klar för inlägget ovan, tänkte mer hur man resonerar kontra att köpa en bil när kostnaden blir så hög? 
    Menade Hudiksvall

    I kostnaden så ingår allt utom bränslekostnaden. Försäkring, eventuell självrisk, service. Allt utom bensin och el. 

    Vi fick en snö(is)koka som lossnade från en lastbil in i den främre kofångaren på väg upp till Östersund och Åre nu i juletid. Självrisk: 10 000kr. Den tar företaget. Den var på besiktning i tisdags. Det var på håret att den dessutom hade punkterat behållaren för spolarvätska. När vi lämnar in den har vi gratis hyrbil under hela perioden. 

    I våras åkte vi på en parkeringsskada på bilen. Samma sak där, inte en krona behövde vi betala. 

    Så ja, det kanske är en dyrare månadskostnad men eftersom vi slipper alla andra kostnader runt om så är det smidigt. Om det är ett bra avtal de har? Ingen aning om hur det ser ut på andra företag. 

    Att köpa loss bilen: Vi behöver stå för försäkring, service, självrisk, hyrbil och allt som inte täcks av självrisken. 

    Privatleasing: Kan inte få allt att ingå som vi har nu. 
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-18 19:15:07 följande:
    Jättebra om du hittar artiklar på nätet som ger dig svar. Men nu skriver du i ett forum, där de som svarar oftast, och i bästa fall är vanliga användare.
    Du ber om råd, och jag tar mig tid till att svara dig. Och mitt svar är att det är svårt och luddigt.
    Det kan räcka med att receptionisten på ett hotell i Sälen är sjuk, och utcheckningarna blir lite försenade. Så vips har ni tre före i kön vid en laddplats.
    Laddstolpar går i bland sönder också, och repareras sällan blixtsnabbt. Och det räcker att en är kaput, så ser eran dag helt annorlunda ut. Det är just det här som skiljer sig på bensin och el.
    Sedan kan jag inte er bilmodell, men i Teslan kan du se hur ledigt det är med laddningen framåt och om något är trasigt. Det underlättar i stunden, men inte planeringar framöver.
    Och det viktiga är ju att veta var du har snabbladdare. På vissa ställen är Teslas laddare öppen för andra märken, på andra inte.
    Ja, och det är vanliga användares erfarenheter jag är ute efter. Men jag orkar inte mer. Jag tycker du är luddig eftersom du inte svarar på frågorna mer än "planera". Du tycker jag är otrevlig eftersom jag inte tycker om ditt svar. 

    Andra har lyckats berätta sina egna erfarenheter om det hela med att resa med elbil på långresor. 

    Hade du svarat typ "För oss har det inte varit några problem, det mesta har fungerat som det ska" så hade det varit ett helt ok svar. 

    Jag är medveten om att det krävs planering. Jag ville veta hur det fungerat i praktiken oavsett hur man har planerat.
  • Tukt
    LFF skrev 2023-01-19 08:19:25 följande:
    Ja, och det är vanliga användares erfarenheter jag är ute efter. Men jag orkar inte mer. Jag tycker du är luddig eftersom du inte svarar på frågorna mer än "planera". Du tycker jag är otrevlig eftersom jag inte tycker om ditt svar. 

    Andra har lyckats berätta sina egna erfarenheter om det hela med att resa med elbil på långresor. 

    Hade du svarat typ "För oss har det inte varit några problem, det mesta har fungerat som det ska" så hade det varit ett helt ok svar. 

    Jag är medveten om att det krävs planering. Jag ville veta hur det fungerat i praktiken oavsett hur man har planerat.
    Att jag inte varit tydligare är nog för att jag utgått från att du själv, inför en resa sätter dig ned och tittar på de kartor som finns över laddplatser längs med din resas gång.
    Men ska ge ett exempel på ett samtal med en man när jag stod på en stor laddplats för Tesla nere i Tyskland.
    Allt var Teslas "stolpar" och utan några vidare direktiv för att de skilde sig åt. Sedan kan jag såklart inte veta om han hade rätt, eller om han bara snicksnackade.
    Där hade de då först byggt två platser, som båda var "snabba". Sedan byggde de hastigt en rad nya, men eftersom det var bråttom att få upp dom så seriekopplades de och gav där med sämre effekt. De två nyaste däremot, som låg längst ut på kanten, var de bästa och snabbaste.
    Och just hur stor effekt laddaren har, påverkar mycket då det gäller en resa.
    Det här var det jag skrev i det första, och efterföljande inlägget, att det är inte lika lätt att hitta tydliga svar, som om en kör på bensin eller andra bränslen.
    Vet inte om du har inlogg på DN, men den här artikeln av en av sveriges mer pålästa motorjournalister berättar lite mer om hur svårplanerat det kan vara.
    www.dn.se/motor/jonas-froberg-sag-hej-till-dns-nya-langtestbil-volvos-senaste-elbil/
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-19 08:14:14 följande:
    Menade Hudiksvall

    I kostnaden så ingår allt utom bränslekostnaden. Försäkring, eventuell självrisk, service. Allt utom bensin och el. 

    Vi fick en snö(is)koka som lossnade från en lastbil in i den främre kofångaren på väg upp till Östersund och Åre nu i juletid. Självrisk: 10 000kr. Den tar företaget. Den var på besiktning i tisdags. Det var på håret att den dessutom hade punkterat behållaren för spolarvätska. När vi lämnar in den har vi gratis hyrbil under hela perioden. 

    I våras åkte vi på en parkeringsskada på bilen. Samma sak där, inte en krona behövde vi betala. 

    Så ja, det kanske är en dyrare månadskostnad men eftersom vi slipper alla andra kostnader runt om så är det smidigt. Om det är ett bra avtal de har? Ingen aning om hur det ser ut på andra företag. 

    Att köpa loss bilen: Vi behöver stå för försäkring, service, självrisk, hyrbil och allt som inte täcks av självrisken. 

    Privatleasing: Kan inte få allt att ingå som vi har nu. 
    Jo det är ju så de funkar med företagsleasing men det är ju inte värt hur mycket som helst. Den där klumpen hade ju en helförsäkring täckt också, att avtalet är dåligt är ju rätt tydligt då det är dyrt och antagligen svårt att räkna hem mot att äga en lite äldre bil. Men det värderar man ju själv, jag hade inte beställt en ny bil om jag fått den kostnaden.

    Min GTE kostar mig 3700:-/mån inkl allt även tvätt in/utvändigt, nästa bil blir lite dyrare en MY LR kostar ca 4900:-/mån och där börjar jag nästan tveka men då jag kan ladda gratis på jobbet blir det nog så ändå. Men avtalet är ju ofta bättre om du kör bil i tjänsten och är det inte så och man bara har en personalbil så blir det ju dyrt med priserna som är nu. 

    Vet du om löneavdraget sker netto eller brutto och om han förlorar pensionavsättning?
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?