Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

    Elbil på vinter och långresor?

    Varför inte köpa en Tesla model Y nu när man sänkt priset? Enyaq är det ju sjukt lång leveranstid på, även om det kanske lättar nu när många väljer tesla istället.

    Är det någon gång det är kö till laddarna så är det väl påsk och v9. Även elbilar har värme...

    Tar ni en ID4/Enyaq kommer ni ca 25-30 mil beroende på temp och väglag under vintern. Väljer ni en MY kommer ni lite längre.


    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-17 18:19:30 följande:
    Kanske för att den inte ingår bland de valbara bilarna? Det är Audi Q4 E-tron och Enyaq däremot. Även ID3 och 4 men där blir det lite komplicerat med 2-3 hockeytrunkar i bagaget (det ska få plats minst två trunkar, ibland 3). Audin har vi inte kollat på dock men gissar att även där blir det en utmaning med bagaget.
    Q4 är inte större än Enyaq bara dyrare och sämre utrustad. Svårt att veta när det inte framgick i ts, jag får välja vilken bil jag vill så länge den är inom budget och MY och Enyaq kostar ju lika nu 80X till och med dyrare.

    Har ni bara dom att välja på hade jag valt Enyaq, sen är ju leveranstid en faktor och där ligger ju ingen i VW-koncernen särskilt bra till. Får han välja en bil som finns i lager hos handlare?
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa

    Eller det är väl en sanning med modifikation, vi får välja vilken elbil eller laddhybrid vi vill. Fossilbil är inte tillåtet..


    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-17 18:44:58 följande:
    För snart tre år sedan, när vi bytte förra gången, fick han välja vad han ville. Nu har man som sagt satt upp vissa modeller (inklusive utrustningspaket) vilket är trist men inte helt konstigt heller. Att jag inte nämner det i huvudinlägget är för att jag rent generellt är nyfiken elbil och långresor vintertid, oavsett märke och modell. Det är ett antal hybrider på listan också och i huvudsak är det Passat GTE eller Skoda Enyaq vi diskuterar. Med Passaten vet vi vad vi får utrymmesmässigt. Haft en förut o h nu en Superb iV. Ren elbil har vi inte haft men pratade om redan 2020 då de föll bort på laddningsmöjligheterna. Det har hänt lite på tre år men sannolikt inte tillräckligt för att det ska bli en elis denna gång. Men vem vet, någon kanske lyckas övertyga mig om att det inte är så illa som det vetkar
    Jag åker GTE nu men kommer sannolikt välja Enyaq eller MY när jag ska beställa om några månader. Just till Åre och vemdalen är det ju inga problem att åka elbil, det är ju efter takboxmaffians rutter man satt upp laddpunkter. 
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-18 08:22:58 följande:
    Absolut, men det är enklare att bilda sig en uppfattning genom att höra andra människors erfarenheter. Det torde ju inte vara så svårt att förstå. Man samlar in andras erfarenheter och kan då dra en slutsats om det är något som fungerar bra, hjälpligt eller om det skulle bli totalt kaos. Jag har ingen lust att betala 7500kr/månad och inte veta vad det är jag ger mig in på. 
    Låter dyrt, dåligt avtal eller skjuter du från höften? Jag hade inte tagit någon bil om det var min nettokostnad.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-18 10:12:00 följande:
    Tja, med förmånsvärdet på bilen så blir det den kostnaden totalt (eller strax under) baserat på en körsträcka om 2000 mil/år. 
    Dåligt avtal alltså. Utgår ifrån att det är kostnadsneutral (för företaget) kontobil det handlar om? Det är ju knappt en förmån, har mannen ett bruttoavdrag tillkommer ju även förlorad pension. 
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-18 11:18:10 följande:
    Det är ett alternativ att göra. Dock säger det ju inget om hur det är just när "takboxmaffian" är ute och reser under högsäsong. 

    Vi åker ju upp även sommartid och då är det inget vi är oroliga för eftersom då är det allt som oftast tomt på laddplatserna. Det är vintertid, högsäsong, som är den oroliga punkten. 

    Visst, jag vet att Jämtkraft ställer ut ett par portabla laddstolpar i tex Ljusdal för att stötta upp. Men behöver man (som regel) stanna mellan Stockholm och Härnösand och ladda också eller kommer man till Härnösand? Vet att det finns laddare vid BK som ligger precis vid Max där.
    Sthlm-Härnösand tror jag blir tufft, sthlm-Hudiksvall går nog bra. Borde vara den vägen ni åker om det är vemdalen eller Åre som är målet? Tesla har öppnat laddare i ljusdal och det finns i Sveg. Men om de är öppna för andra än tesla vet jag inte men det är ju enkelt kontrollerat. Tror inte den i Sveg är det iaf.


    Funderingen var väl kanske inte helt klar för inlägget ovan, tänkte mer hur man resonerar kontra att köpa en bil när kostnaden blir så hög? 
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-19 08:14:14 följande:
    Menade Hudiksvall

    I kostnaden så ingår allt utom bränslekostnaden. Försäkring, eventuell självrisk, service. Allt utom bensin och el. 

    Vi fick en snö(is)koka som lossnade från en lastbil in i den främre kofångaren på väg upp till Östersund och Åre nu i juletid. Självrisk: 10 000kr. Den tar företaget. Den var på besiktning i tisdags. Det var på håret att den dessutom hade punkterat behållaren för spolarvätska. När vi lämnar in den har vi gratis hyrbil under hela perioden. 

    I våras åkte vi på en parkeringsskada på bilen. Samma sak där, inte en krona behövde vi betala. 

    Så ja, det kanske är en dyrare månadskostnad men eftersom vi slipper alla andra kostnader runt om så är det smidigt. Om det är ett bra avtal de har? Ingen aning om hur det ser ut på andra företag. 

    Att köpa loss bilen: Vi behöver stå för försäkring, service, självrisk, hyrbil och allt som inte täcks av självrisken. 

    Privatleasing: Kan inte få allt att ingå som vi har nu. 
    Jo det är ju så de funkar med företagsleasing men det är ju inte värt hur mycket som helst. Den där klumpen hade ju en helförsäkring täckt också, att avtalet är dåligt är ju rätt tydligt då det är dyrt och antagligen svårt att räkna hem mot att äga en lite äldre bil. Men det värderar man ju själv, jag hade inte beställt en ny bil om jag fått den kostnaden.

    Min GTE kostar mig 3700:-/mån inkl allt även tvätt in/utvändigt, nästa bil blir lite dyrare en MY LR kostar ca 4900:-/mån och där börjar jag nästan tveka men då jag kan ladda gratis på jobbet blir det nog så ändå. Men avtalet är ju ofta bättre om du kör bil i tjänsten och är det inte så och man bara har en personalbil så blir det ju dyrt med priserna som är nu. 

    Vet du om löneavdraget sker netto eller brutto och om han förlorar pensionavsättning?
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?