LFF skrev 2023-01-19 08:14:14 följande:
Menade Hudiksvall
I kostnaden så ingår allt utom bränslekostnaden. Försäkring, eventuell självrisk, service. Allt utom bensin och el.
Vi fick en snö(is)koka som lossnade från en lastbil in i den främre kofångaren på väg upp till Östersund och Åre nu i juletid. Självrisk: 10 000kr. Den tar företaget. Den var på besiktning i tisdags. Det var på håret att den dessutom hade punkterat behållaren för spolarvätska. När vi lämnar in den har vi gratis hyrbil under hela perioden.
I våras åkte vi på en parkeringsskada på bilen. Samma sak där, inte en krona behövde vi betala.
Så ja, det kanske är en dyrare månadskostnad men eftersom vi slipper alla andra kostnader runt om så är det smidigt. Om det är ett bra avtal de har? Ingen aning om hur det ser ut på andra företag.
Att köpa loss bilen: Vi behöver stå för försäkring, service, självrisk, hyrbil och allt som inte täcks av självrisken.
Privatleasing: Kan inte få allt att ingå som vi har nu.
Jo det är ju så de funkar med företagsleasing men det är ju inte värt hur mycket som helst. Den där klumpen hade ju en helförsäkring täckt också, att avtalet är dåligt är ju rätt tydligt då det är dyrt och antagligen svårt att räkna hem mot att äga en lite äldre bil. Men det värderar man ju själv, jag hade inte beställt en ny bil om jag fått den kostnaden.
Min GTE kostar mig 3700:-/mån inkl allt även tvätt in/utvändigt, nästa bil blir lite dyrare en MY LR kostar ca 4900:-/mån och där börjar jag nästan tveka men då jag kan ladda gratis på jobbet blir det nog så ändå. Men avtalet är ju ofta bättre om du kör bil i tjänsten och är det inte så och man bara har en personalbil så blir det ju dyrt med priserna som är nu.
Vet du om löneavdraget sker netto eller brutto och om han förlorar pensionavsättning?