• LFF

    Elbil på vinter och långresor?

    Ni som har elbil och åker upp till fjällen (Åre/Vemdalen speciellt) på vintern, hur funkar det? Tänker just under högsäsong när det är många som är ute och reser. Vi håller på och kikar på ny bil när leasingen går ut i höst på den befintliga bilen (förmånsbil via sambons jobb) och då är elbil ett stort alternativ. Det vi i synnerhet kollat på är Skoda Enyaq (behöver bra bagageutrymme då barnen spelar hockey). Det som tar emot gällande elbil är ju just detta med att ladda på vägen upp så jag är nyfiken, hur funkar det för er som har elbil och gärna åker upp till fjällen tex vecka 9? Funkar det smidigt? Är det ofta kö till laddning? Fungerar laddningen som den ska? Hur många gånger behöver ni ladda på vägen upp när det är minusgrader?

  • Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?
  • BuoBä

    Vi har en Tesla modell S. Jag har aldrig upplevt att klimatanläggning drar särskilt mycket, men det kan bero på att vi alltid har den på så att den antingen värmer eller kyler och blir någon sorts "grundkonsumtion".

    Kyla i sig drar inte heller så väldigt mycket mer, men nederbörd och våta eller slaskiga vägar ökar konsumtionen väsentligt. På 30 mil motorväg kan kraftigt regn betyda 2x20 min snabbladdning istället för att vi klarar oss med en gång.
    Att köra i 80 vs 110 km/h gör också stor skillnad, samt om det går mycket uppför. 

    Till skillnad från vanlig tankning som tar 5min så blir man ju stående och ladda en stund, så hamnar man i kö bakom ett par bilar så går tiden. Ibland får man vara taktisk och tex ladda en längre stund på en mindre effektiv laddare, tex medan man ändå behöver äta. 

  • LFF
    Studentpappa skrev 2023-01-17 18:32:05 följande:

    Eller det är väl en sanning med modifikation, vi får välja vilken elbil eller laddhybrid vi vill. Fossilbil är inte tillåtet..


    För snart tre år sedan, när vi bytte förra gången, fick han välja vad han ville. Nu har man som sagt satt upp vissa modeller (inklusive utrustningspaket) vilket är trist men inte helt konstigt heller. Att jag inte nämner det i huvudinlägget är för att jag rent generellt är nyfiken elbil och långresor vintertid, oavsett märke och modell. Det är ett antal hybrider på listan också och i huvudsak är det Passat GTE eller Skoda Enyaq vi diskuterar. Med Passaten vet vi vad vi får utrymmesmässigt. Haft en förut o h nu en Superb iV. Ren elbil har vi inte haft men pratade om redan 2020 då de föll bort på laddningsmöjligheterna. Det har hänt lite på tre år men sannolikt inte tillräckligt för att det ska bli en elis denna gång. Men vem vet, någon kanske lyckas övertyga mig om att det inte är så illa som det vetkar
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-17 18:44:58 följande:
    För snart tre år sedan, när vi bytte förra gången, fick han välja vad han ville. Nu har man som sagt satt upp vissa modeller (inklusive utrustningspaket) vilket är trist men inte helt konstigt heller. Att jag inte nämner det i huvudinlägget är för att jag rent generellt är nyfiken elbil och långresor vintertid, oavsett märke och modell. Det är ett antal hybrider på listan också och i huvudsak är det Passat GTE eller Skoda Enyaq vi diskuterar. Med Passaten vet vi vad vi får utrymmesmässigt. Haft en förut o h nu en Superb iV. Ren elbil har vi inte haft men pratade om redan 2020 då de föll bort på laddningsmöjligheterna. Det har hänt lite på tre år men sannolikt inte tillräckligt för att det ska bli en elis denna gång. Men vem vet, någon kanske lyckas övertyga mig om att det inte är så illa som det vetkar
    Jag åker GTE nu men kommer sannolikt välja Enyaq eller MY när jag ska beställa om några månader. Just till Åre och vemdalen är det ju inga problem att åka elbil, det är ju efter takboxmaffians rutter man satt upp laddpunkter. 
    Ride it like you stole it
  • Tukt

    Grejen med elbilar är att alla vill veta allt om hur det är att köra och ladda. Men det är på snudd omöjligt att veta. Det är så himla många parametrar som påverkar.
    Att det drar mer el i kyla, motlut och motvind är påtagligt. Att uppvärmningen av kupén inte drar märkbart, är också rätt enkelt att se.
    Men hur långt du kommer och hur du laddar är svårare. Det finns en uppsjö olika laddare med olika prestanda. Inte ens Teslas egna laddare ger samma effekt. Och det påverkar såklart både laddtid och eventuella köer.
    Ska man känna sig säker, behöver man se till att planera. Ta mer tid på sig, och ladda där det går, inte alltid där det känns bäst att rasta. Batterierna tenderar också ladda på rätt snabbt när de har låg laddning, men de sista procenten, som man helst inte ska ladda, kan ta bra med tid.

  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-17 18:56:13 följande:

    Grejen med elbilar är att alla vill veta allt om hur det är att köra och ladda. Men det är på snudd omöjligt att veta. Det är så himla många parametrar som påverkar.
    Att det drar mer el i kyla, motlut och motvind är påtagligt. Att uppvärmningen av kupén inte drar märkbart, är också rätt enkelt att se.
    Men hur långt du kommer och hur du laddar är svårare. Det finns en uppsjö olika laddare med olika prestanda. Inte ens Teslas egna laddare ger samma effekt. Och det påverkar såklart både laddtid och eventuella köer.
    Ska man känna sig säker, behöver man se till att planera. Ta mer tid på sig, och ladda där det går, inte alltid där det känns bäst att rasta. Batterierna tenderar också ladda på rätt snabbt när de har låg laddning, men de sista procenten, som man helst inte ska ladda, kan ta bra med tid.


    Absolut, men det är enklare att bilda sig en uppfattning genom att höra andra människors erfarenheter. Det torde ju inte vara så svårt att förstå. Man samlar in andras erfarenheter och kan då dra en slutsats om det är något som fungerar bra, hjälpligt eller om det skulle bli totalt kaos. Jag har ingen lust att betala 7500kr/månad och inte veta vad det är jag ger mig in på. 
  • Tukt
    LFF skrev 2023-01-18 08:22:58 följande:
    Absolut, men det är enklare att bilda sig en uppfattning genom att höra andra människors erfarenheter. Det torde ju inte vara så svårt att förstå. Man samlar in andras erfarenheter och kan då dra en slutsats om det är något som fungerar bra, hjälpligt eller om det skulle bli totalt kaos. Jag har ingen lust att betala 7500kr/månad och inte veta vad det är jag ger mig in på. 
    Ja, det är inte så svårt att förstå. Jag försöker bara göra just det. Förmedla mina erfarenheter om hur svårt det är att ge de exakta svar som många tror de kan få.
    Bara den rent psykologiska aspekten skiljer när man plötsligt sitter och stirrar på en procentmätare som stadigt minskar, jämfört med en bensinmätare där det var enkelt att lösa problemet så länge man har pengar på kontokortet.
  • BuoBä
    LFF skrev 2023-01-18 08:22:58 följande:
    Absolut, men det är enklare att bilda sig en uppfattning genom att höra andra människors erfarenheter. Det torde ju inte vara så svårt att förstå. Man samlar in andras erfarenheter och kan då dra en slutsats om det är något som fungerar bra, hjälpligt eller om det skulle bli totalt kaos. Jag har ingen lust att betala 7500kr/månad och inte veta vad det är jag ger mig in på. 
    Kolla om ni kan hyra bilen ni funderar på under en helg och kör en lite längre sträcka. Då märker ni hur det fungerar.
  • Studentpappa
    LFF skrev 2023-01-18 08:22:58 följande:
    Absolut, men det är enklare att bilda sig en uppfattning genom att höra andra människors erfarenheter. Det torde ju inte vara så svårt att förstå. Man samlar in andras erfarenheter och kan då dra en slutsats om det är något som fungerar bra, hjälpligt eller om det skulle bli totalt kaos. Jag har ingen lust att betala 7500kr/månad och inte veta vad det är jag ger mig in på. 
    Låter dyrt, dåligt avtal eller skjuter du från höften? Jag hade inte tagit någon bil om det var min nettokostnad.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?