• BuoBä

Elbil på vinter och långresor?

Vi har en Tesla modell S. Jag har aldrig upplevt att klimatanläggning drar särskilt mycket, men det kan bero på att vi alltid har den på så att den antingen värmer eller kyler och blir någon sorts "grundkonsumtion".

Kyla i sig drar inte heller så väldigt mycket mer, men nederbörd och våta eller slaskiga vägar ökar konsumtionen väsentligt. På 30 mil motorväg kan kraftigt regn betyda 2x20 min snabbladdning istället för att vi klarar oss med en gång.
    Att köra i 80 vs 110 km/h gör också stor skillnad, samt om det går mycket uppför. 

Till skillnad från vanlig tankning som tar 5min så blir man ju stående och ladda en stund, så hamnar man i kö bakom ett par bilar så går tiden. Ibland får man vara taktisk och tex ladda en längre stund på en mindre effektiv laddare, tex medan man ändå behöver äta. 

• BuoBä
    LFF skrev 2023-01-18 08:22:58 följande:
    Absolut, men det är enklare att bilda sig en uppfattning genom att höra andra människors erfarenheter. Det torde ju inte vara så svårt att förstå. Man samlar in andras erfarenheter och kan då dra en slutsats om det är något som fungerar bra, hjälpligt eller om det skulle bli totalt kaos. Jag har ingen lust att betala 7500kr/månad och inte veta vad det är jag ger mig in på. 
    Kolla om ni kan hyra bilen ni funderar på under en helg och kör en lite längre sträcka. Då märker ni hur det fungerar.
  • BuoBä
    LFF skrev 2023-01-18 11:18:10 följande:
    Det är ett alternativ att göra. Dock säger det ju inget om hur det är just när "takboxmaffian" är ute och reser under högsäsong. 

Vi åker ju upp även sommartid och då är det inget vi är oroliga för eftersom då är det allt som oftast tomt på laddplatserna. Det är vintertid, högsäsong, som är den oroliga punkten. 

Visst, jag vet att Jämtkraft ställer ut ett par portabla laddstolpar i tex Ljusdal för att stötta upp. Men behöver man (som regel) stanna mellan Stockholm och Härnösand och ladda också eller kommer man till Härnösand? Vet att det finns laddare vid BK som ligger precis vid Max där.
    Här kan du laborera med bilmodell, väglag, vägval mm och få ett hum om var och hur ofta man behöver ladda: abetterrouteplanner.com
Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?