• LFF

    Elbil på vinter och långresor?

    Ni som har elbil och åker upp till fjällen (Åre/Vemdalen speciellt) på vintern, hur funkar det? Tänker just under högsäsong när det är många som är ute och reser. Vi håller på och kikar på ny bil när leasingen går ut i höst på den befintliga bilen (förmånsbil via sambons jobb) och då är elbil ett stort alternativ. Det vi i synnerhet kollat på är Skoda Enyaq (behöver bra bagageutrymme då barnen spelar hockey). Det som tar emot gällande elbil är ju just detta med att ladda på vägen upp så jag är nyfiken, hur funkar det för er som har elbil och gärna åker upp till fjällen tex vecka 9? Funkar det smidigt? Är det ofta kö till laddning? Fungerar laddningen som den ska? Hur många gånger behöver ni ladda på vägen upp när det är minusgrader?

  • Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?
  • LFF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-17 15:03:28 följande:

    Det blir nog väldig kallt med elbil i fjällen? Bensin och diesel värmer ju även upp kupén. Skall batteriet även värma kupén när det är tjugo minus lär ju inte batteriet räcka länge antar jag? Någon som har erfarenhet? Jag är också intresserad av detta.


    Ja, alltså jag förutsätter ju att man använder klimatanläggningen även vintertid precis som man gör med en fossilbil. Vi har en Skoda Superb iV nu och älskar den men vill inte köpa loss den i höst utan behöver hitta en ny pärla. Vill helst inte att det blir syskonet Passat GTE även om det lutar åt den. 
  • LFF
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-17 15:35:35 följande:
    Och vad tror du skall driva klimatanläggningen om inte batteriet?
    Det är självklart att jag vet det och det är ju sånt jag undrar över. Hur ofta behöver man ladda när man åker långt vintertid. Jag förutsätter att den som svarar kör med klimatanläggning på, därav är det outtalat.

    Vi var inne på elbil redan för tre år sedan när vi bytte bil förra gången men då föll det bort eftersom det var sjukt krånligt att ladda eftersom du behövde 20 olika laddkort och appar och Teslas laddare var låsta till Tesla. Nu ha0r man öppnat upp mer och man ska inte behöva 711 abonnemang hos varenda operatör. 

    Detta med elbil är ingen nypåkommen idé hos oss utan det har funnits där hela tiden. Vi hade en förhoppning om att nuvarande bilen skulle bli den sista fossilbilen men det är tveksamt. Utbyggnaden går långsamt.
  • LFF
    Studentpappa skrev 2023-01-17 17:34:57 följande:

    Varför inte köpa en Tesla model Y nu när man sänkt priset? Enyaq är det ju sjukt lång leveranstid på, även om det kanske lättar nu när många väljer tesla istället.

    Är det någon gång det är kö till laddarna så är det väl påsk och v9. Även elbilar har värme...

    Tar ni en ID4/Enyaq kommer ni ca 25-30 mil beroende på temp och väglag under vintern. Väljer ni en MY kommer ni lite längre.


    Kanske för att den inte ingår bland de valbara bilarna? Det är Audi Q4 E-tron och Enyaq däremot. Även ID3 och 4 men där blir det lite komplicerat med 2-3 hockeytrunkar i bagaget (det ska få plats minst två trunkar, ibland 3). Audin har vi inte kollat på dock men gissar att även där blir det en utmaning med bagaget.
  • LFF
    Studentpappa skrev 2023-01-17 18:32:05 följande:

    Eller det är väl en sanning med modifikation, vi får välja vilken elbil eller laddhybrid vi vill. Fossilbil är inte tillåtet..


    För snart tre år sedan, när vi bytte förra gången, fick han välja vad han ville. Nu har man som sagt satt upp vissa modeller (inklusive utrustningspaket) vilket är trist men inte helt konstigt heller. Att jag inte nämner det i huvudinlägget är för att jag rent generellt är nyfiken elbil och långresor vintertid, oavsett märke och modell. Det är ett antal hybrider på listan också och i huvudsak är det Passat GTE eller Skoda Enyaq vi diskuterar. Med Passaten vet vi vad vi får utrymmesmässigt. Haft en förut o h nu en Superb iV. Ren elbil har vi inte haft men pratade om redan 2020 då de föll bort på laddningsmöjligheterna. Det har hänt lite på tre år men sannolikt inte tillräckligt för att det ska bli en elis denna gång. Men vem vet, någon kanske lyckas övertyga mig om att det inte är så illa som det vetkar
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-17 18:56:13 följande:

    Grejen med elbilar är att alla vill veta allt om hur det är att köra och ladda. Men det är på snudd omöjligt att veta. Det är så himla många parametrar som påverkar.
    Att det drar mer el i kyla, motlut och motvind är påtagligt. Att uppvärmningen av kupén inte drar märkbart, är också rätt enkelt att se.
    Men hur långt du kommer och hur du laddar är svårare. Det finns en uppsjö olika laddare med olika prestanda. Inte ens Teslas egna laddare ger samma effekt. Och det påverkar såklart både laddtid och eventuella köer.
    Ska man känna sig säker, behöver man se till att planera. Ta mer tid på sig, och ladda där det går, inte alltid där det känns bäst att rasta. Batterierna tenderar också ladda på rätt snabbt när de har låg laddning, men de sista procenten, som man helst inte ska ladda, kan ta bra med tid.


    Absolut, men det är enklare att bilda sig en uppfattning genom att höra andra människors erfarenheter. Det torde ju inte vara så svårt att förstå. Man samlar in andras erfarenheter och kan då dra en slutsats om det är något som fungerar bra, hjälpligt eller om det skulle bli totalt kaos. Jag har ingen lust att betala 7500kr/månad och inte veta vad det är jag ger mig in på. 
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-18 09:16:22 följande:
    Ja, det är inte så svårt att förstå. Jag försöker bara göra just det. Förmedla mina erfarenheter om hur svårt det är att ge de exakta svar som många tror de kan få.
    Bara den rent psykologiska aspekten skiljer när man plötsligt sitter och stirrar på en procentmätare som stadigt minskar, jämfört med en bensinmätare där det var enkelt att lösa problemet så länge man har pengar på kontokortet.
    Fast jag behöver inte exakta svar, jag vill bara veta andras erfarenheter. Hur man själv tyckt att det har varit så att jag kan bilda mig en uppfattning utifrån andras svar. Har ju dessutom varit rätt specifik med vilken sträcka jag speciellt vill ha erfarenhet ifrån. 

    Har laddarna fungerat? Har det varit mycket kö när vi snackar högsäsong (ja, vi pratar v9 tex eftersom barnen går i skolan)? Har det varit mycket strul? Ungefär hur ofta har man behövt ladda på sträckan Stockholm-Åre/Vemdalen?

    Att då få ett svar som "planering behövs" är inte speciellt givande. Det är klart jag vet att det kommer behövas mer planering när man har en ren elbil, därav mina frågor. 
  • LFF
    Studentpappa skrev 2023-01-18 10:01:27 följande:
    Låter dyrt, dåligt avtal eller skjuter du från höften? Jag hade inte tagit någon bil om det var min nettokostnad.
    Tja, med förmånsvärdet på bilen så blir det den kostnaden totalt (eller strax under) baserat på en körsträcka om 2000 mil/år. 
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-18 10:52:58 följande:
    Jag förstår inte varför du verkar så upprörd. Jag har försökt ge dig den kunskap jag har och förklarat varför och hur det skiljer sig att köra bil. Du vill ha exakta kunskaper. Det kommer du inte få. Det är exempelvis omöjligt att avgöra hur kön är till en laddstolpe. Ta en titt bara på de stolpar du åker förbi till vardags, så kommer du kunna skönja att det finns tendenser, men inte mer. Det är därför det krävs planering.
    I det här fallet, som jag också skrev, ladda oftare och när du har chans, än vad bilen själv planerar.
    Men visst, jag släpper diskussionen. Lycka till med ditt bilköp.
    "Det är omöjligt att avgöra hur lång kön är till en laddstolpe" Ja, självklart. Men vad har din erfarenhet varit när du har varit ute och åkt. 

    Jag blir frustrerad över luddiga svar som inte ger mig svar på hur det har fungerat när man varit på långresa vintertid.
  • LFF
    BuoBä skrev 2023-01-18 10:00:00 följande:
    Kolla om ni kan hyra bilen ni funderar på under en helg och kör en lite längre sträcka. Då märker ni hur det fungerar.
    Det är ett alternativ att göra. Dock säger det ju inget om hur det är just när "takboxmaffian" är ute och reser under högsäsong. 

    Vi åker ju upp även sommartid och då är det inget vi är oroliga för eftersom då är det allt som oftast tomt på laddplatserna. Det är vintertid, högsäsong, som är den oroliga punkten. 

    Visst, jag vet att Jämtkraft ställer ut ett par portabla laddstolpar i tex Ljusdal för att stötta upp. Men behöver man (som regel) stanna mellan Stockholm och Härnösand och ladda också eller kommer man till Härnösand? Vet att det finns laddare vid BK som ligger precis vid Max där.
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-18 10:52:58 följande:
    Jag förstår inte varför du verkar så upprörd. Jag har försökt ge dig den kunskap jag har och förklarat varför och hur det skiljer sig att köra bil. Du vill ha exakta kunskaper. Det kommer du inte få. Det är exempelvis omöjligt att avgöra hur kön är till en laddstolpe. Ta en titt bara på de stolpar du åker förbi till vardags, så kommer du kunna skönja att det finns tendenser, men inte mer. Det är därför det krävs planering.
    I det här fallet, som jag också skrev, ladda oftare och när du har chans, än vad bilen själv planerar.
    Men visst, jag släpper diskussionen. Lycka till med ditt bilköp.
    Till vardags kommer vi för övrigt att ladda en eventuell bil hemma, precis som vi gör med hybriden nu (som till 80% går på el eftersom vi kör korta sträckor). Att jämföra hur det är vid laddstolparna i Stockholm, där folk bor och laddar hemma, med hur det är söndag vecka 8 på väg upp till fjällen ger mig ingenting (eller söndag vecka 9 när folket ska hem igen). Därav att jag vill veta hur erfarenheten har varit. 

    www.vibilagare.se/opinion/kronika/jag-fick-lova-att-aldrig-mer-aka-pa-langresa-med-elbil Den här artikeln har jag tex läst. Den beskriver en persons erfarenhet (mer än "planera"). Det är lite sådant jag är ute efter. Hur har det gått på långresor och då helst när det är många andra som är ute och reser samtidigt. 
  • LFF
    Studentpappa skrev 2023-01-18 19:11:03 följande:
    Sthlm-Härnösand tror jag blir tufft, sthlm-Hudiksvall går nog bra. Borde vara den vägen ni åker om det är vemdalen eller Åre som är målet? Tesla har öppnat laddare i ljusdal och det finns i Sveg. Men om de är öppna för andra än tesla vet jag inte men det är ju enkelt kontrollerat. Tror inte den i Sveg är det iaf.


    Funderingen var väl kanske inte helt klar för inlägget ovan, tänkte mer hur man resonerar kontra att köpa en bil när kostnaden blir så hög? 
    Menade Hudiksvall

    I kostnaden så ingår allt utom bränslekostnaden. Försäkring, eventuell självrisk, service. Allt utom bensin och el. 

    Vi fick en snö(is)koka som lossnade från en lastbil in i den främre kofångaren på väg upp till Östersund och Åre nu i juletid. Självrisk: 10 000kr. Den tar företaget. Den var på besiktning i tisdags. Det var på håret att den dessutom hade punkterat behållaren för spolarvätska. När vi lämnar in den har vi gratis hyrbil under hela perioden. 

    I våras åkte vi på en parkeringsskada på bilen. Samma sak där, inte en krona behövde vi betala. 

    Så ja, det kanske är en dyrare månadskostnad men eftersom vi slipper alla andra kostnader runt om så är det smidigt. Om det är ett bra avtal de har? Ingen aning om hur det ser ut på andra företag. 

    Att köpa loss bilen: Vi behöver stå för försäkring, service, självrisk, hyrbil och allt som inte täcks av självrisken. 

    Privatleasing: Kan inte få allt att ingå som vi har nu. 
  • LFF
    Tukt skrev 2023-01-18 19:15:07 följande:
    Jättebra om du hittar artiklar på nätet som ger dig svar. Men nu skriver du i ett forum, där de som svarar oftast, och i bästa fall är vanliga användare.
    Du ber om råd, och jag tar mig tid till att svara dig. Och mitt svar är att det är svårt och luddigt.
    Det kan räcka med att receptionisten på ett hotell i Sälen är sjuk, och utcheckningarna blir lite försenade. Så vips har ni tre före i kön vid en laddplats.
    Laddstolpar går i bland sönder också, och repareras sällan blixtsnabbt. Och det räcker att en är kaput, så ser eran dag helt annorlunda ut. Det är just det här som skiljer sig på bensin och el.
    Sedan kan jag inte er bilmodell, men i Teslan kan du se hur ledigt det är med laddningen framåt och om något är trasigt. Det underlättar i stunden, men inte planeringar framöver.
    Och det viktiga är ju att veta var du har snabbladdare. På vissa ställen är Teslas laddare öppen för andra märken, på andra inte.
    Ja, och det är vanliga användares erfarenheter jag är ute efter. Men jag orkar inte mer. Jag tycker du är luddig eftersom du inte svarar på frågorna mer än "planera". Du tycker jag är otrevlig eftersom jag inte tycker om ditt svar. 

    Andra har lyckats berätta sina egna erfarenheter om det hela med att resa med elbil på långresor. 

    Hade du svarat typ "För oss har det inte varit några problem, det mesta har fungerat som det ska" så hade det varit ett helt ok svar. 

    Jag är medveten om att det krävs planering. Jag ville veta hur det fungerat i praktiken oavsett hur man har planerat.
Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?