• MsM84

    Elbil på vinter och långresor?

    Har bara haft elbil som familjebil i tre månader nu men kan ändå dela med mig lite. Har en BMW ix3 som ska ha en räckvidd om 45 mil. Till vardags fungerar det toppen, laddar på natten till 80% och har ca 25 mil räckvidd på motorväg nu i skånsk vinter, dvs ett par plusgrader. I julas åkte vi till Värmland, ca 60 mil. Vi har då avtal på ionity samt de som har kopplat sig till BMW-avtal (finns i appen). Dock har vi ca halva priset på ionity och laddar därför där primärt. Dessutom går det snabbt att ladda upp till 80%, sen går det mycket långsammare. körde därför ca 20 mil och laddade sen upp till 80%. fick stanna och ladda två gånger på vägen upp. Då var det inte jättekallt utan -7 typ. Tar ca 30 min att ladda upp till 80%. Kör man vid de mest trafikerade tidpunkterna kan det vara kö till laddning, och även när elpriset är väldigt dyrt hemma. I nov/dec när elpriserna var väldigt höga var det nästan konstant kö hos ionity.

    Man måste ha med sig att räckvidden avser inte motorvägskörnin, det drar betydligt mer än landsväg/ligga i typ 80.

Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?