• Tukt

    Elbil på vinter och långresor?

    Grejen med elbilar är att alla vill veta allt om hur det är att köra och ladda. Men det är på snudd omöjligt att veta. Det är så himla många parametrar som påverkar.
    Att det drar mer el i kyla, motlut och motvind är påtagligt. Att uppvärmningen av kupén inte drar märkbart, är också rätt enkelt att se.
    Men hur långt du kommer och hur du laddar är svårare. Det finns en uppsjö olika laddare med olika prestanda. Inte ens Teslas egna laddare ger samma effekt. Och det påverkar såklart både laddtid och eventuella köer.
    Ska man känna sig säker, behöver man se till att planera. Ta mer tid på sig, och ladda där det går, inte alltid där det känns bäst att rasta. Batterierna tenderar också ladda på rätt snabbt när de har låg laddning, men de sista procenten, som man helst inte ska ladda, kan ta bra med tid.

  • Tukt
    LFF skrev 2023-01-18 08:22:58 följande:
    Absolut, men det är enklare att bilda sig en uppfattning genom att höra andra människors erfarenheter. Det torde ju inte vara så svårt att förstå. Man samlar in andras erfarenheter och kan då dra en slutsats om det är något som fungerar bra, hjälpligt eller om det skulle bli totalt kaos. Jag har ingen lust att betala 7500kr/månad och inte veta vad det är jag ger mig in på. 
    Ja, det är inte så svårt att förstå. Jag försöker bara göra just det. Förmedla mina erfarenheter om hur svårt det är att ge de exakta svar som många tror de kan få.
    Bara den rent psykologiska aspekten skiljer när man plötsligt sitter och stirrar på en procentmätare som stadigt minskar, jämfört med en bensinmätare där det var enkelt att lösa problemet så länge man har pengar på kontokortet.
  • Tukt
    LFF skrev 2023-01-18 10:08:33 följande:
    Fast jag behöver inte exakta svar, jag vill bara veta andras erfarenheter. Hur man själv tyckt att det har varit så att jag kan bilda mig en uppfattning utifrån andras svar. Har ju dessutom varit rätt specifik med vilken sträcka jag speciellt vill ha erfarenhet ifrån. 

    Har laddarna fungerat? Har det varit mycket kö när vi snackar högsäsong (ja, vi pratar v9 tex eftersom barnen går i skolan)? Har det varit mycket strul? Ungefär hur ofta har man behövt ladda på sträckan Stockholm-Åre/Vemdalen?

    Att då få ett svar som "planering behövs" är inte speciellt givande. Det är klart jag vet att det kommer behövas mer planering när man har en ren elbil, därav mina frågor. 
    Jag förstår inte varför du verkar så upprörd. Jag har försökt ge dig den kunskap jag har och förklarat varför och hur det skiljer sig att köra bil. Du vill ha exakta kunskaper. Det kommer du inte få. Det är exempelvis omöjligt att avgöra hur kön är till en laddstolpe. Ta en titt bara på de stolpar du åker förbi till vardags, så kommer du kunna skönja att det finns tendenser, men inte mer. Det är därför det krävs planering.
    I det här fallet, som jag också skrev, ladda oftare och när du har chans, än vad bilen själv planerar.
    Men visst, jag släpper diskussionen. Lycka till med ditt bilköp.
  • Tukt
    LFF skrev 2023-01-18 11:23:58 följande:
    Till vardags kommer vi för övrigt att ladda en eventuell bil hemma, precis som vi gör med hybriden nu (som till 80% går på el eftersom vi kör korta sträckor). Att jämföra hur det är vid laddstolparna i Stockholm, där folk bor och laddar hemma, med hur det är söndag vecka 8 på väg upp till fjällen ger mig ingenting (eller söndag vecka 9 när folket ska hem igen). Därav att jag vill veta hur erfarenheten har varit. 

    www.vibilagare.se/opinion/kronika/jag-fick-lova-att-aldrig-mer-aka-pa-langresa-med-elbil Den här artikeln har jag tex läst. Den beskriver en persons erfarenhet (mer än "planera"). Det är lite sådant jag är ute efter. Hur har det gått på långresor och då helst när det är många andra som är ute och reser samtidigt. 
    Jättebra om du hittar artiklar på nätet som ger dig svar. Men nu skriver du i ett forum, där de som svarar oftast, och i bästa fall är vanliga användare.
    Du ber om råd, och jag tar mig tid till att svara dig. Och mitt svar är att det är svårt och luddigt.
    Det kan räcka med att receptionisten på ett hotell i Sälen är sjuk, och utcheckningarna blir lite försenade. Så vips har ni tre före i kön vid en laddplats.
    Laddstolpar går i bland sönder också, och repareras sällan blixtsnabbt. Och det räcker att en är kaput, så ser eran dag helt annorlunda ut. Det är just det här som skiljer sig på bensin och el.
    Sedan kan jag inte er bilmodell, men i Teslan kan du se hur ledigt det är med laddningen framåt och om något är trasigt. Det underlättar i stunden, men inte planeringar framöver.
    Och det viktiga är ju att veta var du har snabbladdare. På vissa ställen är Teslas laddare öppen för andra märken, på andra inte.
  • Tukt
    LFF skrev 2023-01-19 08:19:25 följande:
    Ja, och det är vanliga användares erfarenheter jag är ute efter. Men jag orkar inte mer. Jag tycker du är luddig eftersom du inte svarar på frågorna mer än "planera". Du tycker jag är otrevlig eftersom jag inte tycker om ditt svar. 

    Andra har lyckats berätta sina egna erfarenheter om det hela med att resa med elbil på långresor. 

    Hade du svarat typ "För oss har det inte varit några problem, det mesta har fungerat som det ska" så hade det varit ett helt ok svar. 

    Jag är medveten om att det krävs planering. Jag ville veta hur det fungerat i praktiken oavsett hur man har planerat.
    Att jag inte varit tydligare är nog för att jag utgått från att du själv, inför en resa sätter dig ned och tittar på de kartor som finns över laddplatser längs med din resas gång.
    Men ska ge ett exempel på ett samtal med en man när jag stod på en stor laddplats för Tesla nere i Tyskland.
    Allt var Teslas "stolpar" och utan några vidare direktiv för att de skilde sig åt. Sedan kan jag såklart inte veta om han hade rätt, eller om han bara snicksnackade.
    Där hade de då först byggt två platser, som båda var "snabba". Sedan byggde de hastigt en rad nya, men eftersom det var bråttom att få upp dom så seriekopplades de och gav där med sämre effekt. De två nyaste däremot, som låg längst ut på kanten, var de bästa och snabbaste.
    Och just hur stor effekt laddaren har, påverkar mycket då det gäller en resa.
    Det här var det jag skrev i det första, och efterföljande inlägget, att det är inte lika lätt att hitta tydliga svar, som om en kör på bensin eller andra bränslen.
    Vet inte om du har inlogg på DN, men den här artikeln av en av sveriges mer pålästa motorjournalister berättar lite mer om hur svårplanerat det kan vara.
    www.dn.se/motor/jonas-froberg-sag-hej-till-dns-nya-langtestbil-volvos-senaste-elbil/
Svar på tråden Elbil på vinter och långresor?