LFF skrev 2023-01-19 08:19:25 följande:
Ja, och det är vanliga användares erfarenheter jag är ute efter. Men jag orkar inte mer. Jag tycker du är luddig eftersom du inte svarar på frågorna mer än "planera". Du tycker jag är otrevlig eftersom jag inte tycker om ditt svar.
Andra har lyckats berätta sina egna erfarenheter om det hela med att resa med elbil på långresor.
Hade du svarat typ "För oss har det inte varit några problem, det mesta har fungerat som det ska" så hade det varit ett helt ok svar.
Jag är medveten om att det krävs planering. Jag ville veta hur det fungerat i praktiken oavsett hur man har planerat.
Att jag inte varit tydligare är nog för att jag utgått från att du själv, inför en resa sätter dig ned och tittar på de kartor som finns över laddplatser längs med din resas gång.
Men ska ge ett exempel på ett samtal med en man när jag stod på en stor laddplats för Tesla nere i Tyskland.
Allt var Teslas "stolpar" och utan några vidare direktiv för att de skilde sig åt. Sedan kan jag såklart inte veta om han hade rätt, eller om han bara snicksnackade.
Där hade de då först byggt två platser, som båda var "snabba". Sedan byggde de hastigt en rad nya, men eftersom det var bråttom att få upp dom så seriekopplades de och gav där med sämre effekt. De två nyaste däremot, som låg längst ut på kanten, var de bästa och snabbaste.
Och just hur stor effekt laddaren har, påverkar mycket då det gäller en resa.
Det här var det jag skrev i det första, och efterföljande inlägget, att det är inte lika lätt att hitta tydliga svar, som om en kör på bensin eller andra bränslen.
Vet inte om du har inlogg på DN, men den här artikeln av en av sveriges mer pålästa motorjournalister berättar lite mer om hur svårplanerat det kan vara.
www.dn.se/motor/jonas-froberg-sag-hej-till-dns-nya-langtestbil-volvos-senaste-elbil/