• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Mathilda88
    LMSM skrev 2024-08-08 17:44:52 följande:

Fastade du innan ditt sista försök?
    jag vill inte säga att det är dåligt och det verkar ju som om det kanske fungerade för dig ändå men jag har fastat i många år just på grund av att det är bra för celler och autofagi men slutade för ett år sedan För att förbättra fertiliteten. Det var tufft men jag tror inte det är bra för fertiliteten då jag läst en hel del som säger det. Att kroppen ska känna sig tillräckligt säker för att kunna bli gravid. det kanske inte är ngn fara om du gör det ibland men tror man kanske ska vara försiktig. jah gjorde det fortfarande vid  första försöken men å andra sidan gjorde jag inte alla andra bra saker då  och var generellt väldigt smal just då. 

Ja precis, innan sista försöket, inte under tiden. 
    Nej jag har varit noga med att äta bra och få i mig all näring och inte få kroppen att oroa sig för brist på mat hela vägen innan. Har aldrig provat under tiden vi försökt naturligt eller tidigare IVF-försök. Med tanke på att jag tar alla kosttillskott mm senaste året och lite mer och denna gången blev jag gravid så känns det värt att prova att prova viss fasta igen. Ingen omfattande variant alls jag tänkte köra med. Jag har fått några extra kg under resan så är kurvig, men var det från start med. Har tappat väldigt mkt muskelmassa från all min träning som uteblivet under resans gång. Tack för omtanken.
  • Mathilda88
    Björkenli skrev 2024-08-08 23:59:41 följande:

Mathilda88 

Ja, förstår att det sista försök i Lund lockar..
    Med tanke på framgången sist så är det absolut lätt att förstå.  

Intressant med fastan! Hur länge körde du? 
    Jag har intresserat mig en hel del för det senaste åren, så pass att jag skulle vilja jobba på ett sånt ställe och lära mig mer och se för egna ögon hur mycket folk kan förbättras.

Jag kan absolut tänka mig att kortare perioder med fasta kan hjälpa, förutsatt att man inte är underviktig också. 

Intressant. 

Den gången körde jag två dagar med max 800 kalorier per dar precis innan vi startade upp femte försöket. Denna gången testar jag fasta av 14 timmar per dygn och sen äta normal mängd mat de resterande timmarna. Ska läsa på om jag ska testa en av de andra varianterna för möjligtvis mer effekt nu i väntan på att man läkt klart.
    Ja det är mkt intressant forskning kring det hela.
    Ska bli intressant när mer kommer, tex med det inom fertilitet, för tror säkert det har både för och nackdelar inom området precis som LMSM lyfter fram. 
  • Femling
    Quincey skrev 2024-08-01 14:34:22 följande:
    Jag håller verkligen tummarna för er, man ska ju leva och unna sig också, kanske det psykiska välmåendet kompenserar för bristen på kosttillskott. Vår klinik verkar ändå inte tro att det gör någon skillnad.

Jag gjorde fostervattenprov idag, gick väldigt bra och fick träffa en fin läkare som ska ringa och meddela resultatet nästa vecka.
    Tänker på dig Quincey och hoppas såklart fortfarande på att ni fått ett bra besked ❤️
  • Quincey
    Femling skrev 2024-08-10 11:31:03 följande:
    Tänker på dig Quincey och hoppas såklart fortfarande på att ni fått ett bra besked ❤️

Tack för att du tänker på mig och tack till alla som hållit tummarna för oss ❤️

Vi fick svaret redan på måndagen, fvp bekräftade trisomi 21. Vi hade bestämt innan vi blev gravida att vi skulle avbryta om det blev så. Fick tid till att ta tabletterna dagen efter svaret och i torsdags avbröt vi. Fick väldigt bra stöd på sjukhuset. Som allt annat gick det dock inte helt enligt plan, moderkakan kom inte ut, förlorade över en liter blod och fick åka hem 33 timmar efter att vi kom dit. Fick skrapas innan vi åkte hem och nu är jag jätteorolig för att det ska bildas ärrvävnad som försvårar kommande försök. 

Jag valde att se bebisen efteråt, är så glad för det. Det var en otrolig känsla att se min perfekta lilla ängel och vad som hade vuxit i min mage och som jag skapat. Känner nu efteråt otrolig sorg att jag inte har mitt barn kvar och skuld över vad som hänt. Bröt ihop när vattnet gick, det är nåt jag tänkt på hela livet, början på en födsel men den första gången det hände mig skulle inte leda till ett levande barn. Jag hoppas vi lyckas bli gravida nångång igen, men sörjer att jag inte kommer få tillbaka detta barn.

• Femling
    Quincey skrev 2024-08-10 17:03:22 följande:

Vi fick svaret redan på måndagen, fvp bekräftade trisomi 21. Vi hade bestämt innan vi blev gravida att vi skulle avbryta om det blev så. Fick tid till att ta tabletterna dagen efter svaret och i torsdags avbröt vi. Fick väldigt bra stöd på sjukhuset. Som allt annat gick det dock inte helt enligt plan, moderkakan kom inte ut, förlorade över en liter blod och fick åka hem 33 timmar efter att vi kom dit. Fick skrapas innan vi åkte hem och nu är jag jätteorolig för att det ska bildas ärrvävnad som försvårar kommande försök. 

Jag valde att se bebisen efteråt, är så glad för det. Det var en otrolig känsla att se min perfekta lilla ängel och vad som hade vuxit i min mage och som jag skapat. Känner nu efteråt otrolig sorg att jag inte har mitt barn kvar och skuld över vad som hänt. Bröt ihop när vattnet gick, det är nåt jag tänkt på hela livet, början på en födsel men den första gången det hände mig skulle inte leda till ett levande barn. Jag hoppas vi lyckas bli gravida nångång igen, men sörjer att jag inte kommer få tillbaka detta barn.

Åh, jösses så tufft 💔 vet att det inte går att säga något som gör det lättare men vad fint att du valde att få se er lilla bebis, det kommer ni absolut inte ångra. Jag är så glad att vi fick vara med vår son i flera timmar efter han kom, betyder så mycket nu och att få ha kvar alla de minnena. Ni kommer fortsätta sörja detta barn, jag sörjer vår son i princip lika mycket nu som jag gjorde när det hände i oktober men er bebis kommer alltid vara ert barn och finnas med er i era hjärtan och ni kommer lära er att leva med sorgen på ett annat sätt när tiden få ha sin gång. Lika mycket som jag sörjer honom nu, lika mycket känner jag ändå kärleken och tacksamheten till att han alltid kommer vara mitt första barn även fast han är i himlen och han kommer alltid finnas med oss och aldrig vara bortglömd. 
    Ni kommer få ert levande friska barn så småningom och då kommer också sorgen över ert första barn ändras även fast den kommer fortsätta finnas med er.

Känns som jag svamlar på, som sagt inget kan få er att känna er bättre i den förjävliga situation ni är i, men jag kan sätta mig in i den till viss del ändå hur det är att förlora något man längtat så länge efter ❤️ ta hand om varandra så kommer ni komma dit att ni vill fortsätta försöka igen. 

• BaeA

Så sorgligt, vackert och modigt ❤️ tack för att du delar med dig av detta svåra beslut och känslorna kring det. Fy så jobbigt att det heller inte gick komplikationsfritt, som att motgångarna inte är tillräckliga som de är. Hoppas iaf att du återhämtar dig bra och inte får någon ärrvävnad som skulle försvåra det ytterligare. och att ni när ni är redo försöker igen och blir gravid med ett friskt och starkt syskon till er lilla ängel! Ta hand om er ❤️
  • J000ssan

Beklagar verkligen💔💔💔💔
  • J000ssan

Hej tjejer
    jag har nu påbörjat en missfallsutrefning och ser nu att vissa provsvar kommit
    tsh 1.3
    P-t4 12
    p-t3 4
    P-tpo-ak 32
    någon Som kan ngt om detta?🙏🙏❤️❤️❤️

• Awesomeginger

Beklagar verkligen. Men ni är så starka, kan inte äns förstå hur ni måste må. Hoppas bara att ni tar hand om varandra och bara vet att de kommer bli er tur en vacker dag.
  • Awesomeginger
    J000ssan skrev 2024-08-10 18:49:15 följande:

Hej tjejer
    jag har nu påbörjat en missfallsutrefning och ser nu att vissa provsvar kommit
    tsh 1.3
    P-t4 12
    p-t3 4
    P-tpo-ak 32
    någon Som kan ngt om detta?🙏🙏❤️❤️❤️

Vet bara TSH, de är sköldkörtel. Upp til 4,0 så är de normalt men värden runt 2,0 är det bästa för fertilitet.
    Jag hade 3,0 vi utredningen, så äter levaxin för att få ner  det lite och tagit regelbunden tester där jag nu ligger 1,7-1,9.
    Vilket alla säger är kanon. 
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023