• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • Macbookpro
    J000ssan skrev 2024-07-07 10:07:53 följande:

Då är du på rd 14 idag!🙏😄
    åh det låter ju lovande!!!! Jag har med mkt spänningar och att det drar vid livmodern! Men sen vet man ju inte om progestoronet lurar en!! 

håller alla tummar🙏🙏❤️

Jag tog precis ett testa tidigt test och fick negativ på det. Så himla tråkig. funderar på om man ska sluta på progestoronet nu direkt istället för att vänta tills testdag. pallar inte med så ont i brösten som jag fått och känns fett onödigt nu när man vet att det är nej. 
  • Macbookpro

Då är du på rd 14 idag!🙏😄
    åh det låter ju lovande!!!! Jag har med mkt spänningar och att det drar vid livmodern! Men sen vet man ju inte om progestoronet lurar en!! 

håller alla tummar🙏🙏❤️

vilken rd är du på jossan? När tänkte du testa?
  • Quincey
    Mathilda88 skrev 2024-07-04 03:52:14 följande:

Man inser hur mkt hormonerna påverkar en, tyckte ändå att jag landat i beslutet, så alla dessa starka känslor och alla tårar har överraskat mig. 

Vad kan vara orsaken om inte äggen till missfallet? Våra embryon utvecklas generellt långsamt, vilket även stämmer överens med den sena ökningen av hcg. Med dålig utveckling är risken högre för kromosomfel också tänker jag? Att de felutvecklas helt enkelt?

Spermierna kan också ofta vara orsaken till missfall. Tror jag hört att det är den vanligaste orsaken? Ja kanske är så att långsam utveckling kan vara större chans för kromosomfel, har Sellmer sagt nåt om det?

Såg att ni funderar på cvl, intressant att höra vad de säger om era resultat! Vi fick köra i princip samma behandling där som tidigare, däremot verkar deras embryologer/labb vara vad som gjorde skillnad för oss. Hoppas ni får klarhet efter konsultationen och smart att stå i äd-kön så länge. 
  • J000ssan
    Macbookpro skrev 2024-07-07 18:23:11 följande:
    Jag tog precis ett testa tidigt test och fick negativ på det. Så himla tråkig. funderar på om man ska sluta på progestoronet nu direkt istället för att vänta tills testdag. pallar inte med så ont i brösten som jag fått och känns fett onödigt nu när man vet att det är nej. 
    Åh vad ledsen jag blir💔💔när har du testdag?! Tycker inte du ska sluta förrän testdag!! man vet aldrig!!!! 
  • J000ssan
    Macbookpro skrev 2024-07-07 18:58:34 följande:

vilken rd är du på jossan? När tänkte du testa?
    Jag är bara på rd 5! Kommer vänta tills testdagen eftersom det är den som gäller! Haft kemiska innan så pallar inte se ett ev positivt som sen blir negativt innan testdag! Kliniken räknar dem inte ens 💔💔
    har ni fler i frysen el hur tänker ni vidare? 
  • Macbookpro
    J000ssan skrev 2024-07-07 21:19:35 följande:
    Jag är bara på rd 5! Kommer vänta tills testdagen eftersom det är den som gäller! Haft kemiska innan så pallar inte se ett ev positivt som sen blir negativt innan testdag! Kliniken räknar dem inte ens 💔💔
    har ni fler i frysen el hur tänker ni vidare? 

Yes, 3 kvar! Så fort Sofiahemmet är igång efter semestern så kör vi igen. 

ah, fattar det där med det kemiska. ha är inte varit med om det själv så är inte bränd där än. Men lär väl komma dit.

håller tummarna för att det går för dig! har ni gjort många försök?

• Mathilda88
    Sola13 skrev 2024-07-06 21:25:44 följande:
    Fick göra VUL under behandlingen på Livio i Malmö, men tror de har fler samarbetspartners så är bara fråga vad som är närmast där man bor. Vi fick lägga ut och betala Livio när vi var där, men fick tillbaka det från CvL efter ingivande av kvitto  :)
    Tack! Låter himla smidigt ❤️
    Går och velar om det är värt att vänta de extra 1,5 månad på konsultationen hos CVL. Börjar känna allt mer för äd. Samtidigt så - 2 månader extra mot ett helt liv för att vara säker på sitt beslut? Blir annorlunda när man sätter det i ett större perspektiv.
  • Sola13
    Mathilda88 skrev 2024-07-08 08:01:31 följande:
    Tack! Låter himla smidigt ❤️
    Går och velar om det är värt att vänta de extra 1,5 månad på konsultationen hos CVL. Börjar känna allt mer för äd. Samtidigt så - 2 månader extra mot ett helt liv för att vara säker på sitt beslut? Blir annorlunda när man sätter det i ett större perspektiv.
    Ja, jag förstår att det måste vara ett jättesvårt beslut att fatta! håll oss uppdaterade i vad du landar i, finns ju verkligen inga rätt eller fel ❤️ 
  • Mathilda88
    Quincey skrev 2024-07-07 20:43:29 följande:
    Spermierna kan också ofta vara orsaken till missfall. Tror jag hört att det är den vanligaste orsaken? Ja kanske är så att långsam utveckling kan vara större chans för kromosomfel, har Sellmer sagt nåt om det?

Såg att ni funderar på cvl, intressant att höra vad de säger om era resultat! Vi fick köra i princip samma behandling där som tidigare, däremot verkar deras embryologer/labb vara vad som gjorde skillnad för oss. Hoppas ni får klarhet efter konsultationen och smart att stå i äd-kön så länge. 

Nej tyvärr är det äggen som är vanligaste orsaken enligt de tre kliniker jag pratat med. Sellmer är enda som ens öppnade upp för tanken att sambons spermier skulle kunna vara orsaken med tanke på missfallen med exfrun för snart 20 år sen. Men vi körde ju en split på 50/50 där embryona med sambons sperma var bättre än de med deras topp-spermadonator.. 

Ja ska bli intressant att höra deras tankar. Ska dock maila och be om att få byta läkare att ha samtalet med, hon jag fått är samma som i vintras och uppfattade bara henne som att hon ville sälja på försök, hon lyssnade inte alls in på vår historia då. Helt säker på att hon är jätteduktig, men nu behöver jag ngn som faktiskt kan säga - Nej det här kan vi inte hjälpa er med, ifall det är så läget är. 

Tack ❤️

• J000ssan
    Macbookpro skrev 2024-07-07 22:10:44 följande:

Yes, 3 kvar! Så fort Sofiahemmet är igång efter semestern så kör vi igen. 

ah, fattar det där med det kemiska. ha är inte varit med om det själv så är inte bränd där än. Men lär väl komma dit.

håller tummarna för att det går för dig! har ni gjort många försök?

Åh! Underbart🙏🙏🍀🍀🍀
    ja dem är inte roliga! Men de är inget förutom ett plus som blir en bäbis!❤️
    tack snälla, börjar bli sugen på att testa kanske onsdag? men får se!! 

detta är vår 5:e insättning, har gjort 2 plock och fått totalt 10 till frysen, 5 på varje! Dock dog 2 i upptiningen förra omgången. Nu har vi 3 kvar i frysen!❤️

Svar på tråden Vi som startar IVF 2023