Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 15:20:24 följande:
Jag menar att det fungerar som allt annat, bara man registrerar ett ärende innebär det även att man startat ärendet, men man behöver inte fysiskt starta ärendet med arbete, man tar det när man kommer dit, oftast har man fler ärende med liknande prioritet i högen, man jobbar systematiskt fram, ibland tar det 2-4 månader.
Liknande kan du se hos polisen, du ringer in ett pågående brott, polisen svara vi se om vi kan skicka någon, ibland kommer dom timmar efter.
Liknade är det med dom flesta myndigheter osv, man gör det man kan, dvs oftast är det inte direkt på studs, man har andra ärenden som redan finns.
Men herregud.
Har du ens gått igenom en faderskapsutredning alls?
Jag betvivlar mycket starkt på detta då du säger ju emot lagtexten med din kommentar här. Och även sättet du svara på.
Jo man startar processen även fysiskt (för att använda ditt ordval). För det ska det göras
enligt lagtexten.
Man blir faktiskt kallad till familjerätten som mamma.
I samband med att man får kallelsen så har den fysiska processen startats. Sedan om man tar den moderna varianten och anmäler via nätet som mamma är ju en annan sak. Dock väl, så är det en del i ledet med den fysiska processen.
Anonym (fkl) skrev 2023-02-19 15:20:24 följande:
Bara för att en pappa ringer in o berätta jag är pappan, menas inte att man inte även frågar mamman och följer utredningen. Oftast startar man inte med dna, man snackar med grabben, vill han ha dna gör med det då först, även det tar sin tid, alla får tid för att fullfölja vilka krav man ställer, det är inte spikade tider, man tar det med en tid som passar inom tidsramen.
Precis, man startar ju inte med ett DNA test, och ingen i denna tråden har ju hävdat de heller att man startar på det sättet om den utpekade killen/mannen säger detta att han vill ha det.
Att snacka med de inblandade är en del av den fysiska processen. Att beställa tid för DNA-test om det behövs, är också en del av den fysiska processen.
Javisst är Familjerätten en myndighet, och det är faktiskt en av de få myndigheterna som klar av att jobba rätt så snabbt faktiskt, även i de fall där mamman och den potentiella fadern trilskas.