nattuw skrev 2023-04-30 18:26:14 följande:
Jag har inte kommenterat längden på mandatperioderna för lärosätenas styrelser. Däremot har jag kommenterat att det är bra om fokus flyttas från identitetspolitik till ett säkerhetstänk. Och jag har, som jag redan förklarat, ingen anledning att tro att ett större säkerhetstänk skulle missgynna den fria forskningen i någon högre grad.
Att kortare mandatperioder stryker en del personer mothårs är inte samma sak som att det kommer att inverka negativt på forskningen. Det är till och med tänkbart att en halverad mandatperiod kommer att gynna den fria forskningen genom att det kommer in personer som kan se det hela med nya friska ögon.
Ja du tar lätt på den oro som rektorn för försvarshögskolan ger uttryck för. Det gör inte jag.
Det är intressant att ta del av spekulationerna från den akademiska världen. Där misstänker man att det där med säkerhetstänk bara är en dimridå. Det är nämligen så att Regeringen har bestämt att ett ökat säkerhetstänk först ska genomföras om 17 månader. Det är först då som regeringen har identifierat vilka som inte får sitta kvar i styrelserna och ska ersättas med säkerhetspolitiska "kommissarier". Det är förstås helt befängt att vänta 17 månader om landets högskolor och universitet är utsatta för ett stort säkerhetshot. Om det finns risk för utländsk infiltration av universiteten och att patent köps av främmande makter kan ju inte regeringen vänta med att agera utan måste hantera frågan omedelbart. Att man inte gör detta visar att allt är en förevändning för något annat. Sannolikt handlar det om att Sverigedemokraterna har krävt att nomineringarna till universitetens och högskolornas styrelser ska spegla valresultatet dvs. Sverigedemokraterna vill vara med att styra högskole- och universitetsvärlden inifrån. När detta har införts så kommer Sverige inte längre kunna stoltsera med att vi är ett land med fri och oberoende forskning. Det är sorgligt.
Om du vill ta del av spekulationerna om regeringens faktiska avsikter gällande universitetens och högskolornas styrelser rekommenderar jag den här tråden på Twitter.
twitter.com/AgnesWold/status/1652747558966505473