• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • FDFMGA
    nihka skrev 2023-01-20 22:23:12 följande:
    Jag vet inte vad som är värst. När någon skryter om den egna kriminaliteten eller viftar bort andras.
    Hmm, det är skillnad på folk och folk.

Skulle någon av forumets pojksoldater meka med sin epatraktor så att den går att köra fortare än vad lagen tillåter så är det väl inte hela världen - om hen håller sig på gårdsplan vid dynghögen, det vill säga. Annars kan hen skada såväl sig själv som andra.

Ålen däremot - den är utrotningshotad - och där kan jag definitivt tycka att PM Nilssons ålfiske och hans lögner är kännetecknande för hur vissa beter sig.

Ålen som art har kanske funnits i 100 miljoner år. Hmm, mitt förakt för SD-kramande Bolsonarowannabees är gränslöst.
  • Padirac
    Tecum skrev 2023-01-20 19:20:24 följande:
    Ungefär som UK:s statssekreterare då? Fast han är ju helsvensk och då är det väl okej med lite brottsliga gener...
    Det var precis det  jag försökte uttrycka i samma sociolekt som svärjevennerna använder
  • nihka
    Tecum skrev 2023-01-20 19:44:20 följande:
    Du tycker alltså att PM Nilsson ingår i gruppen grovt kriminella? Märkligt då att han sitter i Rosenbad och inte i finkan...
    Han ertappades på bar gärning 2021 med 11 kg tjuvfiskad ål så inte helt otänkbart att det blir hans moralpolitiska fall. Tror jag inte nån gör utan det är en drift med tomtarna Tomte 
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Padirac
    nihka skrev 2023-01-20 22:23:12 följande:
    Jag vet inte vad som är värst. När någon skryter om den egna kriminaliteten eller viftar bort andras.
    Mmmm... krydda skryt om och förminskande av brottslighet med förakt och hat för 'out groups'  - klanmentalitet i epa-traktor...
  • nihka
    Flash Gordon skrev 2023-01-20 19:59:01 följande:
    Det är svårt att vara besviken på regeringen utifrån dessa 40 beslut

www.aftonbladet.se/debatt/a/9zq4Jp/partiledarna-detta-har-vi-gjort-de-forsta-100-dagarna

Det är bara att applådera starten - i stort sett klockrena reformer och beslut rakt genom.

Själv har jag ett särskilt gott öga till besluten kring ny kärnkraft.

Det man KAN klaga på är att om man skriver en debattartikel där man går genom sina 40 viktigaste beslut så bör man på något sätt numrera eller lista besluten så att det faktiskt framgår vilka alla de 40 besluten är. Som det är nu skrivs det ut i löpande text.
    Aha! Mer klagomål på den sittande marionettregeringen i en tråd om klagomål på den sittande marionettregeringen.
  • nihka
    Rataxes skrev 2023-01-20 20:06:34 följande:
    Jag måste ju säga att den här regeringen gjort vettigare saker under sina första månader än var de förra gjorde under 8 år.
    Antalet skjutningar, sprängningar och anlagda bränder har skjutit genom taket sedan den nya regeringen tillträtt. Vad sysslar egentligen marionettregeringens ledare Åkesson i sitt inre kabinett med? Viker pappersplan? Det är ju bara att rulla in tanksen och få ordning på torpet. Världen skrattar åt Sverige!
  • Hangout91
    nihka skrev 2023-01-21 00:40:05 följande:
    Antalet skjutningar, sprängningar och anlagda bränder har skjutit genom taket sedan den nya regeringen tillträtt. Vad sysslar egentligen marionettregeringens ledare Åkesson i sitt inre kabinett med? Viker pappersplan? Det är ju bara att rulla in tanksen och få ordning på torpet. Världen skrattar åt Sverige!
    Rulla in tanksen? Låter det så från vänstersidan nu? I praktiken har det väl mer lutat åt att dela ut gratis sluta-skjuta-armband.

Ja, gängvåldet har verkligen eskalerat. Men dessa problem började runt 2015. Det kommer ta tid, oavsett regering.
  • Flash Gordon
    Hangout91 skrev 2023-01-21 06:10:43 följande:
    Rulla in tanksen? Låter det så från vänstersidan nu? I praktiken har det väl mer lutat åt att dela ut gratis sluta-skjuta-armband.

Ja, gängvåldet har verkligen eskalerat. Men dessa problem började runt 2015. Det kommer ta tid, oavsett regering.
    Problemen började långt innan men då ville ingen ansvarig lyssna på det örat.

Och den här regeringen kommer inte att lösa problemet på sina fyra år eftersom ingen är beredd att göra det som krävs.

Det bästa vi kan hoppas på till 2026 är en ändring av färdriktningen och att ett antal regeringar i följd sedan fortsätter i den riktningen.
    Blå och gul
  • Flash Gordon
    Medborgare skrev 2023-01-20 22:29:11 följande:
    Vi har en minoritetsregering. De har tillsammans 103 mandat. 
    Det blå-gula samarbetet har egen majoritet bakom sig. Därför kommer de att i Riksdagen få genom allt de bestämmer sig för.
    Blå och gul
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2023-01-21 06:50:32 följande:
    Problemen började långt innan men då ville ingen ansvarig lyssna på det örat.

Och den här regeringen kommer inte att lösa problemet på sina fyra år eftersom ingen är beredd att göra det som krävs.

Det bästa vi kan hoppas på till 2026 är en ändring av färdriktningen och att ett antal regeringar i följd sedan fortsätter i den riktningen.
    Jag är övertygad om att det blåbruna regeringsunderlaget verkligen skulle vilja komma till rätta med gängkriminaliteten - men att vilja och kunna är två vitt skilda storheter. Dessutom är det ju tydligt att behovet att fjäska för Erdogan står i  vägen för lösningar som innebär att man kräver att Turkiet utlämnar de brottslingar som därifrån beställer bombattentaten.

Jag hoppas att Jimmie Åkesson kallar till sig Ulf och Tobias för ett ordentligt utvecklingssamtal. Åkesson har ju trots allt kallat Erdogan för "islamistisk diktator" så man kan tycka att han borde läxa upp fjäskduon.

Hursomhelst - jag har själv vaknat en natt till ljudet av konsekvensen av regeringens ovilja att komma till rätta med bombattentaten. Det var en ganska obehaglig upplevelse även om vi och lägenheten förblev oskadda den gången.

Man kan tycka att alla de som fortfarande vurmar för det blåbruna samarbetet borde överväga dess konsekvenser. Och lyckligtvis tycks många göra det. KD och L har knappt några anhängare kvar medan de två stora blåbruna partierna tillsammans inte är större än S i väljaropinionen.
Svar på tråden Besviken på regeringen