Flash Gordon skrev 2023-01-21 06:50:32 följande:
Problemen började långt innan men då ville ingen ansvarig lyssna på det örat.
Och den här regeringen kommer inte att lösa problemet på sina fyra år eftersom ingen är beredd att göra det som krävs.
Det bästa vi kan hoppas på till 2026 är en ändring av färdriktningen och att ett antal regeringar i följd sedan fortsätter i den riktningen.
Jag är övertygad om att det blåbruna regeringsunderlaget verkligen skulle vilja komma till rätta med gängkriminaliteten - men att vilja och kunna är två vitt skilda storheter. Dessutom är det ju tydligt att behovet att fjäska för Erdogan står i vägen för lösningar som innebär att man kräver att Turkiet utlämnar de brottslingar som därifrån beställer bombattentaten.
Jag hoppas att Jimmie Åkesson kallar till sig Ulf och Tobias för ett ordentligt utvecklingssamtal. Åkesson har ju trots allt kallat Erdogan för "islamistisk diktator" så man kan tycka att han borde läxa upp fjäskduon.
Hursomhelst - jag har själv vaknat en natt till ljudet av konsekvensen av regeringens ovilja att komma till rätta med bombattentaten. Det var en ganska obehaglig upplevelse även om vi och lägenheten förblev oskadda den gången.
Man kan tycka att alla de som fortfarande vurmar för det blåbruna samarbetet borde överväga dess konsekvenser. Och lyckligtvis tycks många göra det. KD och L har knappt några anhängare kvar medan de två stora blåbruna partierna tillsammans inte är större än S i väljaropinionen.