• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2023-01-22 21:26:15 följande:
    Sågar och sågar. LO och de fackförbund du verkar tänka på hänger ihop.

Om du vill få fram konkurrerande fackförbund som inte har med sossarna att göra så hänger det lika mycket på arbetsgivarna. Tänk konflikten i Göteborgs hamn. Två förbund men arbetsgivaren vill bara förhandla med det ena. Jag antar att man kan lagstifta om att var och en har rätt att bli representerad av det fackförbund han eller hon väljer. Men arbetsgivarna tycker förstås det är enklare att bara vända sig till ett förbund.

Vill du på det hela taget minska fackens (främst LO-fackens) makt så är det sådant som förstatligad A-kassa, borttagen avdragsrätt för avgift och lagstadgade minimivillkor som gäller.
    Jag ser ingen vinst i att minska fackförbundens makt som arbetstagarens företrädare, det är kopplingen mellan fackförbunden (de LO-anslutna) och det socialdemokratiska partiet jag vill ha bort, främst den ekonomiska, men till viss del även politiska, eftersom det ger partiet orättfärdiga fördelar som politiskt parti och samtidigt färgar fackförbundsrörelsen med sin egna rödfärg.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-01-23 12:21:47 följande:

Vilken opportunist Sveriges statsminister Ulf Kristersson är. Tankarna faller osökt  på Marx bevingade ord "Jag håller hårt på mina principer och om dom inte passar er så har jag andra"

Vår förre försvarsminister var snäppet värre i NATO-frågan.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-23 12:27:49 följande:
    Jag ser ingen vinst i att minska fackförbundens makt som arbetstagarens företrädare, det är kopplingen mellan fackförbunden (de LO-anslutna) och det socialdemokratiska partiet jag vill ha bort, främst den ekonomiska, men till viss del även politiska, eftersom det ger partiet orättfärdiga fördelar som politiskt parti och samtidigt färgar fackförbundsrörelsen med sin egna rödfärg.
    Då lär du behöva skapa andra fackföreningar som tar över från de socialdemokratiskt anknutna.
    Blå och gul
  • KillBill
    Tom Araya skrev 2023-01-23 12:29:33 följande:
    Vår förre försvarsminister var snäppet värre i NATO-frågan.
    Hultqvist och Socialdemokraterna ändrade sig efter det som hände i Ryssland. 

Menar du att Ulf Kristersson har ändrat sin syn på skuld efter det att hans närmaste man har ljugit för myndigheter och polis?
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2023-01-23 12:51:15 följande:
    Hultqvist och Socialdemokraterna ändrade sig efter det som hände i Ryssland. 

Menar du att Ulf Kristersson har ändrat sin syn på skuld efter det att hans närmaste man har ljugit för myndigheter och polis?
    Alla har sina skäl till att vara ombytlig med sina "principer"...
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2023-01-23 12:50:58 följande:
    Då lär du behöva skapa andra fackföreningar som tar över från de socialdemokratiskt anknutna.
    Mycket är vunnet genom att kapa banden till LO, det är genom LO som kopplingen finns.
  • Anders 386
    Agdaa skrev 2023-01-22 16:57:18 följande:

Vem är inte det?
    Dax att vakna o inse att vi är grundlurade, de tänker bara på sitt eget bästa

Frankrike börjar vakna nu iaf o demonstrerar mot borttag av folkets pensioner.
    Det kommer nog att hända snart här oxå

Ja, toppen...  Och vilka ska jobba i vård o omsorg o allt annat som behövs. Det blir allt färre som ska vårda allt fler eftersom medelåldern ökar och vi kan inte öka på jordens befolkning hur mycket som helst. Höjd pensionsålder är en helt logisk utveckling - men det har dom inte fattat i Frankrike.

Det är nog knappast här i Sverige vi är lurade, det är väl därför vi har ett lugnare politiskt klimat här - vi är mer insatta i verkligheten och inte lika egoistiska som i många andra länder. Vissa beslut är inte jätteroliga men dom måste tas.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-23 13:02:40 följande:
    Mycket är vunnet genom att kapa banden till LO, det är genom LO som kopplingen finns.
    Och hur tänkte du göra det när det är fackförbundet i sig, vilket av dem du nu tänker på, som har skapat LO?
    Blå och gul
  • Tom Araya
    Flash Gordon skrev 2023-01-23 13:28:46 följande:
    Och hur tänkte du göra det när det är fackförbundet i sig, vilket av dem du nu tänker på, som har skapat LO?
    Kapar man banden till LO så kapar man partiets fördelar av att ha ett ideologiskt och ekonomiskt stöttande fackförbund.
  • Flash Gordon
    Tom Araya skrev 2023-01-23 15:00:42 följande:
    Kapar man banden till LO så kapar man partiets fördelar av att ha ett ideologiskt och ekonomiskt stöttande fackförbund.
    Och hur tänkte du göra det? Fackförbunden - LO - sossarna. Det är tre delar av samma kropp.
    Blå och gul
Svar på tråden Besviken på regeringen