• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-29 08:35:46 följande:
    Viilket dravel. Moderaterna har ett mycket stort ansvar för samhällssituationen. Ökningen av landets utanförskapsområden (EBO-lagen), skolsegregationen (friskolereformen, skolvalsregormen) och införandet av världens mest liberala arbetskraftsinvandring. 
    Jag har inte påstått att Moderaterna är oskyldig men Socialdemokraterna har försökt sopa alla problemen under mattan och tystat de som påpekat att det finns ett problem. Vilket gjort att den organiserade brottsligheten, med Socialdemokraternas goda minne, fått växa så att den organiserade brottsligheten nu börjar bli systemhotande.
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-12-02 20:28:07 följande:
    Jag har inte påstått att Moderaterna är oskyldig men Socialdemokraterna har försökt sopa alla problemen under mattan och tystat de som påpekat att det finns ett problem. Vilket gjort att den organiserade brottsligheten, med Socialdemokraternas goda minne, fått växa så att den organiserade brottsligheten nu börjar bli systemhotande.
    Kan du nämna några av dessa 'alla problem' och hur och när dessa sopats under mattan?

Påståendet om att organiserad brottslighet fått växa med S goda minne måste du lägga fram belägg för. Det framstår som EBs påstående om att regeringen med berått mod låtit människor dö under pandemin, dvs som skitsnack. 

Men du har säkert belägg för det du skriver
  • nattuw
    Padirac skrev 2023-12-03 01:01:05 följande:
    Kan du nämna några av dessa 'alla problem' och hur och när dessa sopats under mattan?

Påståendet om att organiserad brottslighet fått växa med S goda minne måste du lägga fram belägg för. Det framstår som EBs påstående om att regeringen med berått mod låtit människor dö under pandemin, dvs som skitsnack. 

Men du har säkert belägg för det du skriver
    Se till exempel härvan runt ABF Botkyrka och den socialdemokratiska regeringens prat om att den som inte tiger om samhällsproblem skadar sverigebilden.
  • Padirac
    nattuw skrev 2023-12-05 21:27:45 följande:
    Se till exempel härvan runt ABF Botkyrka och den socialdemokratiska regeringens prat om att den som inte tiger om samhällsproblem skadar sverigebilden.
    Ja, härvan i Botkyrka där gängkrminella infiltretat ABF och sen avsatte den lokala S-ledaren efter att ABF polisanmälts? Eller hur det nu var... det hela är ju inte en sak uteslutande S utsatts för av gängkriminella

www.dn.se/ledare/avsattes-s-ledaren-i-botkyrka-med-hjalp-av-gangkriminella/

"Det började i februari förra året, när Botkyrka kommun en dag akutstängde sju fritidsverksamheter som drevs för skattepengar av det lokala ABF. Anledningen var en extern utredning från ett säkerhetsbolag. Resultaten från utredningen var skrämmande.

Personer som dömts för allvarliga brott hade anställts på fritids och där arbetat direkt med barn. I lokalerna hade det både påträffats narkotika och förekommit grovt våld. Personer i skyddsväst hade också vistats där med personalens tillåtelse. Kommunen misstänkte dessutom ekonomiska oegentligheter från ABF:s sida, vilket polisanmäldes.

...
    Redan här finns samma dilemma som nu återkommer i den upprörda diskussionen om vad som egentligen hände på mötet när Östlin avsattes. Olika bilder förs fram av en verklighet där det rimligen går att kontrollera vem som har rätt. Antingen hade ABF brottsdömda anställda på sin fritidsverksamhet eller inte ? i utredningen pekas så många som 11 personer ut ? eller inte. Det är inte en fråga om åsikter.

I bland annat Aftonbladet rapporteras nu om hur det under hösten strömmat till medlemmar till S i Botkyrka och om hur ett femtiotal nya medlemmar dök upp på mötet i lördags. Bland dessa ska det ha funnits kriminella med kopplingar till bland annat Vårbynätverket.
    ...
    Om det här stämmer är det oerhört allvarligt. I en uppmärksammad granskning i Göteborg 2021 avslöjades en utbredd tystnadskultur, där kommunanställdas beslut påverkades av både kriminella och extremister. Just i Botkyrka har vi också sett hur släktbaserade nätverk med kriminella inslag har tagit sig in i politiken och tagit över partier lokalt. Den gången gällde det Moderaterna.

Om den renodlade gängkriminaliteten nu går i samma fotspår är det ett steg på vägen mot en situation när gängen tar över själva staten."

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

"En kartläggning från researchföretaget Acta Publica visar att 64 personer med kopplingar till kriminella mc-miljöer ställer upp på riksdagspartiernas listor inför valet om knappt två veckor.

Bland dessa personer finns tidigare högt uppsatta medlemmar i klubbar som är lojala mot Hells Angels och Bandidos. Andra har nära släkt- eller vänskapsband till mc-klubbarna.

Av de 64 kartlagda personerna som ställer upp i riksdag, region och kommunvalen står 57 procent på Sverigedemokraternas listor. Näst flest kandidater med mc-kopplingar har Socialdemokraterna med nio personer.

Kristdemokraterna har i årets val sju personer med band till dessa miljöer. Flera av dessa ska enligt Acta Publica ?stå högt i rang? och ?ha haft nära anknytningar? till de kriminella mc-gängen i närtid."

Ha du detaljer om detta att det måste tigas - eller är det svepande politiserade generaliseringar?
  • KillBill

Hehe apropå Martin Melins uttalande på gårdagens presskonferens :)

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Xenia
    Hedda04 skrev 2022-12-02 17:47:14 följande:
    Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

Jag är alltid besviken, oavsett regering.

Men hade jag röstat på nuvarande regering så skulle det varit för att de skulle ta itu med gängbrottsligheten och utvisa fler utländska brottslingar. Och där har jag inte blivit besviken.

Men sedan får regeringen underbetyg när det gäller miljön.

Ni som bara vill ha lägre bensinpriser och billigare energi, ni är kortsiktiga och egoistiska. Har ni inte upptäckt klimatförändringarna och den globala uppvärmningen? Vi lever i katastroftider men ni tänker bara på att det ska vara billigt att åka bil i all evighet.
  • KillBill

Sverige finansminister Elisabeth Svantesson (M) säger sig vara orolig för bankernas horribla vinster och rekord utdelning till bankernas ägare (Storbankerna gjorde vinter på 180 miljarder kronor och utdelningar på 120 miljarder år 2023) men gör absolut ingenting för att förändra situationen.

Förklaringen till bankernas absurda vinster är det  höga räntenettot (förenklat skillnaden mellan inlåningsränta och utlåningsränta) och det är alltså alla svenska med banklån som betalat kalaset.

Socialdemokraterna har presenterat en enkla lösningar på problemet. Lösningar som på en natt skulle öka konkurrensen på bankmarknaden och sänka räntorna.  Ett av förslagen är exempelvis att sänka avkastningskraven på den statliga banken SBAB och tillåta SBAB att erbjuda löne- och transaktionskonton så att SBAB på allvar skulle bli ett helhets alternativ för bankkunder. 

omni.se/s-vill-ge-sbab-nya-muskler-ska-pressa-storbankerna/a/l36W4G

• Tyra myra

Det förvånar mig inte ett dugg att dagens regering tänker mer på aktieägarna än på något annat. Att ge Regeringen beröm över det som S-Regeringen  påbörjade är ganska typiskt.

• KillBill

Varför har media inte avkrävt svar från Jimmie Åkesson och Ebba Busch gällande deras vidriga och felaktiga beskyllningar?

Svar på tråden Besviken på regeringen