• Hedda04

Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

• Svar på tråden Besviken på regeringen
  • KillBill

Apropå kopplingar mellan moderata riksdagsmannen Fredrik Kärrholm och antisemiter,,

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Mentat
    KillBill skrev 2023-11-09 11:56:26 följande:

Apropå kopplingar mellan moderata riksdagsmannen Fredrik Kärrholm och antisemiter,,

Hur finns det en koppling mellan den antisemitiske föredragshållaren Raheem Gillman och twittraren Johan Gillman?
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-09 10:40:32 följande:
    Anonyma vittnen som vittnar för gängkriminella och som kan resultera i att gängkriminella går fria kan resultera i att intresset för att vittna mot gängkriminella minskar. Dessutom urholkar anonyma vittnen rättssäkerheten. 
    OM inga andra vitten än de som den gängkriminelle väljer ut vågar vittna urholkas rättssäkerheten. Om en vanlig småbarnsmamma får vittna anonymt och det gör att en gängkriminell fälls för något brott som den gängkriminelle begått, t.ex. mord på ett barn, så är det en seger för rättsstaten.

Och de enda som inte tjänar på anonyma vittnen är de kriminella som inte kan skrämma vitten till tystnad. Samt de som av politiska skäl avfärdar alla reformer som skulle kunna leda till att fler yrkeskriminella döms.
  • KillBill
    nattuw skrev 2023-11-09 17:24:21 följande:
    OM inga andra vitten än de som den gängkriminelle väljer ut vågar vittna urholkas rättssäkerheten. Om en vanlig småbarnsmamma får vittna anonymt och det gör att en gängkriminell fälls för något brott som den gängkriminelle begått, t.ex. mord på ett barn, så är det en seger för rättsstaten.

Och de enda som inte tjänar på anonyma vittnen är de kriminella som inte kan skrämma vitten till tystnad. Samt de som av politiska skäl avfärdar alla reformer som skulle kunna leda till att fler yrkeskriminella döms.
    Jag tycker att landets justitieminister Gunnar Strömmer  sammanfattar det väl. 

https://sverigesradio.se/artikel/6794542

"Anonyma vittnen skulle "innebära en långtgående inskränkning av rättsstatliga principer"

• HSOF
    Hedda04 skrev 2022-12-02 17:47:14 följande:
    Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

Det är ju väldigt väntat tyvärr. Det kvittar vilka marionetter som sitter i Rosenbad då inga stora beslut kan tas nationellt numera ändå. Det mesta sker numera över våra huvuden i EU och i sin tur i andra överstatliga organisationer såsom FN, WEF, WHO mm..
    Så kvittar om vi har Arga Ansersson eller Tuffa Uffe som styr marionettteatern, eller för den delen Åkesson.

Ett bra exempel är att titta på Italien och dess så fruktade högerregering som inte lett till någon förändring där heller, utan helt tvärt om. Så blir det när makten är kapad av globala organisationer som i sin tur styrs av storföretagen.
  • nattuw
    KillBill skrev 2023-11-09 19:56:29 följande:
    Jag tycker att landets justitieminister Gunnar Strömmer  sammanfattar det väl. 

https://sverigesradio.se/artikel/6794542

"Anonyma vittnen skulle "innebära en långtgående inskränkning av rättsstatliga principer"

Tomas Tobé, Moderaternas rättspolitiske talesperson, gör en bättre sammanfattning: "Problemet är ju att väldigt många människor känner att man inte kan vittna, och det betyder också att vi inte kan lagföra många av de här gängkriminella."

Med anonyma vitten kan den som åtalas kan fortfarande ta del av bevisningen och vittnesmålen. Däremot blir det svårare att hota eller skada en ensamstående mamma eller hennes barn bara för att den ensamstående mamman vill göra det som är rätt.
  • Elizza11

Jag visste att regeringen bara var lurendrejare, för flera år sen..så jag har inte röstat överhuvudtaget sen 20+ år eller nåt sånt..

Att det ens finns människor som ff tror att regeringen vill hjäpa "folket" är för mig helt ofattbart!

Jag blir mer besviken på folk som fortsätter att trampa i samma spår år in och år ut, och ff tror på att dessa nissar som sitter i regeringen ska fixa allt åt er!

• KillBill
    nattuw skrev 2023-11-12 07:36:54 följande:
    Tomas Tobé, Moderaternas rättspolitiske talesperson, gör en bättre sammanfattning: "Problemet är ju att väldigt många människor känner att man inte kan vittna, och det betyder också att vi inte kan lagföra många av de här gängkriminella."

Med anonyma vitten kan den som åtalas kan fortfarande ta del av bevisningen och vittnesmålen. Däremot blir det svårare att hota eller skada en ensamstående mamma eller hennes barn bara för att den ensamstående mamman vill göra det som är rätt.
    När man lyssnar på inslaget som jag länkade till så är det bra att känna till att Tomas Tobés erfarenhet från högre studier sträcker sig bara till några månaders kurser i medier- och kommunikationsvetenskap på högskolan i Gävle medan Gunnar Strömmer  är utbildad jurist och har i tillägg pluggat juridik i Tyskland. 

Menar du att vi bör lyssna på lekmannen Tobé och inte på juristen Strömmer?
Svar på tråden Besviken på regeringen