Inlägg från: Xenia |Visa alla inlägg
  • Xenia

Besviken på regeringen

Röstar man bara för att själv få ekonomiska fördelar så får man skylla sig själv. Jag tycker man ska tänkte lite längre, dvs på landets bästa.

• Xenia
    nattuw skrev 2023-05-15 13:04:46 följande:
    Och under den tiden var homosexualitet först straffbart och sedan klassat som en psykiskt störning. Vilket kan vara värt att tänka på när man ser socialdemokrater tåga i pridetåg.
    Men vilken konstig logik! Så moderater och centerpartister ville avskaffa lagen men inte sossarna? År 1944 upphörde homosexualitet att vara brottsligt i Sverige. Först år 1967 skedde samma sak i England och så sent som 1980 i Skottland.

• Xenia

Det är också löljligt att dra fram tvångssteriliseringarna som ett exempel på hur dåliga sossarna var/är.

Ni behöver lära er mer om historia. Det var inte någon speciellt svensk eller socialdemokratisk idé.

"USA var det första land som införde rashygienska tvångssteriliseringsprogram.[51] De som huvudsakligen drabbades var de med intellektuella funktionsnedsättningar och psykiska sjukdomar men även döva, blinda, epileptiker och människor med "fysiska deformationer" tvångssteriliserades. Vad som krävdes för att ses som psykiskt sjuk eller funktionshindrad var annorlunda än idag. Många kvinnor spärrades in på institutioner med argumentet att de var "svagsinta" för att de ansågs promiskuösa eller hade blivit gravida utan att vara gifta. Enligt Angela Davis så steriliserades ofta kvinnor av huvudsakligen minoritetsursprung (både native americans och afroamerikaner) mot sin vilja i många stater. Ofta skedde det utan att kvinnorna fick kunskap om det, under tiden de var intagna på sjukhus av andra orsaker exempelvis förlossning.[52]

Vissa steriliseringar ägde rum i fängelser och andra kriminalvårdsanstalter och fokuserade på kriminella, men de var i relativ minoritet.[53] I när de statliga tvångssteriliseringsprogrammen upphörde hade över 65.000 personer steriliserats i 33 stater i USA."  
    sv.wikipedia.org/wiki/Tv%C3%A5ngssterilisering#USA

• Xenia
    Hedda04 skrev 2022-12-02 17:47:14 följande:
    Besviken på regeringen

Jag var en av de som röstade för regeringsskifte men nu känner jag mig grundlurad och desillusionerad. Vi blev utlovade elstöd innan jul och kraftigt sänkt bensinpris. Det enda som levereras är skattesänkning för höginkomsttagare. Någon mer som ångrar att ni röstade för ny regering?

Jag är alltid besviken, oavsett regering.

Men hade jag röstat på nuvarande regering så skulle det varit för att de skulle ta itu med gängbrottsligheten och utvisa fler utländska brottslingar. Och där har jag inte blivit besviken.

Men sedan får regeringen underbetyg när det gäller miljön.

Ni som bara vill ha lägre bensinpriser och billigare energi, ni är kortsiktiga och egoistiska. Har ni inte upptäckt klimatförändringarna och den globala uppvärmningen? Vi lever i katastroftider men ni tänker bara på att det ska vara billigt att åka bil i all evighet.
Svar på tråden Besviken på regeringen