• Anonym (J)

Förbjuda moppe

Dottern fyller 15 och tjatar om moped, någon varken jag eller andra föräldern känner oss okej med.
    Rent lagligt, kan vi förbjuda det? 

• Svar på tråden Förbjuda moppe
  • Anonym (w)

Förslagsvis.......inte köpa en? Skulle tonåringen ha råd så står ni ändå inte för bränslet eller service.

• Anonym (xxx)
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 16:37:20 följande:
    Förbjuda moppe

Dottern fyller 15 och tjatar om moped, någon varken jag eller andra föräldern känner oss okej med.
    Rent lagligt, kan vi förbjuda det? 

Varför skulle ni inte kunna det? Det är väl ni som betalar den och då är det bara att vägra köpa. Är man under 18 år måste man ha föräldrarnas samtycke för att köpa en moped. 
  • Anonym (J)
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-09 16:46:46 följande:
    Varför skulle ni inte kunna det? Det är väl ni som betalar den och då är det bara att vägra köpa. Är man under 18 år måste man ha föräldrarnas samtycke för att köpa en moped. 

Misstänker att en släkting planerar att ge en.

• Anonym (xxx)
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 16:53:28 följande:

Misstänker att en släkting planerar att ge en.

Då pratar ni med släktingen. 
  • AndreaBD

Alltså, där känner jag verkligen med tjejen. Jag var nämligen i samma situation för 40 år sedan. Min mamma sa också nej. Då tjatade jag i ett år, så mycket som möjligt, så till slut fick jag i alla fall en. 

Om hon verkligen har den önskan, så tänker jag det vore bättre att se till att hon är bra förberedd på allt som kan hända, känner till trafikregler och allt sånt. Och sköter skolan. Det kan vara en bra lösning.

En fördel med moppe: Hon kan ta sig hem själv, behöver inte åka med nån kille (kanske i bil, kanske är han inte heller nykter). 

• Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2022-11-09 16:55:35 följande:

Alltså, där känner jag verkligen med tjejen. Jag var nämligen i samma situation för 40 år sedan. Min mamma sa också nej. Då tjatade jag i ett år, så mycket som möjligt, så till slut fick jag i alla fall en. 

Om hon verkligen har den önskan, så tänker jag det vore bättre att se till att hon är bra förberedd på allt som kan hända, känner till trafikregler och allt sånt. Och sköter skolan. Det kan vara en bra lösning.

En fördel med moppe: Hon kan ta sig hem själv, behöver inte åka med nån kille (kanske i bil, kanske är han inte heller nykter). 

Du vet inte våra skäl. Där vi bor räcker det alldeles utmärkt med buss, det lilla hon ens är iväg.

• Tukt

Precis som ovan. Innan barnet är 18, så har det ingen talan i sådana frågor.
    Sedan väljer man såklart själv hur man vill ha relationen till sina barn.

• AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 17:00:01 följande:

Du vet inte våra skäl. Där vi bor räcker det alldeles utmärkt med buss, det lilla hon ens är iväg.

DET ska vara ett skäl? En moppe är inte bara till för att förflytta sig från A till B. Det är också frihetskänslan. 
  • Anonym (Mman)

Enkelt, säg nej! 

• Anonym (Venga)

Måste man inte ta moppekort för stt få köra moppe?

Prata med släktingen, om ni har bra skäl att inte ge henne en moppe så kommer släktingen hålla med er.

Svar på tråden Förbjuda moppe