• AndreaBD

Förbjuda moppe

Alltså, där känner jag verkligen med tjejen. Jag var nämligen i samma situation för 40 år sedan. Min mamma sa också nej. Då tjatade jag i ett år, så mycket som möjligt, så till slut fick jag i alla fall en. 

Om hon verkligen har den önskan, så tänker jag det vore bättre att se till att hon är bra förberedd på allt som kan hända, känner till trafikregler och allt sånt. Och sköter skolan. Det kan vara en bra lösning.

En fördel med moppe: Hon kan ta sig hem själv, behöver inte åka med nån kille (kanske i bil, kanske är han inte heller nykter). 

• AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 17:00:01 följande:

Du vet inte våra skäl. Där vi bor räcker det alldeles utmärkt med buss, det lilla hon ens är iväg.

DET ska vara ett skäl? En moppe är inte bara till för att förflytta sig från A till B. Det är också frihetskänslan. 
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 17:42:34 följande:

Nej, det är inte DET som är vårt skäl, tagga ner.

Men varför vill du inte tala om vad ni har för anledning. Utan att veta det kan man ju inte råda er alls. Om det t.ex. fanns anledning att inte lita på dottern, så skulle jag kanske inte heller tycka att hon bör ha moppe. Så det beror ju alldeles på. 
  • AndreaBD
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-09 23:01:09 följande:
    Du har inte förstått frågeställningen. 
    Kanske vill jag ändå förstå varför man ska göra så? 
  • AndreaBD
    Anonym (hmm) skrev 2022-11-11 11:09:29 följande:
    För 40 år sen hade jag nog sagt ja till en moppe. Idag, med den trafiksituation som råder - absolut inte. Har en masa ungdomar i området med både moppar och såna där moppe-bilar och de är tydligt alldeles för unga för att hantera trafiken på ett rimligt sätt. 

Jag är generellt för att ge ungdomar frihet under ansvar, men inte inom områden där de riskerar allvarlig skada eller död. Då hämtar jag hellre mitt i natten efter en fest om det skulle behövas. 
    Jag växte upp i Tyskland, i storstad. Det hände mycket olyckor. En tjej i min parallelklass dog i en moppe-olycka. Så jag tror inte att det var en bättre trafiksituation. Det var delvis värre än vad jag ser nu.
  • AndreaBD
    Anonym (hmm) skrev 2022-11-11 13:35:30 följande:
    I vilket fall så skulle jag inte utsätta mitt barn för den risken och därmed vägra moppe ifall mitt barn ville ha en. 
    Det är inte så stor skillnad mellan cykel och moppe. Det är alltid risker i trafiken, men jag tycker inte att det har blivit värre i Sverige heller. Snarare har man det bättre organiserat med rondeller, trafikljus och liknande. Och körkort för moppe. 

Jag tänkte köpa moppe för egna pengar nä rjag var 15, men jag var rädd att mamma skulle lämna den tillbaka ändå. Man ska inte överdriva med oron för barnen. Det finns andra faror också. 
Svar på tråden Förbjuda moppe