• Anonym (J)

Förbjuda moppe

Dottern fyller 15 och tjatar om moped, någon varken jag eller andra föräldern känner oss okej med.
    Rent lagligt, kan vi förbjuda det? 

• Svar på tråden Förbjuda moppe
  • Anonym (123)
    Anonym (Hallonbåt) skrev 2022-11-10 08:50:01 följande:
    My bad, du har rätt! Det var ID-kortet som krävde vårdnadshavares underskrift, och det var en förutsättning för att legitimera sig vid kunskapsprovet.  // Glad
    Det går bra med pass också. 
  • Anonym (A)

Vadå förbjuda? Ge henne ingen moped bara så har hon ingen moped.

• Anonym (Malin)

Vi vet inte era skäl, nej, men berätta dem så kanske vi vet bättre? Om man vill ha trevliga svar.

Jag lägtar tills mina barn fyller 15 och vill ha moppe (aldrig epa eller mopedbil). Jag hade själv moppe och det var hur härligt som helst. 

Vi hittade inte på bus eller bara "hängde" jag och mina kompisar. Däremot utforskade vi nog varenda väg 2-3 mil ifrån där vi bodde. Vi hade hur kul som helst. Plus att man slapp be föräldrarna köra när man skulle till kompisar lite längre bort. 

Alltid hjälm, handskar, bra skor och långa byxor/jacka på oavsett årstid när man satt på moppen. Åker man i diket vill man inte skrapa upp sig. 

• KyligSynaps
    Anonym (xxx) skrev 2022-11-10 08:07:22 följande:
    Varför tror du att jag är TS?

j
    Vi alla tror att du är TS.
  • Ocdmänniska

Detta är inget problem, bara ge hon ingen moped och prata med släktingen att ni inte vill att hon ska ha en?. 

• Anonym (Jk)

Hade aldrig låtit mina barn ha moppe här där vi bor, totalt livsfarligt...

Om en släkting hade gått och köpt en moppe mot vår vilja hade det tagit hus i helvete...

• Anonym (hmm)
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 16:37:20 följande:
    Förbjuda moppe

Dottern fyller 15 och tjatar om moped, någon varken jag eller andra föräldern känner oss okej med.
    Rent lagligt, kan vi förbjuda det? 

Jag fattar inte ens frågan - varför skulle ni behöva lagligt stöd för att inte förse er 15-åring med en dyr moppe? Det är väl bara att inte köpa en, och hindra eventuellt moppe-kort? För tonåringen kan väl inte köpa en för egna pengar antar jag.

Sen har ju föräldrar laglig rätt till en massa saker gentemot barn, och där ingår väl också val av färdmedel etc. Men inte för att det borde ens behöva dras in lagrum i diskussioner med 15-åringar.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 16:53:28 följande:

Misstänker att en släkting planerar att ge en.

Då skulle jag ta ett allvarligt snack med den släktingen och hindra inköpet. 
  • Anonym (hmm)
    AndreaBD skrev 2022-11-09 16:55:35 följande:

Alltså, där känner jag verkligen med tjejen. Jag var nämligen i samma situation för 40 år sedan. Min mamma sa också nej. Då tjatade jag i ett år, så mycket som möjligt, så till slut fick jag i alla fall en. 

Om hon verkligen har den önskan, så tänker jag det vore bättre att se till att hon är bra förberedd på allt som kan hända, känner till trafikregler och allt sånt. Och sköter skolan. Det kan vara en bra lösning.

En fördel med moppe: Hon kan ta sig hem själv, behöver inte åka med nån kille (kanske i bil, kanske är han inte heller nykter). 

För 40 år sen hade jag nog sagt ja till en moppe. Idag, med den trafiksituation som råder - absolut inte. Har en masa ungdomar i området med både moppar och såna där moppe-bilar och de är tydligt alldeles för unga för att hantera trafiken på ett rimligt sätt. 

Jag är generellt för att ge ungdomar frihet under ansvar, men inte inom områden där de riskerar allvarlig skada eller död. Då hämtar jag hellre mitt i natten efter en fest om det skulle behövas. 
  • AndreaBD
    Anonym (hmm) skrev 2022-11-11 11:09:29 följande:
    För 40 år sen hade jag nog sagt ja till en moppe. Idag, med den trafiksituation som råder - absolut inte. Har en masa ungdomar i området med både moppar och såna där moppe-bilar och de är tydligt alldeles för unga för att hantera trafiken på ett rimligt sätt. 

Jag är generellt för att ge ungdomar frihet under ansvar, men inte inom områden där de riskerar allvarlig skada eller död. Då hämtar jag hellre mitt i natten efter en fest om det skulle behövas. 
    Jag växte upp i Tyskland, i storstad. Det hände mycket olyckor. En tjej i min parallelklass dog i en moppe-olycka. Så jag tror inte att det var en bättre trafiksituation. Det var delvis värre än vad jag ser nu.
  • Anonym (hmm)
    AndreaBD skrev 2022-11-11 12:39:40 följande:
    Jag växte upp i Tyskland, i storstad. Det hände mycket olyckor. En tjej i min parallelklass dog i en moppe-olycka. Så jag tror inte att det var en bättre trafiksituation. Det var delvis värre än vad jag ser nu.
    I vilket fall så skulle jag inte utsätta mitt barn för den risken och därmed vägra moppe ifall mitt barn ville ha en. 
  • AndreaBD
    Anonym (hmm) skrev 2022-11-11 13:35:30 följande:
    I vilket fall så skulle jag inte utsätta mitt barn för den risken och därmed vägra moppe ifall mitt barn ville ha en. 
    Det är inte så stor skillnad mellan cykel och moppe. Det är alltid risker i trafiken, men jag tycker inte att det har blivit värre i Sverige heller. Snarare har man det bättre organiserat med rondeller, trafikljus och liknande. Och körkort för moppe. 

Jag tänkte köpa moppe för egna pengar nä rjag var 15, men jag var rädd att mamma skulle lämna den tillbaka ändå. Man ska inte överdriva med oron för barnen. Det finns andra faror också. 
  • Anonym (oj)
    Anonym (J) skrev 2022-11-09 17:00:01 följande:

Du vet inte våra skäl. Där vi bor räcker det alldeles utmärkt med buss, det lilla hon ens är iväg.

Får hemska vibbar av ditt inlägg, låter som att ni kontrollerar en 15 årig tjej på ett obehagligt sätt.
    Hoppas jag har fel.
  • Anonym (oj)
    Anonym (hmm) skrev 2022-11-11 11:05:06 följande:
    Jag fattar inte ens frågan - varför skulle ni behöva lagligt stöd för att inte förse er 15-åring med en dyr moppe? Det är väl bara att inte köpa en, och hindra eventuellt moppe-kort? För tonåringen kan väl inte köpa en för egna pengar antar jag.

Sen har ju föräldrar laglig rätt till en massa saker gentemot barn, och där ingår väl också val av färdmedel etc. Men inte för att det borde ens behöva dras in lagrum i diskussioner med 15-åringar.
    Jag köpte en moppe av en kompis för 800kr. Visserligen länge sedan men tror det är fullt möjligt även idag. 
  • Anonym (oj)
    Anonym (hmm) skrev 2022-11-11 11:09:29 följande:

Bästa sättet att förbereda ungdomen för B-körkort är att neka dom att vara i trafiken i närområdet till 45km/tim.

Så mycket bättre att första upplevelsen i trafiken är en bil som man lätt trycker upp i 150km/tim.

Smart resonemang!
  • Studentpappa

Klart som korvspad kidsen ska köra moppe om de vill! Det är inte farligare idag än förut, skillnaden är väl att betydligt fler åker moped, mopedbil och epa.

Jag började köra moped, fyrhjuling och skoter som 10-åring. Körde moped året runt utan vinterdäck. Hämta efter fest är väl rimligt oavsett om de har en moppe, nykter bör man även vara på en moped och nog festar ungdomar och kör på fyllan.

Ride it like you stole it
Svar på tråden Förbjuda moppe