• Anonym (oj)

Förbjuda moppe

Anonym (J) skrev 2022-11-09 17:00:01 följande:

Du vet inte våra skäl. Där vi bor räcker det alldeles utmärkt med buss, det lilla hon ens är iväg.

Får hemska vibbar av ditt inlägg, låter som att ni kontrollerar en 15 årig tjej på ett obehagligt sätt.
    Hoppas jag har fel.
  • Anonym (oj)
    Anonym (hmm) skrev 2022-11-11 11:05:06 följande:
    Jag fattar inte ens frågan - varför skulle ni behöva lagligt stöd för att inte förse er 15-åring med en dyr moppe? Det är väl bara att inte köpa en, och hindra eventuellt moppe-kort? För tonåringen kan väl inte köpa en för egna pengar antar jag.

Sen har ju föräldrar laglig rätt till en massa saker gentemot barn, och där ingår väl också val av färdmedel etc. Men inte för att det borde ens behöva dras in lagrum i diskussioner med 15-åringar.
    Jag köpte en moppe av en kompis för 800kr. Visserligen länge sedan men tror det är fullt möjligt även idag. 
  • Anonym (oj)
    Anonym (hmm) skrev 2022-11-11 11:09:29 följande:
    För 40 år sen hade jag nog sagt ja till en moppe. Idag, med den trafiksituation som råder - absolut inte. Har en masa ungdomar i området med både moppar och såna där moppe-bilar och de är tydligt alldeles för unga för att hantera trafiken på ett rimligt sätt. 

Jag är generellt för att ge ungdomar frihet under ansvar, men inte inom områden där de riskerar allvarlig skada eller död. Då hämtar jag hellre mitt i natten efter en fest om det skulle behövas. 
    Bästa sättet att förbereda ungdomen för B-körkort är att neka dom att vara i trafiken i närområdet till 45km/tim.

Så mycket bättre att första upplevelsen i trafiken är en bil som man lätt trycker upp i 150km/tim.

Smart resonemang!
Svar på tråden Förbjuda moppe