• ElissaLevin

Tar ej nätter

man jobbar jätte mycket och har stort ansvar på jobbet .. han är på gränsen till utbränd, han ser till att hemmet rullar och att vi har mat på bordet. Jag är tacksam för det. Men han tror inte jag är det? Nämner jag kan du hjälpa mig att ta lillen i helgen på natten så jag får sova ut nån gång ( 4 mån bebis ) så blir han irriterad och

säger ; jag tror inte du förstår allvaret i när jag säger att jag är utbränd , läkaren har sagt att jag behöver återhämtning alltså vila och det är endast helger jag kan vila. Varför förstår du inte mig ? Du har inget ansvar över någonting förutom ta hand Om barnen.. jag däremot behöver tänka på allting exempelvis räkningar hem mat osv , jag måste få vila när jag kan för jag får verkligen inte bli sjukskriven så kollapsar allt hemma.

Jag blir så irriterad på han när han säger att detta för jag förstår vad han menar absolut !! MEN jag är ju också människa ? om jag aldrig får sova ut så funkar ju inte jag heller?? alltså är det jag som är dum och inte förstår min man eller är jag egoistisk när jag tänker så ? har ja fel rätt? Ja vet inte längre. Han säger jag kan natten när jag känner att ? idag kan jag faktiskt ta natten för jag har haft en lugn dag ? vilket är sällan han har.  

Det känns som att han inte förstår mig och jag kanske inte han ? Även om jag faktiskt visar att jag visat förstår han sa tror han inte det . Han fattar nog inte hur de år att ha 2 barn skrikande I ens öra 24/7 plus vara vaken mkt på natten . Han jobbar arslet av sig visst men han har inte konstant barn skrik i örat ?. Han säger om du hoppade in i min hjärna och såg allt jag behöver tänker på hade du fattat mig.

• Svar på tråden Tar ej nätter
  • fjanten
    Tow2Mater skrev 2022-11-08 18:29:22 följande:
    Det är ju hela 9 månader tills höstens utbildningar startar! Varför skulle det inte löna sig? Söker du jobb nu får du säkert iallafall timjobb inom ett par månader och kan jobba hela 6 månader minst.
    Precis. Frågan är förstås om TS ens kan få ihop ett vettigt CV och personligt brev med sina brister i grammatiken. Hon kommer definitivt inte kunna ta en examen heller förstås, som hon stavar idag. 
  • Fiona M
    ElissaLevin skrev 2022-11-08 16:46:46 följande:

Jag pratar om att det är onödigt att börja jobba nu för jag ska ändå börja plugga en utbildning efter sommaren så de lönar inte sig att ja ska jobba o han ska va hemma !

Hur kan det vara onödigt när det dels är 9 månader tills kursstart -gott om tid att jobba!- och dels kanske det som avlastar din partner så han inte blir utbränd?
    Bryr du dig alls om honom, eller bara om pengarna han drar in?
  • Moder1

Vi delade upp det så att den som är fl sköter hemmet under dagen och har middagen klar när partnern kommer hem.
    Eftermiddagarna/kvällarna var den som jobbat med barnen och badade dem och nattade dem medan den som varit hemma fixade undan middagen och röjde undan inför kvällen.
    När barnen var nattade och allt undanplockat möttes vi i soffan och såg någon serie innan vi la oss.
    Helgerna gav vi varandra en sovmorgon vardera dag.
    Så det blev att den som jobbade inte skötte så mycket städning/tvättning/matlagning och hade energi över till att dela på nattvak och hitta på saker tillsammans nä båda var lediga

• Anonym (Mum)

Så här tror jag:

Jag tror att det behövs ganska omfattande förändringar i ert liv för att få rätsida på det här. Han behöver byta jobb, du behöver skaffa jobb och kanske måste ni flytta. Ni har själva satt er i en skitsituation, vad det ser ut som. Som utomstående undrar man hur i hela friden ni tänkte. 

Han behöver ett jobb med mindre ansvar eftersom det här, uppenbarligen, är mer än han klarar av. Alla passar inte för alla jobb. Det här var inget för honom och då måste han hitta något annat, med mindre ansvar och färre saker att hålla ordning på. 

I mina öron låter det helt galet att du planerar att studera i det här läget. Du är ju helt ekonomiskt beroende av honom. Du måste ha en egen försörjning. Om dina studier är absolut nödvändiga för att du öht ska kunna få något jobb, så kör på studier. Men annars: jobba! 

Och jag håller med om att han bör gå på deltidsföräldraledighet parallellt med att du börjar jobba och han letar nytt jobb. 

Och kanske behöver ni flytta till något billigare (jag vet ju inte hur ni bor nu) och dra ber på andra omkostnader. 

Jag har en närstående som gick in i väggen för sex år sedan och fortfarande inte kan jobba.Hon var i en liknande sits som din man - läkare sa att det behövdes vila, men hennes man gav henne inte det och allt gick åt helvete.

Om samma sak händer din man, hur reder ni ut det? Det behövs rejäla åtgärder snabbt för att förhindra att han kollapsar. Jag föreslår att ni gör ett gemensamt besök hos din mans läkare, så att du kan få hans tillstånd och de risker ni står inför ordentligt förklarade för dig. 

• Anonym (HH)

Man kan ju inte skita i att ta hand om familjen för att det är tufft på jobbet. Och det verkar som att jobbet är problemet här. Han bör sjukskriva sig. 

• Pope Joan II
    Anonym (HH) skrev 2022-11-09 09:09:33 följande:

Man kan ju inte skita i att ta hand om familjen för att det är tufft på jobbet. Och det verkar som att jobbet är problemet här. Han bör sjukskriva sig. 

Ska han sjukskriva sig för att "ta hand om familjen" så att ts som tycker att det är onödigt att hjälpa till att dra försörjning om familjen ska kunna ta sovmorgon? Det är inte så sjukskrivning är tänkt att fungera. 
  • Anonym (Mum)
    Pope Joan II skrev 2022-11-09 09:24:44 följande:
    Ska han sjukskriva sig för att "ta hand om familjen" så att ts som tycker att det är onödigt att hjälpa till att dra försörjning om familjen ska kunna ta sovmorgon? Det är inte så sjukskrivning är tänkt att fungera. 
    Om man mår så dåligt att man inte orkar annat än att jobba är det definitivt läge för sjukskrivning. Det är absolut vad den är till för. Sen låter det ju som att han också behöver byta jobb. Deras ekonomi är ju helt beroende av hans lön. Kan han byta jobb nu kanske han kan undkomma sjukskrivning. 
  • Anonym (Ja)
    ElissaLevin skrev 2022-11-08 12:34:40 följande:

det Inte så att ja inte har svårt att skaffa jobb ? Jag ska plugga efter sommaren så de lönar inte att ja ska börja jobba nu o han pappa ledig ! Han drar in otroligt bra me pengar , börjar ja jobba istället för han kommer vi definitivt inte ha de roligt! 

de bara de att jag undrar om jag är dum som begär att han hjälper till nån helg på natten ? 

Ja, i det här läget är det du som har fel. 

Han är utbränd, då måste han fokusera på sig själv hur jobbigt det än tycks för dig. 

Han måste sova, annars brakar han ihop och ni får det surt ekonomiskt under en LÅNG tid. Jag var utbränd 2014 och är ännu inte återställd helt och kommer aldrig att bli. Jag får välja yrken som jag klarar av istället för det jag är utbildad till. 

Du måste planera dina dagar bättre. Sov när bebis sover på dagen. Ha struktur och gör ett schema på saker som behövs göras så får du ett bättre flyt i vardagen. 

Gör storkok och frys in när tillfälle ges, det sparar både tid och energi. Gör en matlista så är det lätt att ta fram det som behövs. 

Ha bebis i bärsele om det behövs så kan du ändå göra saker även om bebis inte vill ligga själv och leka de stunderna. 

Dra ner på kostnaderna så mycket det bara går, oftast kan man göra mycket mer än man själv tror. 

När man är utbränd tvingas man ofta prioritera bort en massa och leva enklare och billigare så att man orkar jobba med något som kanske inte ger lika bra betalt som det man eg är utbildad för. 

• Anonym

Om han drar in så mycket pengar så kan ni väl köpa barnvaktstjänster så att du får vila.

Du måste vara väldigt rädd om din man. Hälsa är betydligt mer viktigt än en hög lön!

Dra ner på all onödig lyx och flytta om ni bor dyrt!

• Mimosa86

TS du kan inte hoppa på en utbildning i dagläget.
    det kommer inte funka. Du måste jobba och avlasta din man så inte han crashar.

Han måste kunna ha ett jobb som inte bränner ut honom och ja. Måste få möjlighet att vara med sina barn.

Lägg utbildningsplanen på hyllan tills ni fått stabilitet. 

Svar på tråden Tar ej nätter