• ElissaLevin

Tar ej nätter

man jobbar jätte mycket och har stort ansvar på jobbet .. han är på gränsen till utbränd, han ser till att hemmet rullar och att vi har mat på bordet. Jag är tacksam för det. Men han tror inte jag är det? Nämner jag kan du hjälpa mig att ta lillen i helgen på natten så jag får sova ut nån gång ( 4 mån bebis ) så blir han irriterad och

säger ; jag tror inte du förstår allvaret i när jag säger att jag är utbränd , läkaren har sagt att jag behöver återhämtning alltså vila och det är endast helger jag kan vila. Varför förstår du inte mig ? Du har inget ansvar över någonting förutom ta hand Om barnen.. jag däremot behöver tänka på allting exempelvis räkningar hem mat osv , jag måste få vila när jag kan för jag får verkligen inte bli sjukskriven så kollapsar allt hemma.

Jag blir så irriterad på han när han säger att detta för jag förstår vad han menar absolut !! MEN jag är ju också människa ? om jag aldrig får sova ut så funkar ju inte jag heller?? alltså är det jag som är dum och inte förstår min man eller är jag egoistisk när jag tänker så ? har ja fel rätt? Ja vet inte längre. Han säger jag kan natten när jag känner att ? idag kan jag faktiskt ta natten för jag har haft en lugn dag ? vilket är sällan han har.  

Det känns som att han inte förstår mig och jag kanske inte han ? Även om jag faktiskt visar att jag visat förstår han sa tror han inte det . Han fattar nog inte hur de år att ha 2 barn skrikande I ens öra 24/7 plus vara vaken mkt på natten . Han jobbar arslet av sig visst men han har inte konstant barn skrik i örat ?. Han säger om du hoppade in i min hjärna och såg allt jag behöver tänker på hade du fattat mig.

• Svar på tråden Tar ej nätter
  • Mrs Moneybags
    Anonym (El) skrev 2022-11-08 10:33:27 följande:

han kan inte gå ner i tid för då minskar lönen och då kan han ej betala allt som ska betalas. jag har inget jobb så han kan ej va pappa ledig. han hjälpte mig mer med första barnet då han kände att han kunde för han hade en annan tjänst då. Nu han en ny tjänst som kräver mkt av han.

Då måste ni tänka om. Han måste skaffa ett jobb där han får mer vila och återhämtning så att han även orkar med barnen och framförallt så att han inte blir utbränd.

Du kanske behöver skaffa ett jobb så att du avlastar honom lite och ni inte är helt beroende av hans lön. Då får även du tid utan barnen som du så väl behöver. 
  • Anonym (xxx)
    ElissaLevin skrev 2022-11-08 11:19:52 följande:

Precis jag städa hemmet , tvättar , tar bebis , lännar hämtar stora killen ? plus nätterna med bebis ! Visst jag är mamma ledig jag kan ju göra dessa saker för jag är hemma ! Men jag tycker inte de är fel av mig att fråga om hjälp nån gång på natten även om han jobbar så mkt som han gör ! Men enligt han tänker jag fel . De tråkigt när man tänker olika .

Kan du inte få avlastning av mormor/morfar eller farmor/farfar eller något syskon?
  • Mrs Moneybags
    ElissaLevin skrev 2022-11-08 12:34:40 följande:

det Inte så att ja inte har svårt att skaffa jobb ? Jag ska plugga efter sommaren så de lönar inte att ja ska börja jobba nu o han pappa ledig ! Han drar in otroligt bra me pengar , börjar ja jobba istället för han kommer vi definitivt inte ha de roligt! 

de bara de att jag undrar om jag är dum som begär att han hjälper till nån helg på natten ? 

Normalt sett hade du absolut inte tänkt fel, men just nu när han är nära utmattning så funkar det ju inte. Tänk om han går in i väggen och blir sjukskriven i 6 månader. 
  • fjanten
    ElissaLevin skrev 2022-11-08 12:34:40 följande:

det Inte så att ja inte har svårt att skaffa jobb ? Jag ska plugga efter sommaren så de lönar inte att ja ska börja jobba nu o han pappa ledig ! Han drar in otroligt bra me pengar , börjar ja jobba istället för han kommer vi definitivt inte ha de roligt! 

de bara de att jag undrar om jag är dum som begär att han hjälper till nån helg på natten ? 

Ja, det verkar onekligen som att du behöver studera - är det svenska du ska läsa? Det behövs! Dock kan du säkert hitta ett helgjobb eller kvällsjobb med timanställning redan nu - så kan din man kanske gå ner i tid några procent och vila lite mer. Ja, det är för mycket begärt att han ska hjälpa till på natten i nuläget eftersom hela familjens ekonomi hänger på att han inte blir sjukskriven.
  • Jag är bara jag

Livet är mer än arbete och en bra lön. Funkar inte det får man prioritera om saker. Inget arbete och inga pengar i världen är värda att man kör huvet i väggen.

• ElissaLevin

Och du som frågar om de är Svenska jag ska studera så kan jag säga nej ? Jag är född i Sverige . förstår inte ens vrf du frågar det ? Jag pratar om att det är onödigt att börja jobba nu för jag ska ändå börja plugga en utbildning efter sommaren så de lönar inte sig att ja ska jobba o han ska va hemma !

• Kockobello
    Mrs Moneybags skrev 2022-11-08 13:52:34 följande:
    Normalt sett hade du absolut inte tänkt fel, men just nu när han är nära utmattning så funkar det ju inte. Tänk om han går in i väggen och blir sjukskriven i 6 månader. 
    För utmattning kan du räkna 12 månader. Det är ett minimum. I värsta fall blir han aldrig helt återställd. 

Att då ha en sambo som inte har varken utbildning eller arbete och knappt kan stava måste vara väldigt betungande.
  • Kockobello

Kan inte barnens far- eller morföräldrar rulla bebisen någon timme då och då så att du kan få sova då? 

• Tow2Mater
    ElissaLevin skrev 2022-11-08 16:46:46 följande:
    Och du som frågar om de är Svenska jag ska studera så kan jag säga nej ? Jag är född i Sverige . förstår inte ens vrf du frågar det ? Jag pratar om att det är onödigt att börja jobba nu för jag ska ändå börja plugga en utbildning efter sommaren så de lönar inte sig att ja ska jobba o han ska va hemma !
    Det är ju hela 9 månader tills höstens utbildningar startar! Varför skulle det inte löna sig? Söker du jobb nu får du säkert iallafall timjobb inom ett par månader och kan jobba hela 6 månader minst.
  • persikofjaril

Om det inte hade varit för att han är på gränsen till utbrändhet, och att en läkare dessutom sagt att han behöver vila, så hade jag tyckt att han hade fel. Jag säger inte att du har fel, ts, men i den situationen ni befinner er i nu, så funkar det ju inte. 

Ni borde försöka hitta lösningar nu innan det är för sent. Tex, som andra skrivit, att du börjar jobba en eller ett par dagar per vecka, så att han kan vara föräldraledig då. Du skriver att det känns onödigt med ett jobb, eftersom du ska börja plugga till hösten. Men det är ju jättelångt kvar till dess. Ni måste ta tag i detta nu, innan han går in i väggen och blir sjukskriven.

Svar på tråden Tar ej nätter